Bonen Weken Zomereditie

21 augustus 2017

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het communicatievak in relatie tot ondernemen.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws

Waarom is de e-mailnieuwsbrief weer populair?

De nieuwsbrief en sociale media kunnen prima naast elkaar bestaan. Wie dacht dat de komst van sociale media het eind van e-mail zou betekenen, heeft het mis. Sterker nog, de aloude e-mailnieuwsbrief is springlevend en weer razend populair. Hoe komt dat?

“E-mail is dood”, verklaarde mister Facebook Mark Zuckerberg vorig jaar. Iedereen zit op sociale media en de jongste generatie internetgebruikers zou de digitale post al afgeschaft hebben. Maar niets is minder waar: de e-mailnieuwsbrief leeft als nooit tevoren. Begonnen als een digitaal bedrijfsblad is de e-mailnieuwsbrief sinds het ontstaan van internet uitgegroeid tot een makkelijke, gratis manier om een relatie met klanten, volgers en geïnteresseerden te onderhouden en hen op de hoogte te houden van je activiteiten.

Verder in deze editie

  • Reputatiemanagement en het gevaar van de losse projectjes
  • De enorme invloed van branding op de marketingprestaties
  • Marketing en commerce sluiten niet naadloos op elkaar aan
  • Reputatie is tech-talenttrekker

Opgevallen

Razend populair

De rol van informatievoorziener werd sinds de komst van sociale media steeds vaker overgenomen door Facebook, Twitter en Hyves. Toch is de nieuwsbrief niet verdwenen. Sterker nog, de nieuwsbrief is momenteel weer razend populair, vertelt lector crossmedia & kwaliteitsjournalistiek Piet Bakker van de Hogeschool Utrecht.“Concrete cijfers heb ik niet, maar de populariteit blijkt uit wat ik terugzie in het veld. Niet alleen in het aantal nieuwsbrieven, maar ook in het aantal abonnees.”

Reputatiemanagement en het gevaar van de losse projectjes

Als communicatieadviseurs moet je niet meegaan in elk verzoek van de klant om losse bouwsteentjes. Het is iets waar elke communicatieadviseur wel tegenaan loopt. Of misschien wel élke adviseur of dienstverlener. Je hebt een visie op hoe zaken het best aangepakt moeten worden om bepaalde doelen te bereiken. Een samenhangend beeld van de inzet van middelen om een bepaald doel te bereiken. En de ideale klant is ook bereid om helemaal mee te gaan in je visie en in je aanpak. Daarom is het ook de ideale klant. Aldus Ward van Beek in zijn blog.

De enorme invloed van branding op de marketingprestaties

Klassieke en online marketing zijn eenvoudig meetbaar door KPI’s (Key performance indicator of Kritieke prestatie-indicatoren) te stellen die zorgen voor een groei in de verkoop. Branding is qua prestaties wat lastiger te meten en te koppelen aan zo’n conversie. Het wordt namelijk beïnvloed door percepties over je merk en de houding op de lange termijn. Waar je marketingcampagnes ieder jaar kunnen wisselen en effect hebben op sales, zorgt branding dat je ‘top of mind’ bent als producten worden vergeleken voor aankoop. Alleen…. ligt de prioriteit van bedrijven wel bij branding?

De enorme invloed van branding op de marketingprestaties

Volgens een analyse van EMarketer geloven de daadwerkelijke beslissers in bedrijven dat het genoeg is om resultaatgerichte advertenties in te zetten. Ze hebben de voorkeur voor acquisitie van nieuwe klanten en de klassieke vorm van marketing waarin de daadwerkelijke prestaties van een campagne domineren. Echter, de waarde van branding wordt vaak onderschat. Zo blijkt dat bedrijven minder investeren in branding dan reclameactiviteiten. Dit terwijl branding en promotie even belangrijk zouden moeten zijn, vooral in de digitale wereld.

Reputatie is tech-talenttrekker

Een goede naam wordt belangrijker dan ooit, juist om schaars it-talent te trekken. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, groene ict, non-discriminatoir beleid, innovatieve producten en/of diensten, plus andere ‘softe’ factoren winnen aan belang voor bedrijven en organisaties. Huidige en potentiële werknemers worden niet langer aangetrokken en behouden met alleen salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Het gemiddelde personeelslid zal daar waarschijnlijk nog wel voor gaan, maar schaarse beroepen kunnen meer willen, eisen en krijgen. Zoals getalenteerde ict’ers en ontwikkelaars die zijn gespecialiseerd in een populaire discipline.

Voetballers als reclamemiddel dankzij social media

De voetballerij is met de transfer van Neymar een nieuwe wereld binnengestapt. Zelfs torenhoge afkoopsommen in waterdichte contracten zijn geen belemmering meer om een speler weg te kopen. Is het ordinaire geldsmijterij of wordt er juist slim beleid gevoerd? Dat topvoetballers een groot publiek aan zich kunnen binden en dat ze dus een dankbaar reclamemiddel zijn, is van alle tijden. Maar het laatste decennium is die wereld wezenlijk veranderd. Hoofdoorzaak: internet en vooral social media. Wereldtoppers als Messi, Ronaldo en ook Neymar hebben meer dan honderd miljoen volgers over de hele wereld via hun eigen facebook-, instagram- en twitteraccounts. Logisch dat een sportschoenenmerk astronomische bedragen neer wil tellen als Messi via zijn eigen kanalen zijn nieuwe schoen presenteert. Met hun eigen fanbase zijn dat soort spelers naast een sportieve versterking ook ineens een enorme financiële aanwinst voor clubs.

Agenda

SMC050

organiseert op maandag 4 september in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst over “A closer look at cryptocurrencies”. Bitcoin, Ethereum, Ripple, Golem, Civic, Litecoin, Gulden en Dash. Zomaar een greep uit het brede landschap van cryptocurrencies en tokens. Cryptocurrencies zijn het afgelopen jaar in waarde geëxplodeerd en hebben heel veel nerds miljonair gemaakt. Hoe ziet dit landschap eruit? Wat zijn dan die goede cryptocurrency ideeën? Wat is lucht en wat is relevant? Waar komt die waarde vandaan? Is dit een hype of niet? Hoe zit het met soft en hard forks? Waarom is dit belangrijk?

Noordelijke Promotiedagen

Op dinsdag 7 en woensdag 8 november vindt het grootste zakelijke evenement van Noord-Nederland plaats. Op het programma staat een doorlopende stroom van workshops, presentaties, colleges, pitches, netwerkborrels, meet and greets, matchmakingsessies en debatten. Zo weet je in twee dagen wat er speelt in ondernemend Noord-Nederland. De Promotiedagen geven je de kans om je netwerk en je kennis uit te breiden.

Opmerkelijke transfers

Barbara Risselada

wordt per 1 oktober de nieuwe directeur-bestuurder van Marketing Groningen. Barbara werkt sinds 2009 bij deze organisatie, eerst als projectmanager, later als marketingmanager. Ze werkte eerder als consultant voor PNO (een adviesbureau voor subsidiemanagement), manager citymarketing in Amsterdam en marketing consultant bij VODW Marketing.

Romke Hoogstra stapt op bij FC Groningen

Romke Hoogstra stapt per 1 oktober op bij FC Groningen. Hij was sinds 1 januari 2016 in dienst als manager operationele zaken. Romke Hoogstra kwam zelf tot het inzicht dat hij weer op eigen benen wil staan, zoals ook voor zijn dienstverband bij FC Groningen het geval was. “Ik heb het prima naar mijn zin bij de club, heb fijne en professionele collega’s, maar toch begin ik weer voor mezelf. Ik mis vooral het begeleiden van projecten en de organisatie van evenementen, zoals ik hiervoor vanuit mijn eigen onderneming deed. Ik heb er lang over nagedacht, geef wel een stuk zekerheid op. Dat heb je als zelfstandige niet, maar ik volg mijn hart.”

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit

Van grafisch vormgever naar kleikunstenaar: een ontdekkingstocht

15 jaar geleden had Martin Pottjewijd voor het eerst polymeerklei in handen. Een wonderlijke substantie waarmee je prachtige dingen kunt maken! Het liefst maakt hij gebouwen: kastelen, paleizen, huizen, torens en architectuur. Als grafisch vormgever is Martin gewend om eindproducten te presenteren. Dit is voor mijn kleipassie nou net niet handig om te doen. Het gaat er om hoe iets tot stand komt. Het eindresultaat is hierin natuurlijk ook belangrijk. Natuurlijk kunt ook nog steeds met uw grafische zaken bij Martin terecht. Maar wil je echt iets bijzonders in 3D? Je kunt het zo gek nog niet bedenken en Martin maakt het voor je, van klei. Meer weten? Kijk maar eens op zijn website.

Marketing en commerce sluiten niet naadloos op elkaar aan

Slechts 1 procent van de organisaties heeft een naadloze aansluiting van marketing- en commerce-processen. Dit houdt de gemoederen van marketeers flink bezig. De meerderheid (52%) zit midden in de transitie naar een naadloze aansluiting van alle processen en heeft dit nu slechts gedeeltelijk voor elkaar. Ongeveer een kwart (23%) heeft moeite met het leggen van de verbindingen tussen beide processen. Dit wordt uiteengezet in het CMO Review van de digitale dienstverlener SAP Hybris over veranderingen in het digitale landschap. De uiteenzetting is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder senior marketeers in samenwerking met het CMO Council. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat 21 procent van de marketeers al behoorlijk tevreden is. Zij gaven aan dat de processen in de meeste gevallen met elkaar corresponderen. De processen rondom klantenrelaties lijken het beste voor elkaar.

Branded journalism is mislukte sluiproute

Marketing komt met hangende pootjes bij communicatie. Branded journalism is de mislukte sluiproute die marketing heeft bedacht om adblockers en filterbubbles te omzeilen. Het publiek is moe van oninteressante, commerciële verhalen in een geveinsd journalistiek jasje. Marketeers kunnen nog wat leren van hun collega’s van communicatie. Die begrijpen dat een onderscheidende visie meer indruk maakt dan inhoudsloos zenden.

Branded journalism is mislukte sluiproute

“Branded journalism is niet meer weg te denken”, aldus Ernst-Jan Smids begin 2016. “Er iets mee doen als reclamebureau, dat is geen optie.” Smids is directeur van reclamebureau FHV BBDO dat begin 2016 een journalistieke afdeling oprichtte. Inmiddels is die alweer ten grave gedragen. Is de kloof tussen merk en consument die hij trachtte te overbruggen met branded journalism wel overbrugbaar?

Uitspraak

Nederlandse Google-baas Arjan Dijk:

“Ik doe de marketing van 100 miljoen mkb-bedrijven.”

Arjan Dijk is opgeklommen tot vicepresident Growth Marketing en is hij de hoogst geplaatste Nederlander. Hij stuurt teams in 43 landen aan. “Het draait erom wat al onze services – YouTube, Gmail, etcetera – voor ondernemers kunnen betekenen.” Verder gaat hij over Google’s mediastrategie en daarmee alle advertentiecampagnes. ,,We maken soms ook reclame in traditionele media zoals kranten en tv. We hebben een pot geld en ik bepaal mede hoe we die inzetten.”

Bonen weken

wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: www.bonenweken.nl, www.bonenindepot.nl en www.bonendoppen.nl; ook vindt u mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenweken, @Bonenindepot en @Bonendoppen.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s