Bonen Weken

25 september 2017

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het communicatievak in relatie tot ondernemen.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws

Erotiekbedrijf genomineerd voor de Deloitte Technology Fast 50

Erotiekbedrijf EDC Internet uit Veendam is genomineerd voor de Deloitte Technology Fast 50 award 2017. De Deloitte Technology Fast 50 is een jaarlijks terugkerende verkiezing van de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland. “Wij zijn het eerste erotiekbedrijf dat genomineerd is voor deze prestigieuze prijs en daar ben ik heel trots op. Je helpt iedere dag toch weer vele duizenden mensen om hun seksleven te verrijken. We stoppen dan ook zeker niet voordat in ieder nachtkastje een product van ons ligt”, glimlacht Eric Idema, CEO van EDC Internet.

Verder in deze editie

  • Je als merk onderscheiden
  • Marketing Troonrede 2017
  • Top Dutch krijgt vervolg
  • Leidinggevenden communiceren onvoldoende

Opgevallen

Je als merk onderscheiden

Elk merk wil zich positief onderscheiden van zijn concurrenten. Maar wat maakt bepaalde merken bijzonder? En hoe komt het dat ze boven andere merken uitsteken? Dat heet het ‘bovenscheidend vermogen’, datgene waardoor en waarmee merken zich positief onderscheiden van andere merken. Hoe doe je dat echter op een dusdanige manier dat het ook daadwerkelijk resultaat oplevert? Met een ‘hoger doel’. Je als merk onderscheiden met alleen een productvoordeel is niet meer genoeg.

Je als merk onderscheiden

Om je als merk in de toekomst blijvend te kunnen ‘bovenscheiden’, moet je ook maatschappelijke betekenis – noem het gerust impact – hebben doordat je een hoger doel dient. Dat inspireert niet alleen je klanten én je medewerkers, maar levert ook meer op. Onderzoek van Millward Brown, een onderneming die zich heeft gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met merken, communicatie en media, laat zien dat bedrijven met een ‘purpose’ tot 400 procent beter performen dan bedrijven zonder een hoger doel. Bovendien dragen ze bij aan een betere wereld.

Marketing Troonrede 2017: Marketeer moet high tech en high touch verbinden

In de Marketing Troonrede 2017 is de belangrijkste conclusie dat de marketeer en het marketingvak zelf moeten innoveren. De marketeer moet de rol van verbinder tussen klant, bedrijf en interne organisatie nu echt gaan waarmaken. Bovendien moet hij dit proces combineren met digitale kennis: de combinatie van high tech en high touch. Dit is de tweede keer dat de Marketing Troonrede namens de Stichting Marketing Troonrede is uitgesproken. Dit jaar viel de eer te beurt aan Inge Beckers, branding-, marketing- en communicatieprofessional, auteur, interventiedeskundige en ondernemer.

Top Dutch krijgt vervolg en moet 2000 banen opleveren

De Top Dutch-campagne, waarin de drie noordelijke provincies het Noorden op de kaart willen zetten bij Tesla en andere innovatieve bedrijven, krijgt een vervolg. De campagne gaat nog twee jaar door. De drie provincies willen met een internationale campagne bedrijven aantrekken om op die manier de werkgelegenheid in het Noorden te bevorderen. Volgens Sander de Rouwe, gedeputeerde EZ in de provincie Fryslân, moet de internationale campagne laten zien waar de noordelijke regio goed in is. “We willen ons sterker profileren voor internationale acquisitie op de terreinen vergroening, digitalisering en water”, zegt hij.

De campagne wordt ontwikkeld en uitgevoerd door het bedrijven-trio Initio-Tres-Niels Palmers. Initio DBK BV is formeel opdrachtnemer, maar het campagneteam bestaat verder ook uit het Friese bedrijf Tres, dat zich zal focussen op de online campagnes en het Drentse bedrijf van Niels Palmers, dat verantwoordelijk zal zijn voor de events. Het campagneteam staat onder leiding van Gerard de Boer en Stef van de Ziel.

Zorg dat sales en marketing optimaal samenwerken

In een tijd dat marketing en sales elkaars grootste vrienden zouden moeten zijn, is er tussen de twee afdelingen nog steeds veel strijd. Hoe zorg je voor een optimale samenwerking en een gelukkige klant? Een betere samenwerking tussen marketing en sales staat bovenaan de wensenlijst van de verantwoordelijken van de afdelingen, blijkt uit onderzoek. Managing Director Eline Visser van marketingbureau Marcommit, dat het onderzoek uitvoerde, noemt dit een goede zaak.  De kennis die sales heeft kan marketing heel goed helpen om al vroeg in de buyer journey relevant te zijn. Helaas wordt deze kennis lang niet altijd benut.

Agenda

SMC050

organiseert op maandag 16 oktober in MartiniPlaza in Groningen een bijeenkomst over Chatbots en Virtual Assistants. Steeds meer ondernemingen kiezen ervoor om chatbots in te zetten. Chatbots zijn slimme stukjes software waarmee je in gesprek kunt gaan. Wikipedia noemt ze ‘geautomatiseerde gesprekspartners’.Het is het begin van een technologische trend. Vol belofte, maar nog niet volwassen. Waar staan we? We horen het 16 oktober!

Noordelijke Promotiedagen

Op dinsdag 7 en woensdag 8 november vindt het grootste zakelijke evenement van Noord-Nederland plaats. Op het programma staat een doorlopende stroom van workshops, presentaties, colleges, pitches, netwerkborrels, meet and greets, matchmakingsessies en debatten. Zo weet je in twee dagen wat er speelt in ondernemend Noord-Nederland. De Promotiedagen geven je de kans om je netwerk en je kennis uit te breiden.

Opmerkelijke transfers

Casper van Vulpen

is de nieuwe commercieel manager bij Mobility Service Finance (MSF). Casper gaat leiding geven aan de verdere groei van het in korte tijd zeer succesvol geworden label. Algemeen directeur Paul Harms: Casper heeft in relatief korte tijd indrukwekkende online sales & marketing en automotive ervaring opgedaan. Samen met zijn natuurlijke en welgemeende aandacht voor wat er werkelijk bij B2B-klanten speelt, de ideale mix om het MSF online portaal nog harder te laten groeien tot de nieuwe standaard in digitale serviceverlening”.

Jeroen Zwart

Is toegevoegd aan het team van Nordique als Front-end developer. Naast technische ontwikkeling zal hij ook een deel van projectmanagement op zich nemen. Jeroen heeft meerdere jaren ervaring op het gebied van Front-end development en User Experience Design.

Dennis Prins

is gestart bij Nordique. Dennis heeft meerdere jaren ervaring met het ontwerpen van websites en Front-end development. Zo werkte hij al voor bijvoorbeeld srprs.me. Dennis zal zich voornamelijk met het design van de websites van de klanten van Nordique bezig gaan houden.

Bowy Odink

is de nieuwe commercieel manager voor Groningen Airport Eelde. Bowy is al jaren actief in het noordelijke bedrijfsleven en heeft ruime ervaring in de sales en marketing. Tot voor kort werkte hij als salesmanager bij een online consumentenplatform. Als lid van het managementteam van de luchthaven gaat Bowy invulling geven aan de commerciële groeiambities van Groningen Airport Eelde.

Marnix van Dijk

is nu commercieel directeur Noord bij Van Mossel Autolease. Marnix komt van Auto Lease Groningen en werkte eerder voor Ziegler Brandweertechniek en voor Century Autogroep.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit

Leidinggevenden communiceren onvoldoende

Leidinggevenden moeten veel beter communiceren met hun werknemers. Dat vindt 45% van de respondenten in een onderzoek van trainingsbureau Train Tool. Hiervoor werden ruim 1.000 kantoormedewerkers ondervraagd. Ook stelt 60% onuitgesproken problemen te hebben met haar of zijn leidinggevende. Betere informatievoorziening zou dit kunnen oplossen. 16% van de medewerkers geeft aan onvoldoende op de hoogte te worden gesteld door zijn of haar manager. Op een gedeelde tweede plaats (beide 11%) staan zowel het feit dat voor medewerkers niet duidelijk is wat de manager verwacht als het gebrek aan aandacht en beschikbaarheid. De top drie wordt afgesloten met het feit dat het management te weinig waardering laat merken (10%).

New Publishers start met LocalZ

Komende maand verschijnt het eerste nummer van LocalZ: hét magazine voor ondernemend Noord-Nederland. In LocalZ wordt  specifieker aandacht besteed aan start-ups en jonge ondernemers, maar ook grote bedrijven en overheidsinstanties. LocalZ richt zich voornamelijk op lezers die gemotiveerd, geïnspireerd en geïnformeerd zijn en die grote interesse in het bedrijfsleven hebben. Iedere editie leest u de meest interessante interviews, krijgen lezers een kijkje achter de schermen bij bedrijven en brengt LocalZ haar lezers op de hoogte van het relevante zakennieuws.

Propositie en creatie zijn de grootste drivers voor groei

Er is veel te doen rondom merkgroei. Maar hoe gaan marketeers er in de praktijk mee om? Om daar inzicht in te krijgen, startte onderzoeksbureau DVJ Insights ‘The Ingredients for Brand Growth’. Medewerkers voerden meer dan 25 visiegesprekken met Nederlandse topmarketeers en deden grootschalig kwantitatief onderzoek. De resultaten worden tijdens het Brand Growth Event op 5 oktober gepresenteerd, waarbij ook diverse topmarketeers aan het woord komen.

Brexit stelt hogere eisen aan corporate communicatie directeuren

Brexit’ heeft mensen en bedrijven onzeker en meer politiek bewust gemaakt. Als gevolg daarvan worden veel hogere eisen gesteld aan corporate communicatie directeuren. De lat ligt hoog. Londen verliest zijn glans en Amsterdam zal tot bloei komen. “Dit zijn interessante tijden,” zegt Alex Gordon Shute oprichter van Ithaca Partners, het toonaangevende executive search bureau voor corporate communicatie in Londen. Allereerst was er de schok van de Brexit-stem zelf. Daarbovenop kwamen nog eens rampzalige verkiezingen. De premier scoorde aanvankelijk heel hoog in de peilingen en ze dacht dat ze met een veel grotere meerderheid zou winnen. Ze heeft het zo verpest dat ze het grootste deel van haar meerderheid kwijt is en dat veroorzaakt veel politieke problemen.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ..

A typische Prinsjesdag: straks is alles gewoon weer anders.

Uitspraak

“Een slim persoon lost een probleem op, een wijs persoon voorkomt het.“ (Albert Einstein).

Bonen weken

wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: www.bonenweken.nl, www.bonenindepot.nl en www.bonendoppen.nl; ook vindt u mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenweken, @Bonenindepot en @Bonendoppen.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s