Bonen Weken

24 juli 2017

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het communicatievak in relatie tot ondernemen.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws

Ook Bonen Weken gaat met vakantie

Dit is voorlopig de laatste editie van Bonen Weken. De komende weken zal mijn nieuwsbrief alleen dan verschijnen wanneer er zich voldoende en relevante zaken voor doen. Dus geen ‘komkommernieuws’ in Bonen Weken. Ik wens jullie allemaal een hele mooie zomervakantie.

Verder in deze editie

  • Bouwsector zucht onder eigen imago
  • Sollicitatiebrieven en motivaties zijn op hun retour
  • Marketing is weer terug waar het ooit is begonnen
  • Communicatieprofessionals bieden zich aan
  • Guapa E-commerce neemt Concept7 over

Opgevallen

Marketeers, ga problemen oplossen!

Jan Zijderveld (President Europe en lid van het Unilever Executive Team) schreef een opmerkelijke blog. Zijn boodschap zet je aan het denken… Voor wie de blog niet gelezen heeft: veel merken hebben een geschiedenis waarin grondleggers hun hart en ziel legden in de ontwikkeling van producten en merken, die mensen wilden en nodig hadden. De grondleggers van Unilever ontwikkelden zeep en margarine en maakten zo hygiëne en voeding beschikbaar voor de grote menigte. Ze hadden een duidelijke missie waardoor ze werden gedreven.

Bouwsector zucht onder eigen imago

Het imago van de bouwsector is vanwege de tienduizenden ontslagen tijdens de crisis zo slecht dat de instroom van werknemers nauwelijks op gang komt. Het tekort aan vakkrachten in de bouw is momenteel zo groot, dat de inzet van buitenlandse werknemers op termijn onvermijdelijk is. “De instroom van nieuwe vakmensen moet daarom snel op gang komen”, waarschuwt voorzitter Maxime Verhagen van Bouwend Nederland. Bouwend Nederland is dan ook een wervingscampagne gestart om ervoor te zorgen dat jongeren voor een opleiding in de bouw kiezen. De komende vijf jaar heeft de sector 40.000 jonge bouwvakkers nodig.

Sollicitatiebrieven en motivaties zijn op hun retour

Werkgevers moeten accepteren dat mobiele sollicitaties korter en sneller zijn. Werkgevers moeten hun wervings- en sollicitatieprocessen nog veel meer inrichten op de explosieve opkomst van mobiel, anders missen zij straks een groot deel van het talent op de arbeidsmarkt. De huidige generatie digital natives wil snel en gemakkelijk kunnen solliciteren anders ‘surfen’ ze snel door naar een andere werkgever. Solliciteren neemt ook een andere vorm aan. Monsterboard signaleert een sterke opkomst van nieuwe en vooral snellere manieren van solliciteren via video, WhatsApp of social media met als gevolg dat sollicitatiebrieven en motivaties steeds meer op hun retour zijn.

Medewerkers censureren zichzelf op sociale media

Wetenschappers van ASCoR en Aarhus University deden er (prijswinnend) onderzoek naar. Sociale media kunnen in theorie organisaties ‘platter’ en democratischer maken, omdat in principe iedereen dezelfde toegang heeft tot deze media. In de praktijk komt meestal niet zo veel terecht van die democratisering, vindt Joost Verhoeven. Veel medewerkers nemen nauwelijks deel aan online dialogen over werk, en als ze dat wel doen, laten ze niet het achterste van hun tong zien. Met andere woorden, medewerkers censureren zichzelf op sociale media. Onderzoek van Joost Verhoeven en Brendon Voogt (Amsterdam School of Communication Research) en Vibeke Thøis Madsen (Aarhus University, Denemarken) probeert dit fenomeen te begrijpen door de aard en de motieven van zelfcensuur door medewerkers op sociale media te onderzoeken.

Marketing is weer terug waar het ooit is begonnen

Het meten van de marketingactiviteiten – van de eerste klik tot de tevredenheid na de verkooptransactie – is de belangrijkste uitdaging voor hedendaagse marketeers in business-to-business markten. Daar sluiten de voornaamste kernpunten voor die marketingprofessionals naadloos op aan. De focus ligt dan ook op de klantbeleving, de marketingorganisatie, marketingautomatisering en contentmarketing. De volgende fase voor B2B-marketeers is deze hoofdzaken dusdanig in te zetten dat inzichtelijk wordt wat de marketingactiviteiten opleveren.

Agenda

SMC050 organiseert op maandag 4 september in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst over de titel ‘a closer look at cryptocurrencies’. Bircoins, ethereum, Ripple, Gollem, Civic LiteCoin, allemaal voorbeelden van cryptocurriencies ideeen? Ze beantwoorden deze avond: hoe ziet het landschap er uit?, is dit een hype of niet? Hoe zit het met solft en hard forks? En waarom is het belangrijk.

Opmerkelijke transfers

Annelies Klunder nieuwe directeur Theater Geert Teis

Annelies Klunder volgt Nina Hiddema op als directeur bij Theater Geert Teis in Stadskanaal. Ze begon haar loopbaan als publiciteits- en verkoopmedewerker bij Hans Lansink Theaterbureau in Groningen waarna ze vijf jaar hoofd Publiciteit was van De Goudse Schouwburg.

Nina Hiddema, de vertrekkende directeur, begeleidt begin september de speciaal voor het 50-jarig bestaan van het theater gemaakte jubileumexpositie en de jubileumvoorstellingen ‘Viefteg’. Nina Hiddema werkte sinds 2011 in Theater Geert Teis. Zij wordt interimmanager bij Landgoed Mensinge in Roden.

Hans Poll van Marketing Groningen naar Forum

Hans Poll is per 1 oktober benoemd tot directeur Marketing & Programma van het Groninger Forum. Bij het Groninger Forum komt Hans Poll zijn vroegere baas van Marketing Groningen, Dirk Nijdam weer tegen. Dirk is algemeen directeur bij het Forum. Hans Poll is sinds oktober 2014 directeur/bestuurder van Marketing Groningen. Voor Marketing Groningen was Hans Poll onder andere werkzaam bij FBTO en Dierenpark Emmen. Hans studeerde Communicatie in Utrecht en Bedrijfseconomie in Groningen.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Ze

is praktisch ingesteld, enthousiast organisatietalent die er niet voor terugdeinst in korte tijd veel dingen op te pakken en op een succesvolle manier uit te voeren. Ze zoekt een leuke nieuwe klus voor 16 tot 24 uur in de week. Ze vindt het leuk om in een organisatie te werken waar de lijnen kort zijn, besluiten snel worden genomen, waar ruimte is om te werken, waar initiatief op prijs wordt gesteld, waarin ze, al dan niet binnen aangegeven grenzen, vrij kan bewegen. Waar ze zowel zelfstandig als in teamverband werkt. Waar ze per fiets dan wel per OV (vanuit Haren) goed kan komen. Ben jij op zoek naar een schriftelijk vaardig, betrokken, creatief, omgevingsbewust, luisterend, betrouwbaar persoon dan vindt ze het leuk vinden om verder kennis te maken. Wil je meer weten over deze bijzondere communicatieprofessional, neem dan contact op met Jan Boon Communicatie: jan@janboon.com.

Ruby

is een veelzijdige communicatie en HR professional. Met een HBO-diploma Human Resource Management en een masterdiploma Communicatie- en Informatiewetenschappen op zak heeft ze een interessante combinatie aan vakkennis opgedaan. Dit kan goed gecombineerd worden om communicatie en/of HR-vraagstukken op te lossen. Ruby is creatief, heeft affiniteit met computercommunicatie en houdt zich graag op de hoogte van ontwikkelingen in de online marketing. Ze heeft ervaring opgedaan met het schrijven van content op websites en social media, het verbeteren van de usability van websites, klanttevredenheidsonderzoeken en data analyses. Ruby komt het best tot uiting wanneer zij zich betrokken voelt bij de organisatie en eigen ideeën en initiatieven kan tonen. Ben jij op zoek naar een marketing/communicatie medewerker of online marketeer? Dan komt Ruby graag met jou in contact! Meer weten over Ruby? Laat het Jan Boon Communicatie weten: jan@janboon.com.

Hij helpt je met event- en cultuurmarketing

Hij studeerde Marketingcommunicatie aan de opleiding Commerciële Economie op de Hanzehogeschool. De afgelopen periode werkte hij vooral voor festivals als Best Kept Secret en Welcome to the Village en was assistent-marketeer bij diverse poppodia. Op het moment doet hij werkervaring op voor Le Guess Who? in Utrecht en Explore the North in Leeuwarden. Hiermee heeft hij zich de afgelopen tijd voornamelijk gespecialiseerd in eventmarketing, maar hij staat open voor meer functies. Zijn ervaring bestaat voornamelijk uit website – en social media beheer, het bedenken van originele marketingacties en het schrijven van teksten en marketingplannen. Meer weten over mijn excellente en gedreven kandidaat: neem contact op met Jan Boon Communicatie.

Floor

Als startende communicatieprofessional heeft Floor onder meer ervaring opgedaan bij het Drents Archief, Alescon Werk/leerbedrijven en het Jonge Harten Theaterfestival. Binnen het culturele veld voelt ze zich thuis. Een warme, open en kleinschalige tot middelgrote organisatie heeft haar voorkeur. Wanneer ze de vrijheid krijgt om te schrijven, interviewen en in contact staat met collega’s is ze op haar best. Floor is open, enthousiast, leergierig en creatief. Met een vlotte pen, schrijft ze content voor social media, verder is ze bekend met een CMS-systeem en kan ze zowel zelfstandig als in teamverband werken. Floor zoekt werk waar ze haar creativiteit kan uiten op tekstueel gebied, de ruimte krijgt om te interviewen en verantwoordelijk is voor het opmaken en schrijven van nieuwsbrieven. Ook is ze graag online actief en zorgt ze er voor dat de bedrijfswebsite en social media kanalen voorzien worden van de juiste content. Ben jij op zoek naar een content specialist, redacteur, interviewer of PR medewerker? Dan komt Floor graag met jou in contact! Meer weten over Floor? Laat het Jan Boon Communicatie weten: jan@janboon.com.

En dan nog even dit

Bedrijven zetten in op afgestudeerden

Eén op de 27 vacatures nu aangeboden in Nederland zijn expliciet voor afgestudeerden. Dit komt overeen met meer dan 10.000 actueel beschikbare vacatures, een toename van 25% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit een onderzoek van Adzuna. De meeste vacatures zijn te vinden in Noord-Holland waar 2245 vacatures aangeboden worden, hiervan 1208 alleen al in Amsterdam. Tilburg scoort slecht met slechts één op de 46 vacatures voor afgestudeerden. Eén op de dertien vacatures in de financiële sector is voor afgestudeerden. Bedrijven bieden meer traineeships aan en er werden afgelopen drie maanden meer dan 3.000 nieuwe traineeships aangeboden

Zo gebruik je social media als Public Relations-tool

Het bereiken van een doelgroep, bijvoorbeeld een lokale buurt, is met behulp van social media een stuk eenvoudiger geworden. Maar dan dien je wel op de hoogte te zijn van een aantal stappen en trucs. Zo kun je bijvoorbeeld Facebook of Twitter gebruiken als tool voor Public Relations. Online marketing-strateeg Michelle Held maakte voor zakelijk platform Entrepreneur een video waarin ze concreet haar aanpak uitlegt. Daarbij dien je eerst antwoord te geven op een aantal vragen.

Guapa E-commerce neemt Concept7 over

De aandeelhouders van bureau Guapa E-commerce nemen het eveneens Groningse designbureau Concept7 over. Hierdoor kan Guapa het element human-centered digital design toevoegen aan zijn eigen producties. Per 1 september worden Guapa E-commerce en Concept7 fysiek samengevoegd en is het team van het designbureau verhuisd naar Leek, waar Guapa zit, net ten westen van de stad Groningen. Over het overnamebedrag doen kopers Gosse Kooi en Mathijs Kok geen uitspraken. Elk van de twee bedrijven heeft een omzet van tussen de één en anderhalf miljoen euro. Bij elkaar werken er 36 online specialisten.

Hogescholen Communicatie stellen bedrijven onmogelijke stage-eisen

Iedereen heeft wel eens te maken met stagiaires. We investeren in stagiaires omdat we willen bijdragen aan de marketingcommunicatieprofessionals van de toekomst. De hogescholen stellen steeds vaker onmogelijke eisen aan studenten. Zo onmogelijk, dat het onaantrekkelijk wordt ze in dienst te nemen. Krampachtige sturing vanuit de scholen over zaken waar studenten en werkgever in de meeste gevallen prima zelf uit komen. In plaats van de student te beschermen, werpen de verplichtingen eerder een barrière op. Aldus Hubertien Huurman, manager en adviseur contentmarketing en PR bij LVB Networks.

Uitspraak

“Het internet wordt al meer het dorpsplein voor de wereldse stad van morgen.” (Bill Gates).

Bonen weken

wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: www.bonenweken.nl, www.bonenindepot.nl en www.bonendoppen.nl; ook vindt u mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenweken, @Bonenindepot en @Bonendoppen.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s