Bonen Weken

21 maart 2016

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het communicatievak in relatie tot ondernemen.

Laatste Nieuws

Omgaan met de spanning tussen business en reputatie
Samenwerking kan disciplines versterken. De aangegeven reden is dat de wisselwerking tussen de business en reputatie zeer groot is. En dat is ook zo! Maar er zit een addertje onder het gras.

Verder in deze editie:
• Knabbelen aan kernwaarden
• Wat kan (marketing) communicatie leren van het verbod op plastic tasjes
• De grootste crisisrisico’s voor 2016
• Gezocht: Dé Jonge Ondernemer van het Noorden

Opgevallen

Omgaan met de spanning tussen business en reputatie
Samenwerking kan disciplines versterken. Onlangs las ik dat bij McDonald’s de disciplines communicatie en marketing zijn samengevoegd binnen dezelfde rapportagelijn naar directie. De aangegeven reden is dat de wisselwerking tussen de business en reputatie zeer groot is. En dat is ook zo! Maar er zit een addertje onder het gras, want de wisselwerking tussen andere disciplines als customer care en communicatie is ook groot. Communicatie is binnen organisaties de spin in het web en heeft veelal ook te maken met het bewaken van de reputatie, het imago en het merk van de organisatie met de kernwaarden en strategie als basis. Dat schreef Judy op het Veld, ze is communicatieadviseur en was onder meer verantwoordelijk voor de communicatie van HEMA en de KNVB.

Knabbelen aan kernwaarden
Oplettendheid is gewenst bij het samenvoegen van de marketing- en de communicatiedisciplines, tenslotte heb je niet altijd dezelfde belangen en is er sprake van een spanningsveld tussen de business en reputatie. Zo kan de business doorschieten in wilde creatieve ideeën en opvattingen als het gaat om het in de markt zetten van producten. Daarbij is het niet ongebruikelijk te knabbelen aan de kernwaarden van de organisatie in het streven naar een ludieke en opvallende actie. Business en reputatie staan echt niet lijnrecht tegenover elkaar en kunnen prima samenwerken en elkaar zeker versterken. Een uiting met een knipoog is vaak ludiek. Maar op het moment dat de buitenwereld reageert, is het wel zaak dat het verhaal goed uitgelegd kan worden vanuit de basis van de organisatie.

Wat kan (marketing) communicatie leren van het verbod op plastic tasjes
Sinds begin dit jaar geven winkels geen gratis plastic tasjes meer uit. In Nederland is de richtlijn ‘regeling beheer verpakkingen’ met een big bang gelanceerd. Met succes. Hema geeft 80% minder tasjes uit, C&A 65%, Gall & Gall 70% en Kruidvat 60%. Shoppers hebben in een paar weken tijd geleerd hun eigen tas mee te nemen. De overheid heeft samen met de brancheorganisaties gewerkt aan een brede communicatieaanpak. Met de campagne “Mag het een tasje minder zijn?” werd allereerst bewustwording, zowel vóór als achter de toonbank, gecreëerd. Bekendheid met het doel van de maatregel is immers bepalend voor het draagvlak. Vervolgens voorzag de overheid ook in campagnemateriaal om de winkeliers, want goede en eenduidige communicatie voorkomt een hoop klantvragen en gedoe.

Het managen van online reputatie wordt steeds belangrijker
We leven in een tijd waarin een reputatie snel wordt verkregen, maar ook snel kan worden afgebroken. Wanneer klanten met één druk op de knop reviews kunnen plaatsen, werknemers via social media honderden vrienden en volgers hebben en elke potentiële klant eerst in een zoekmachine de resultaten doorzoekt, is het managen van online reputatie van levensbelang voor elke ondernemer. Een slechte reputatie kan een bedrijf in enkele dagen compleet van de kaart vegen.

Zoekmachineresultaten
Zoals iedere ondernemer weet, is de top 10 van zoekmachineresultaten één van de belangrijkste zaken voor het bepalen van het bedrijfsimago. Potentiële klanten zoeken een bedrijf op om te controleren of er geen slechte reviews zijn en of het bedrijf misschien een slechte naam heeft. Rick Burgers van LEQUAL: “De eerste 10 resultaten zijn het belangrijkst. Wanneer mensen daar geen problemen of klachten kunnen vinden, voelen ze zich sneller gerustgesteld. Een ondernemer kan met wat slimme trucjes voorkomen dat negatieve reviews in de top tien terechtkomen door zelf positieve berichten te plaatsen die hoger ranken. Let op verschillende bekende zoekmachines: naast Google zijn Bing, DuckDuck en nog enkele andere zoekmachines die redelijk wat gebruikt worden. Al blijft Google wel veruit het grootste marktaandeel innemen.”

Transfers

Voormalig gedeputeerde Van Mastrigt gaat aan de slag bij Acantus
Voormalig gedeputeerde Yvonne van Mastrigt is benoemd tot voorzitter van de Raad van Commissarissen van woningcorporatie Acantus. De oud-politica van de Partij van de Arbeid is niet de enige nieuwe toezichthouder: Jan Kruijer uit Sellingen wordt lid en voorzitter van de audit-commissie van de RvC. Van Mastrigt werkte het afgelopen half jaar als waarnemend burgemeester in Hoorn. Van december 2012 tot mei 2015 was ze gedeputeerde van de provincie Groningen. Daarvoor vervulde ze de burgemeesterspost in de gemeente Hoogezand-Sappemeer. Met de komst van Yvonne van Mastrigt en Jan Kruijer en de bestaande leden Max Bentum, Johan Dijkstra en Tiene de Rek, bestaat de Raad van Commissarissen van Acantus weer uit vijf leden.

Frank Visser
wordt de nieuwe teamleider JP (inkoop en juridische- en personeelszaken) bij de gemeente Emmen. Frank komt van Yacht waar hij recentelijk senior Business Manager Marketing en Communicatie voor Noord-Nederland was.

Agenda

Business Contact Dagen Noord
Op dinsdag 22 en woensdag 23 maart vindt de zakenbeurs Business Contact Dagen Noord (BCDN) plaats in het WTC Expo te Leeuwarden. U kunt zich verheugen op een breed aanbod van exposanten in een grote diversiteit van branches. Daarnaast presenteren zich op de beurs weer verscheidene ondernemerspleinen waar u uw relaties treft. De BCDN trekt veelal managers en bestuurders, de juiste mensen op de juiste plek. Dit maakt de beurs een uitgelezen plaats om persoonlijke afspraken in te plannen, te netwerken met relaties en leads te genereren.

Bedrijven Contact Dagen Drenthe
Op dinsdag 5 en woensdag 6 april zijn de Bedrijven Contact Dagen Drenthe. Ook dit jaar beloven het twee inspirerende netwerkdagen te worden met deelnemers vanuit geheel Drenthe en aangrenzende regio’s. Naar verwachting melden zich zo’n 300 standhouders en 10.000 bezoekers in de TT Hall Assen.

Op Zoek

Ben jij op zoek
naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

Blind audition
Ik heb een blind audition met een jonge communicatieprofessional (30) gehad die het verdient een nieuwe uitdaging te krijgen in een commercieel en ambitieus bedrijf. De jonge vrouw welke deze week “in deze pot zit”, heeft ruim zeven jaar werk ervaring in het bedenken en begeleiden van grote cross mediale campagnes (print en online), organiseren van verschillende beurzen en evenementen, het managen en redigeren van verschillende commerciële websites en is toe aan een nieuwe uitdaging. Multitasken en hard werken is haar op het lijf geschreven. Mijn “auditante” is op zoek naar een enthousiast bedrijf, waar klanttevredenheid hoog in het vaandel staat. Deze post-HBO opgeleide dame is een creatieve, ervaren en gedreven communicatieprofessional. Een aanpakker die denkt in oplossingen. Meer weten over mijn blind date, neem gerust contact met me op.

En dan nog even dit

Noorder Baan Battle weer van start
De derde editie van de Noorder Baan Battle ging dinsdag 8 maart van start. Een project, waarin werkzoekenden op zoek gaan naar een passende baan. Vorig jaar vond ruim 70% van de deelnemers een betaalde baan, een werkervaringsplaats of de mogelijkheid om een onderneming te starten. Onder begeleiding van professionele coaches gaan ze op zoek naar creatieve methoden om zich aan werkgevers te presenteren. Het accent ligt op de vragen: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik en hoe acteer ik binnen het krachtenveld arbeidsmarkt en netwerk.

Communicatieteam NBB
Het kloppend hart van de Noorder Baan Battle is het communicatieteam. Anna-Jolie de Rue, Hilde Dijk, Nienke Mooijman, Petra de Vries, Marten Halma en Iris Colijn zijn afgestudeerd in de communicatie, vormgeving en journalistiek en zijn op zoek naar uitdagend werk. Bij de Noorder Baan Battle doen ze ervaring in het bouwen en onderhouden van de website, het schrijven van content, het uitgeven van de nieuwsbrief, organiseren en voeren van campagnes en zullen ze verslag doen van alle bijzondere verhalen rond Noorder Baan Battle. Kortom: functioneren in een communicatieteam.

Crisisrisico’s voor 2016! Ben je hier klaar voor?
Voorbereid zijn op een crisis kan alleen maar als je ook zicht hebt op de risico’s. De voorbereiding van de reputatiebescherming start met de vraag naar de risico’s die een organisatie loopt. Je zult dat actief moeten uitzoeken. Dat doe je op de eerste plaats door een vertegenwoordigers vanuit verschillende disciplines te laten nadenken over de risico’s. Denk daarbij onder meer aan de afdelingen finance, risk & compliance, ICT, kwaliteit, HRM en communicatie. Het is belangrijk een dergelijke analyse tenminste jaarlijks te maken. Ga daarbij eerst op zoek naar een longlist van risico’s.

Externe expertinformatie
Naast de interne analyse kun je ook informatie vergaren bij experts buiten de eigen organisatie, zoals experts op het gebied van crisiscommunicatie en riskmanagement. Zo doet het Business Continuity Institute (BCI) jaarlijks onderzoek naar nieuwe risico’s. Die lijst kan goed dienst doen als inspiratiebron of aanvulling op de eigen inventarisatie. De 10 belangrijkste risico’s uit de Horizon Scan van BCI voor 2016: cyberaanval, datalek, IT/telecom-uitval, terroristische acties, veiligheidsincidenten, stroomstoringen, distributieproblemen, natuurrampen, gebrek aan key-skills/mankracht, en gezondheidsissues. De lijst wordt dus gedomineerd door technologie-issues. Ook voor de Nederlandse markt is dit zeer herkenbaar. En met de nieuwe meldplicht voor datalekken zal dit issue, dat nu nog op de tweede positie staat, hier spoedig op de eerste plaats staan.

UniPartners verhuist!
Na 20 jaar aan het Gedempte Zuiderdiep te hebben gezeten is het tijd om te verhuizen! UniPartners Groningen zit vanaf 1 maart aan de Oude Boteringestraat 71 in Groningen. UniPartners Groningen is een non-profit academisch adviesbureau dat is opgericht in 1993. De visie is tweeledig: enerzijds kennisoverdracht van de universiteit naar het bedrijfsleven bevorderen en anderzijds studenten de mogelijkheid bieden naast hun studie praktijkervaring op te doen. UniPartners Groningen is vooral actief in de drie noordelijke provincies maar heeft ook een aantal internationale projecten uitgevoerd. Door het inzetten van laatstejaars ambitieuze studenten en het ontbreken van een winstoogmerk (stichting) kunnen ze tegen gunstige voorwaarden topprestaties leveren.

Gezocht: Dé Jonge Ondernemer van het Noorden
De zoektocht naar het ondernemerstalent van 2016 is weer gestart. Tot en met zondag 10 april kunnen deelnemers zich aanmelden voor dé Jonge Ondernemersprijs van het Noorden 2016, die dit jaar voor de vijftiende keer wordt uitgereikt. JOP is bedoeld om ambitieuze, jonge ondernemers, die op weg zijn om het helemaal te gaan maken, een podium te bieden. Om in aanmerking te komen voor de prijs moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet je gestart zijn tussen 1 januari 2011 en 31 december 2014 en jonger zijn dan 40 jaar. Ook aantoonbare affiniteit met innovatie is een voorwaarde. Corné van Willigen van Hi-Fi Corner won vorig jaar de Jonge Ondernemersprijs.

Uitspraak
“Wie het verschil tussen een ondernemer en een manager niet weet, is geen van beiden.“ (R. de Jong, directeur Personeelsmanagement)

Bonen weken
wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenweken.nl, http://www.bonenindepot.nl en http://www.bonendoppen.nl; ook vindt u mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenweken, @Bonenindepot en @Bonendoppen.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s