Bonen Weken

22 februari 2016

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het communicatievak in relatie tot ondernemen.

U ontvangt Bonen Weken omdat u een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Laatste Nieuws:
Volvo vervangt autosleutels door app
Volvo wil vanaf 2017 auto’s op de markt brengen zonder autosleutels. Ontgrendelen en het starten van de motor gebeurt met behulp van een smartphoneapp. Volgens Volvo biedt dit nieuwe mogelijkheden voor het uitlenen of verhuren van auto’s. Volvo-eigenaren kunnen hun digitale sleutel naar vrienden, collega’s of familieleden sturen via hun smartphone. De app maakt contact met de auto door middel van Bluetooth. Volvo zal nog steeds traditionele autosleutels leveren.

Verder in deze editie:
• Acht op de tien bedrijven zetten reputatie op het spel
• Jumbo en La Place: hoe gaat het merkenbeleid er nu uitzien?
• Bedrijven steeds actiever op sociale media
• Bart Hof is zijn naam definitief kwijt
• Consument: ‘25% van communicatie is rotzooi’.

Opgevallen
Acht op de tien bedrijven zetten reputatie op het spel(1)
Verzekeringsmakelaar ADD heeft in samenwerking met het vakblad CFO Magazine een top-3 samengesteld van de meest onderschatte risico’s waarmee Belgische bedrijven anno 2016 kampen, of toch zouden moeten kampen. Want volgens de verzekeringsmakelaar schatten al te veel bedrijfsleiders in België de risico’s die de bedrijfswereld vandaag de dag bedreigen niet ernstig genoeg in. Acht op de tien Belgische bedrijven zijn niet voorbereid op reputatie- of imagoschade.

Acht op de tien bedrijven zetten reputatie op het spel(2)
Voorts toont de enquête aan dat de helft van de Belgische bedrijven de impact van cyberaanvallen en milieuvervuiling onderschat. Ook milieuvervuiling beschouwt de verzekeringsmakelaar als een bedrijfsrisico. Zo kan bodemverontreiniging verregaande financiële gevolgen hebben voor een bedrijf, maar amper één op de twee bedrijven houdt er rekening mee risico te lopen op bodemverontreiniging.

Jumbo en La Place: hoe gaat het merkenbeleid er nu uitzien? (1)
“Een meesterzet”, “een match made in heaven”, “prachtig nieuws”… De reacties op Jumbo”s laatste aankoop La Place zijn louter positief. We zijn allemaal benieuwd hoe en in hoeverre La Place geïntegreerd wordt in de Jumbo formule. Zeker is dat Jumbo voor een mooi merkvraagstuk staat. Een verkenning van scenario’s. La Place en Jumbo zijn twee sterke merken met uiteenlopende proposities. Is er iets voor te zeggen om de merken gescheiden te houden. Jumbo werkt met haar foodmarktconcept aan de invulling van een ontwikkeling in de foodretail. Toch is Jumbo in de perceptie van de klant nu nog primair supermarkt. Wellicht als in de toekomst de proposities van La Place en Jumbo dichter bij elkaar komen te liggen kan er voor gekozen worden om als één merk verder te gaan.

Jumbo en La Place: hoe gaat het merkenbeleid er nu uitzien? (2)
Een ander mogelijk scenario is de keuze voor een endorsement strategie. Hierbij wordt La Place (main brand) als het ware ondersteunt door Jumbo (endorser). Je krijgt dan een vorm als La Place, by Jumbo. Voordeel van deze keuze is dat er één duidelijke merkfamilie is richting de stakeholders. Een endorsement kan werken als een goede startmotorfunctie, maar dat is bij deze gevestigde merken niet nodig. Een andere reden om voor deze strategie te kiezen is het mainbrand te kunnen lenen van de associaties van de endorser. Maar in het geval van Jumbo, wil de supermarktformule juist lenen van de associaties van La Place. In dit geval ontstaat er dan juist het tegenstelde: image spillover van de endorser naar het mainbrand.

Bedrijven steeds actiever op sociale media
Had in 2012 35% van de bedrijven een eigen account op LinkedIn of Facebook, vorig jaar was dat gestegen tot 61%. Het gebruik van Twitter nam in deze periode toe van 21% naar 30%. Het gaat hierbij vooral om grote bedrijven, zo laat het CBS weten. Bijna 90% van de mediabedrijven, `logiesverstrekkers` (hotels, bed and breakfasts) en reisbureaus is op sociale netwerken actief. Bij vervoerders heeft 38% van de bedrijven een eigen account. De werknemers zijn eveneens actiever op professionele sociale media, waarbij de 25- tot 45-jarigen de belangrijkste groep vormen.

Agenda
Bitcoin Blockchain: Gamechanger!?
Vanavond, maandag 22 februari, is er een bijeenkomst van SMC050 in Martiniplaza in Groningen. Het onderwerp deze keer is Bitcoin Blockchain: Gamechanger!? Het Blockchain concept is het meest bekend vanwege bitcoin; een digitale munt die werkt op de Blockchain. De Blockchain is een openbaar register van transacties en eigendom. Door deze techniek kunnen wij onderling (decentraal) alles wat digitaal is 100% veilig en ondubbelzinnig van eigendom laten wisselen. We hebben dus geen partijen meer nodig die ons het vertrouwen garanderen, daarvoor hebben we nu de Blockchain. Wat nu de bank, het kadaster, het RDW, de notaris en KvK doen, kan worden overgenomen door de Blockchain.

De 27ste MARUG Marketing Conference staat op dinsdag 8 maart in Martiniplaza in het teken van The Jungle of Data: Discover your opportunities. “Big Data”: er is zoveel en het groeit zo snel, hoe zorg je dat je door de bomen het bos blijft zien en op het juiste moment het juiste pad inslaat? Hoe weet je zeker dat je gebruik maakt van alle mogelijkheden die deze jungle aan data biedt, ook als deze niet meteen zichtbaar zijn?
Sprekers zijn prof. dr. P.C. Verhoef, hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, Marcel Molenaar, Country Manager Benelux bij LinkedIn, Peter van Sabben, co-founder van Growth Tribe, Pieter Zwart, CEO van Coolblue, Patrick Stal, Global Marketing Director van TomTom Bandit. Er is een workshop van DBK en een masterclass van BigData Republic en Wijnvoordeel. Dagvoorzitter is Chris Zegers, alumni van de RUG en bekend als presentator van reisprogramma’s zoals ‘3 op Reis’ en ook stond hij in 2015 in de finale van ‘De Slimste Mens’.

Bedrijven Contact Dagen Drenthe
Op dinsdag 5 en woensdag 6 april zijn de Bedrijven Contact Dagen Drenthe. Ook dit jaar beloven het twee inspirerende netwerkdagen te worden met deelnemers vanuit geheel Drenthe en aangrenzende regio’s. Naar verwachting melden zich op 5 en 6 april zo’n 300 standhouders en 10.000 bezoekers in de TT Hall Assen.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

Lianne
kan tijdens het schrijven van teksten haar creativiteit kwijt. In 2012 heeft ze haar Bachelor Communicatie behaald en sindsdien heeft ze de nodige ervaring op kunnen doen als Communicatie- en PR medewerker. Zo heeft ze in de afgelopen jaren meerdere websites en sociale media accounts onderhouden, teksten voor diverse communicatiemiddelen geschreven, huisstijlen bewaakt en naamswijzigingen doorgevoerd. Tijdens het werk is Lianne zowel een zelfstandige werker die zich verantwoordelijk voelt voor haar geleverde werk, als een teamplayer die graag anderen motiveert en ondersteunt. Daarnaast is ze resultaatgericht, gemotiveerd en representatief. Meer weten over Lianne? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

Maresi
is op zoek naar een leuke en uitdagende communicatiefunctie bij een organisatie met goede idealen. Het idee hier achter is dat zij graag de wereld een stukje mooier wil achterlaten voor de volgende generaties. Dit doen we door samen duurzaam te werk te gaan, elkaar willen begrijpen en elkaar helpen ontwikkelen. Maresi is een opgewekte vrouw die in problemen ook oplossingen ziet. Met haar frisse blik weet zij mensen te verrassen en laat hen verschillende invalshoeken inzien van problemen of vraagstukken. Verder is zij flexibel, enthousiast en een echte levensgenieter. Maresi heeft al enige ervaring opgedaan in het schrijven van verschillende stukken voor magazines, kranten en ook heeft zij online teksten geschreven. Naast het schrijven, waar zij erg veel plezier in heeft, is ze ook een echte communicatieadviseur. Ze heeft communicatieplannen geschreven tijdens haar studie en stages. Hier was men erg enthousiast over en de adviezen werden ook geïmplementeerd door bedrijven. Maresi komt goed tot haar recht in een team waar men elkaar de ruimte en feedback geeft die nodig is om samen te komen tot een goed eindresultaat. Meer weten over Maresi? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

Bert-Jan
is niet bang om multifunctioneel bezig te zijn. Bert-Jan is op zoek naar een uitdagende communicatie functie met veel menselijk contact. Zie hem als een accountmanager voor communicatie. Met de opleiding HBO-communicatie, de specialisatie ‘communicatie in bedrijf’ en een minor in ‘new media’ in Ierland is Bert-Jan voor elk bedrijf een aanwinst. Naast werken is hij actief in de sport: voetbal, fitness en hardlopen doe hij graag. Kortom: een sterke persoonlijkheid met oog voor interne en externe communicatie en affiniteit met nieuwe media. Meer weten over Bert-Jan? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

Heidi
Persbericht, blog, SEO-tekst voor websites, interview, content voor social media of nieuwsbrief? Heidi zorgt gegarandeerd voor een goed geschreven tekst. Heidi is een allround tekstschrijver met een no-nonsense mentaliteit. Dankzij haar nieuwsgierigheid en vlotte pen schrijft ze in een handomdraai een tekst naar wens. Heidi heeft in 2001 de School voor Journalistiek in Zwolle succesvol afgerond en heeft inmiddels ruime ervaring in het schrijven voor alle mogelijk denkbare media, zoals vakbladen, relatietijdschriften, glossy’s, websites, flyers, posters, regionale kranten en huis-aan-huisbladen. Meer weten over Heidi? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

Transfers
Wilbert Boneschansker
is de nieuwe CFO bij De Romein Groep. Wilbert komt van Groningen Seaports en werkte eerder voor Ernst & Young.

En dan nog even dit
Benefiet concert
Op zaterdag 27 februari vindt er ’s middags in de Oosterpoort een uniek benefietconcert plaats. Het Noord Nederlands Orkest speelt en Hadewich Minis vertelt over Het Zwanenmeer van Tsjaikovski. Dit unieke familieconcert wordt alleen in Groningen gespeeld en de dag er na ook in het Concertgebouw in Amsterdam. Het concert is een familieconcert voor kinderen vanaf 6 jaar, ouders, grootouders en familie. De opbrengst van dit unieke concert gaat naar de Stichting Vrienden Beatrix Kinderziekenhuis UMCG Groningen. De vrienden financieren veel welzijnsprojecten binnen het Beatrix Kinderziekenhuis.

Bart Hof is zijn naam definitief kwijt
Bart Hof was voorheen eigenaar van Hof Audio. Na een kort partnerschap met anderen verliet Hof het bedrijf in 2013. Hij ging verder als ProBart en mocht volgens een soort concurrentiebeding de naam Hof niet gebruiken om verwarring te voorkomen. Eind vorig jaar zag Bart Hof dat de eigenaren van zijn voormalige bedrijf de naam hadden gewijzigd in Red Audio. Daarin zag Hof een mooie kans om zich zijn eigen naam weer toe te eigenen als bedrijfsnaam. De rechter denkt daar anders over. Hof heeft naar de mening van de rechter in 2013 afstand gedaan van zijn bedrijf en daarmee ook het recht verspeeld op zijn eigen naam als handelsnaam. Want, zegt de rechtbank: er is inderdaad sprake van verwarringsgevaar, omdat het hier om twee audiobedrijven gaat. Volgens zijn advocaat Douglas Mensink is de overeenkomst waar de overdracht van de domeinnamen in zou moeten staan, nooit ondertekend omdat zijn cliënt juist die domeinnaam niet op wilde geven. De rechter gaat daar echter in zijn vonnis niet in mee en vindt dat met de verkoop van het bedrijf die domeinnamen toebehoren aan de huidige eigenaar. Of Red Audio de naam Hof wel of niet actief gebruikt, vindt hij niet relevant. In de ogen van de rechter roept het beeldmerk dat Hof voert met de rode ballen ook te veel associaties op met vroeger. Dat mag daarom eveneens niet meer.

Consument: ‘25% van communicatie is rotzooi’
Helft van de Nederlanders is gefrustreerd door irrelevante communicatie en dat schaadt klantloyaliteit. De Europese consument wordt overspoeld met irrelevante communicatie en junkmail, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Ricoh. 84% van de Europeanen en 86% van de Nederlanders blijkt bereid actie te ondernemen tegen merken en organisaties die ondermaats communiceren. De grens van klantloyaliteit komt hierdoor in gevaar, meent Ricoh. Twee derde van de Europese consumenten is gefrustreerd door irrelevante communicatie, zowel online als op papier, in Nederland geldt dat voor de helft.

Junk
Consumenten beschouwen een kwart van alle boodschappen als junk en zes van de tien vindt junkmail zelfs frustrerender dan hun dagelijkse rit naar het werk. Consumenten zijn volgens Ricoh niet bang om van zich af te bijten en dit heeft gevolgen voor bedrijven. Frustratie over irrelevante communicatie blijkt grote invloed te hebben op de loyaliteit, het vertrouwen van klanten en daarmee op hun uitgavegedrag. Twee derde (65 %) zegt minder loyaal te zijn aan een bedrijf dat overvloedig irrelevante informatie zendt, terwijl een vergelijkbaar percentage (63 %) zegt minder uit te geven. 57 % geeft zelfs aan dat hij geen klant meer wil zijn van het bedrijf.

Term influencer krijgt andere invulling
Merken maken met liefde gebruik van social influencers, maar critici vragen zich af hoeveel waarde de influencers nu echt toevoegen, nu iedereen zich social influencer noemt. Heel actief zijn en veel volgers hebben op social media, maakt je nog geen influencer, stelt Peter Kan van strategisch influencer marketing bureau First Day of Spring. Invloed hebben is het belangrijkste criterium. `Wij gebruiken liever de term `people powered marketing`, aldus Kan. In essentie gaat het volgens Kan namelijk om het koppelen van een merk aan de juiste mensen. Social influencer marketing wordt te vaak ingezet op massa in plaats van relevantie. Bloggers waren ooit vooral interessant omdat ze de experts waren op een gebied. In sommige gebieden zie je zo`n wildgroei dat de term aan kracht inboet, legt Kan uit. Daan Sip van Social1nfluencers, een agency voor Youtubecreators, gelooft niet dat de wildgroei aan bloggers afdoet aan influence bij de bestaande creators. Influencers zijn interessant omdat ze een bepaald onderwerp claimen en er veel van weten, stelt Sip. Passie, authenticiteit en de mogelijkheid een band op te bouwen met volgers, scheidt het kaf van het koren bij influencers.

Onaantrekkelijk wordt aantrekkelijk
Als marketeer of ondernemer is het je werk om de producten en diensten die je aanbiedt, zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. In sommige branches is dat gemakkelijk, maar wat als de branche waarin je werkt saai, flets en simpelweg onaantrekkelijk is? The Entrepreneur geeft zes tips om ook deze producten tot leven te wekken. ‘Mijn product is nogal saai dus marketing werkt niet echt voor mij’. Het is een veelgehoorde uitspraak, maar als het waar is dat marketing niet werkt in onaantrekkelijke branches, dan zouden saaie producten en diensten volgens The Entrepreneur niet bestaan. Met effectieve marketing kun je alles verkopen, ook vuilniszakken, gehoorapparaten of levensverzekeringen. Het product mag dan saai zijn, de industrie is dat zeker niet.

Uitspraak
Door het onmogelijke ten doel te stellen, bereik je op den duur het mogelijke dat je anders nooit zou hebben bereikt.

Bonen weken
wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenweken.nl, http://www.bonenindepot.nl en http://www.bonendoppen.nl; ook vindt u mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenweken, @Bonenindepot en @Bonendoppen.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s