Bonen Weken

23 december 2019

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

Laatste Nieuws
Merken moeten bijdragen aan een betekenisvol leven
Mensen zijn op zoek naar meer betekenis in het leven en merken moeten daarop aanhaken, schrijft Pauline Taks van TrendsActive. Dat Raymond Cloosterman van Rituals werd uitgeroepen tot Marketeer of the Year 2019 is niet alleen te danken aan een goede retailstrategie. Het zijn vooral de verhalen rondom de Ritualsproducten en de beleving in de winkels die aansluiten bij waar de consument naar zoekt: spiritualiteit, rust en bezinning. Dit is slechts één van de vele voorbeelden van merken die begrijpen dat mensen op zoek zijn naar meer betekenis in het leven.

Verder in deze editie
• Verbinden door de kracht van content
• Opvallende verschuivingen
• Tijd voor voorspellingen
• Print is nog lang niet dood
• Hoe onze boeren hun reputatie zouden verbeteren

Wat mij is opgevallen
Marketing terug bij oorsprong
Marketeers niet langer als de meesters van de middelen, maar als de fundamentele denkers in het vervullen van verlangens en behoeften. De huidige focus binnen het marketing-vakgebied lijkt zich steeds meer te bewegen naar marketingcommunicatie. Als we over marketing praten dan gaan de gesprekken over middelen en mogelijkheden in plaats van waar marketing oorspronkelijk over gaat, namelijk het vervullen van de behoeften van consumenten.

Verbinden door de kracht van content
Hoe val je op met content in een wereld vol informatie? En vooral: hoe kan je voor jouw content laten betalen? Joyce Nieuwenhuijs, director van het General Interest domein – het huis van de grootste crossmediale merken van Sanoma, deelt haar belangrijkste learnings.
“De wereld ligt aan onze voeten. Er is steeds meer content beschikbaar, in tekst en beeld, waar en wanneer we maar willen. Naast de voordelen, is fake nieuws daardoor inmiddels een gevestigd begrip en is informatie-overload aan de orde van de dag. Tijd en vertrouwen is een schaars goed. Kwalitatieve, relevante en betrouwbare content is daarom key.”

Bol. com loopt uit in imago-onderzoek Computable
Het is Bol. com dat de klok slaat in het imago-onderzoek onder niet-ICT-organisaties. Net als vorig jaar is het met afstand de nummer één. Sterker, de voorsprong op de rest is groter geworden. Alleen ABN-AMRO weet het de webshop af en toe een beetje moeilijk te maken. De bank prijkt dan ook bovenaan de lijst van opdrachtgevers.
Voor het imago-onderzoek onder niet-ICT-organisaties beoordeelt de markt de deelnemers als opdrachtgever, op het vlak van innovatie, als werkgever en op basis van het kennisniveau van de ICT’ers. Alleen als opdrachtgever moet Bol. com dus ABN Amro voor zich dulden, voor de rest prijkt de webshop bovenaan de deellijsten. Het is daarom dus ook niet verwonderlijk dat Bol. com het algemeen klassement aanvoert.

Opvallende verschuivingen
Vorig jaar was de geïndexeerde voorsprong op nummer twee ING nog ruim 25%. In 2019 groeit die voorsprong naar ruim 30%. Daarbij is ABN-AMRO de nieuwe nummer twee in de lijst; het stijgt twee plekken vanaf positie vier in 2018. ING op zijn beurt zakt naar de vierde plek, Philips was en blijft derde.
Het is daarom aardig om iets verder in de lijst te kijken naar de opvallendste verschuivingen. Dan zien we op plek vijf KLM staan, dat drie plaatsen stijgt ten opzichte van vorig jaar. De luchtvaartmaatschappij is in 2019 sterker gaan inzetten op innovatie en doorliep tal van data-, robotisering en ai-trajecten. De markt ziet deze innovaties nog niet, maar beoordeelt KLM wel hoger als opdrachtgever, werkgever en het kennisniveau van de medewerkers ten opzichte van vorig jaar.

2020
Tijd voor voorspellingen
Dagelijks komen ze langs in je mailbox. Ik pik er een paar voor je uit.

Een mooi perspectief voor de contentmarkt
Het belang van content leek de afgelopen jaren steeds verder af te nemen. Zo niet dit jaar. Voor 2020 staat content weer op nummer één bij veel van de CEO’s. Er wordt in 2020 extra geïnvesteerd in content en rechten en het gaat hierbij vooral om bewegend beeld. Video, video en nog eens video, daar draait het volgens de CEO’s om.

Belangrijkste contentstrategie-trends voor 2020
Die gaan meer over nieuwe manieren van samenwerken dan over de doorbraak van technische innovaties. Het wordt het jaar van de menselijke inhaalslag. Nee, even geen baanbrekende en disruptieve tools, graag. Maar: focus op betere samenwerking, meer personal coaching en een betere verbinding met je collega’s en je publiek.
Marc de Groot, online consultant, gaat in op de belangrijkste online marketing trends voor 2020. “De recente move van Instagram om het verbergen van likes toe te passen en op grote schaal te testen zou wel eens een voorbode kunnen zijn van een grote ontwikkeling met veel impact. Deze ontwikkeling zou er voor kunnen gaan zorgen dat influencers het vanaf 2020 een stuk moeilijker gaan krijgen. En dat terwijl ze dit jaar al te maken hebben gehad met de verschuiving van de inzet van influencers. Steeds vaker werden al micro-influencers ingezet.”

De trends in het gedrag van consumenten die 2020 vormgeven
Momenteel worden we geconfronteerd met een ongekende verandering in de beleving van consumenten, die gevoed wordt door digitale technologieën. Zo zien we dat innovatieve technologieën en artificial intelligence de gezondheidszorg transformeren, dat gaming de manier verandert waarop wij als mensen met elkaar omgaan en dat stap voor stap een premium klantervaring ontstaat.
Inzicht in deze trends zijn van levensbelang voor een gezonde bedrijfsvoering in 2020. Het is bijvoorbeeld van wezenlijk belang te beseffen wat de invloed van digitale valuta’s is die voldoen aan het niveau van privacy dat gewenst is rondom data, op welke wijze het boeken van reizen steeds verder gepersonaliseerd wordt en hoe ervaringen in de retailsector veranderen door de combinatie van fysieke winkels en digitale technologie.

Focus op customer experience is niet langer een optie maar een eis
Niets gaat vanzelf, vooral marketingcampagnes niet. Consumenten waren nog nooit eerder zo met elkaar verbonden en hun verwachtingen op het gebied van customer experience zijn hoger dan ooit. Als je klanten via de verkeerde kanalen benadert, verlies je hoe dan ook in 2020. De steeds ongeduldiger wordende klanten die onmiddellijk reactie eisen, maken het voor merken noodzakelijk om op zoek te gaan naar andere manieren om de optimale klantbeleving te bieden. Chatbots bieden hier een uitkomst. Artificial Intelligence kan namelijk sneller en meer vragen beantwoorden dan mensen. Bovendien is een chatbot ook altijd bereikbaar voor de consument.

Influencer marketing wordt opnieuw uitgevonden
Met de komst van Instagram-testen die likes verbergen, is de toekomst van influencers zoals we die vandaag de dag kennen onzeker. In 2020 zullen merken beslissen of influencers de investering waard zijn. De focus zal hierbij veranderen van macro- naar micro-influencers. Micro-influencers hebben niet noodzakelijk heel veel volgers, maar zijn wel enorm inspirerend en invloedrijk voor hun volgers. Merken zullen hun social marketingstrategieën heroverwegen en zich aanpassen aan deze verschuiving.

Wat staat de digitale marketeer te wachten in 2020?
Digitale Marketing is één van de meest interessante en dynamische sectoren om in te werken. Niets is zo veranderlijk als de trends en de non-stop ontwikkelingen in dit vak. SEO management is één van de meest essentiële componenten van digitale marketing. Door de continue veranderingen van algoritmes en het steeds verder ontwikkelde beleid van bedrijven zoals Google en Bing, heb je als digitale marketeer anno 2020 geen tijd om te verzaken en is het belangrijk dat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen.

Agenda
Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland
Donderdag 9 januari 2020. Marijke Roskam is dagvoorzitter en zorgt voor scherpte, energie en humor. Gasten zijn Bruno Bruins, minister Medische Zorg en Sport en gaat Faya je meenemen in haar kijk op gezond leven en hoe je doelen bereikt.

Opmerkelijke transfers
Marjan Dol is de nieuwe directeur van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). Zij volgt Christien Bronda op die begint als gemeentesecretaris van Groningen.

Kristy Suurmeijer komt het team van TCKL versterken, ze helpt met het structureren van de communicatie en klantprocessen van TCKL. Kristy heeft haar eigen onderneming Kristy Suurmeijer Virtual Business Support en werkt(e) onder meer eerder voor Sustainable Buildings, Verzuim & Co en Massimo Gagliotti.

Jellie Tiemersma benoemd als lid Raad van Toezicht. Ze volgt Janna van der Kamp op, die na het bereiken van de maximale termijn, terugtreedt als toezichthouder van Fier. Met de benoeming van Jellie Tiemersma trekt Fier veel kennis en ervaring aan. Tiemersma heeft hiervoor diverse directie- en bestuursfuncties van maatschappelijke organisaties bekleed, onder meer in zorg, welzijn en volkshuisvesting. Daarnaast heeft zij vanuit een aantal bestuurlijke nevenfuncties een breed politiek-bestuurlijk netwerk. Tiemersma zet zich in voor diversiteit en inclusie, (organisatie) verandering, (sociaal) ondernemerschap en (her) positionering van organisaties. In 2017 was zij genomineerd voor de ‘Vrouw in de Media Award Groningen’.

Henk Pijlman heeft zijn afscheid van het college van bestuur van de Hanzehogeschool Groningen aangekondigd. Henk Pijlman (1955) trad in 2000 toe tot het college van bestuur van de Hanzehogeschool. In 2004 werd hij tot voorzitter benoemd.

Bart Schmeink wordt waarschijnlijk de nieuwe interim-directeur van Groningen Airport Eelde. De raad van commissarissen heeft hem voorgedragen. De oud-topman van Transdev Nederland, waar openbaar vervoersbedrijf Connexxion onder valt, moet het regionale vliegveld op de been houden. Hij moet inspelen op veranderende ontwikkelingen in de luchtvaartwereld en ook nieuwe bedrijven naar ‘Eelde’ halen.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

De Goede gastvrouw
Vanaf 2020 gaat De Goede Gastvrouw een nieuwe koers varen. Dat houdt in dat Evelien Bouma alleen verder gaat. Een verandering die niet voor de hand ligt, zeker niet wanneer het heel goed gaat met het bedrijf, het team en de klanten. Waarom dan toch van koers veranderen? Wat ze iedere ondernemer aanraden, hebben ze zelf ook gedaan: eens in de zoveel tijd stilstaan, kijken waar je staat en toetsen of dit nog matcht met wat je wil. Voor jezelf, als ondernemer en voor je bedrijf. Evelien Bouma: “Voor mij betekent het dat ik weer verder ga zoals ik begon, als zelfstandig specialist op het gebied van marketing, communicatie, organisatie en presentatie.”

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Hoe onze boeren hun reputatie zouden verbeteren
Het reputatieframe van de veehoudende boeren is effectief. Als hoeders van het degelijke Nederland staan zij al generaties lang elke ochtend voor dag en dauw op om liefdevol voor hun vee en ons voedsel te zorgen. Zij trotseren manmoedig de ongekende regeldruk vanuit Brussel. Incidenten zijn zonder uitzondering het gevolg van de supermarktketens die met hun inkoopmacht onbehoorlijke druk op de producenten leggen. Onze boeren lopen over van ambachtelijke ambitie en zijn in dierenwelzijn het beste jongetje van de klas. Als bij afspraak onderstreepten alle protesterende boeren deze woorden tegenover het journaille. Aldus Maarten Halsema, managing director bij IVRM Reputatie.

Publieke opinie
Maarten Halsema: “Het reputatieframe had zo anders kunnen zijn en bedreigt nog steeds het warme onthaal in de publieke opinie. Dat frame is: boerenfamilies behoren tot de meest vermogenden in Nederland. Geen enkele andere bedrijfstak ontvangt zoveel steun. Subsidiestallen produceren vlees voor de export en laten ons achter met de stront. Boeren zijn rijke profiteurs, maar klagen steen en been én verstikken Nederland onder een ammoniakdeken. En dan hebben we het nog niet gehad over de fraudeleuze grondslagen van diverse mest- en voedselschandalen. De boeren hebben een reputatie hoog te houden. Die goede perceptie is een kwetsbaar wapen in de strijd om de gunst van het publiek. Maar sleetsheid dreigt.”

En dan nog even dit
Groningen Congresbureau en MartiniPlaza slaan handen (nog meer) ineen
Het Groningen Congres Bureau en MartiniPlaza gaan intensiever samenwerken. Dat meldt het GCB in haar nieuwsbrief. Eerder al richtte het Groningen Congres Bureau met onder andere MartiniPlaza de Groningen Congres Alliantie op. De bedoeling van deze alliantie, waar ook Marketing Groningen, Stichting Hoteloverleg Groningen en Groningen Airport Eelde bij betrokken zijn, is om congressen en overige evenementen naar Groningen te halen. Nu zetten GCB en MartiniPlaza dus een vervolgstap door hun samenwerking te intensiveren. Dat moet voor beide partijen voordelen opleveren als het gaat om bedrijfskosten, het vergroten van het netwerk en het draagvlak in de markt.

Print is nog lang niet dood
Ik krijg dagelijks de krant op mijn deurmat, gebruik een papieren agenda en schrijf met mijn pen aantekeningen op in notitieboekjes. Ben ik een uitzondering? Zeker niet. Uit onderzoek van het Britse marketing- en communicatiebureau Wardour blijkt dat print zijn groeiende populariteit vooral dankt aan jongeren. Wat is er zo fijn aan papier? En kun je als merk ook profiteren van printmarketing? De kans is groot dat je deze Bonen Weken in een digitale omgeving leest. Op je laptop, telefoon, of tablet. Ironisch eigenlijk, als het gaat over de kracht van print. Toch is het niet zo gek, want zoals iedereen weet: veel gebeurt tegenwoordig online. Juist daarom is het goed tegen de stroom in te zwemmen. Print heeft immers veel voordelen.

Uitspraak
“Het belangrijkste in communicatie is horen wat er niet gezegd wordt.”
Peter Drucker (was een Amerikaans schrijver, hoogleraar en consultant onder andere op het gebied van organisatieleer en management).

Bonen Weken
Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

Bonen Weken
wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s