Bonen Weken

12 februari 2018

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het communicatievak in relatie tot ondernemen.

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
De Noorder Pers Sociëteit
maakt op maandag 19 februari tijdens haar bijeenkomst in Café De Sleutel in Groningen (zie Agenda) bekend wie de Reuringprijs 2017 heeft gewonnen. De uitreiking daarvan vindt plaats rond 18.15 uur. De NPS-Reuringprijs wordt jaarlijks aan iemand uitgereikt die in het afgelopen jaar voor reuring heeft gezorgd. De jury wil met de prijs de aandacht vestigen op de mensen achter het nieuws. Dat kunnen communicatieprofessionals of journalisten zijn, maar de Reuringprijs is geen persprijs. Iedereen die reuring veroorzaakt in de samenleving kan hem winnen…

Verder in deze editie
• Marketing verschuift
• Voetbalclubs ontketenen content revolutie
• Marketing is te belangrijk om aan een ander over te laten
• Marketingbedrijven verwaarlozen de snelst groeiende platformen

Opgevallen
Marketeers moeten multichannel beter inrichten
Meer dan de helft van de marketeers kan campagnes 57% effectiever maken door multichannel-campagnes op de juiste manier in te richten. Eén van de conclusies uit het nieuwe AdReaction onderzoek van Kantar Millward Brown. Hoe staat het er wereldwijd voor met de multichannel reclamecampagnes? ‘AdReaction: The Art of Integration’ geeft marketeers houvast en helpt ze om in een overvloed aan mediakanalen en reclameformats effectieve en geïntegreerde campagnes te maken die de consument via elk kanaal bereiken.

Bedrijfsleven gebruikt social media om te zenden
Het merendeel van de Nederlandse organisaties laten de volledige waarde en potentie van social media onbenut. Het is de belangrijkste conclusie uit de eerste editie van het Nederlandse Social Media Onderzoek dat onlangs werd gepubliceerd, uitgevoerd door de Nederlandse Social Media Academie. Hoewel het belang van social media wordt onderstreept, worden social media slechts voor hoofdzakelijk ‘zend-gerichte’ doelstellingen ingezet en liggen er concrete uitdagingen om de investeringen en opgebrachte prestaties van social media te verantwoorden.

Aandeel Google en Facebook
op Nederlandse online reclamemarkt snel naar 75%. Op dit moment gaat ruim 60% van de digitale reclamebestedingen naar Amerikaanse partijen. Het einde van die groei is nog niet in zicht, voorspelt MAGNA in haar Outlook 2018. MAGNA wil daarmee de groeicijfers in de Nederlandse digitale advertentiemarkt in perspectief plaatsen. Volgens Govaert Plesman, contracting director online bij de media-inkoper, gaat het aandeel ‘advertising spend’ voor Amerikaanse bedrijven binnen nu en twee jaar naar rond de 75%.

2018 wordt het jaar waarin we gaan betalen met wearables
Geen rammelende munten meer in je zak, niet meer wanhopig op zoek naar die rondzwervende bankkaart en geen volgestopte broekzakken meer de fysieke portemonnee zou in de komende jaren wel eens iets uit het verleden kunnen worden, nu de wereld steeds meer open staat voor de mogelijkheden van wearables. Dit jaar zal deze methode doorbreken. Wearable devices – ooit nog beperkt tot simpele taken als het tellen van je stappen of het meten van je hartslag – krijgen nieuw leven in geblazen door het toevoegen van een betalingsfunctie. Voorspeld wordt dat maar liefst 62% van de wearables in 2020 zal beschikken over een betalingsfunctionaliteit.

Adviseurs dringen hart van reclamewereld binnen
Grote adviesfirma’s kopen in hoog tempo marketingbedrijven op. Accenture begon er mee, Deloitte, IBM, PwC en McKinsey volgden snel. Met de inlijving van bureaus als het Britse Karmarama, het Belgische Kunstmaan, het Zweedse Acne, Pond en Veryday, Duitse ecx.io en de Amerikaanse Lunar en Heat hebben ze in enkele jaren marketingspelers met een miljardenomzet uit de grond gestampt. De consultants zien kansen in de marketingindustrie – omvang zo’n € 500 mrd., omdat hun klanten voor nieuwe problemen staan. Dat zijn adverteerders die de consument minder goed kunnen bereiken omdat veel inkopen online gedaan worden en daar gelden andere wetten dan in de oude wereld van winkels en gedrukte media.

Agenda
De Noorder Pers Sociëteit
organiseert op maandag 19 februari in café De Sleutel in Groningen een bijeenkomst met als thema: ‘Hoe blijft Groningen bewaard?’ Hoe ziet Groningen er in de nabije toekomst uit en hoe kunnen we daar zelf invloed op uitoefenen? Intussen is ook een nieuw schadeprotocol gelanceerd. Geeft die meer garanties, nu de NAM verder op de achtergrond staat? En wat te denken van het SodM-advies om veel minder gas te winnen? Onder de bezielende leiding van Bram Douwes bespreken Annemarie Heite, ‘krakers’ Mariska en Marco, Marco Glastra van stichting Het Groninger Landschap en DvhN-journalist Maaike Wind deze kwestie.

Op deze avond wordt ook bekend gemaakt wie de Reuringprijs 2017 heeft gewonnen. De uitreiking daarvan vindt plaats rond 18.15 uur.

SMC050
organiseert op maandag 19 februari in MartiniPlaza in Groningen een bijeenkomst met de titel: “Biotech revolution: Designerbabies and Superhumans?” CRISPR-Cas, een methode waarmee DNA gemodificeerd kan worden met ongekende precisie, heeft de wetenschap flink op zijn kop gezet. Van de mogelijkheid tot het bestrijden van malaria tot het creëren van varkens zo klein als een chihuahua. Met CRISPR kunnen wij gemakkelijker dan ooit tevoren genen wegknippen of toevoegen. De mens wordt maakbaar. Een geweldig revolutionaire techniek. Een doorbraak. Wat kan er al en wat niet? Verdwijnen alle genetisch overdraagbare ziektes? Zijn we onderweg naar het tijdperk van de supermens? Krijgen we over 20 jaar alleen nog maar slimme, gezonde, slanke baby’s? Moeten we alles willen wat technisch kan binnen deze toepassingsgebieden?

Business Contact Dagen Noord
Op dinsdag 20 en woensdag 21 maart vinden de Business Contact Dagen Noord in het WTC in Leeuwarden plaats. Voor velen is de BCDN een moment om bij te praten met mede-ondernemers, maar vooral om nieuwe contacten te leggen en nieuwe kansen te creëren. Bij het thema spelen talent en ambitie een belangrijke rol. We gaan dit dan ook als een rode draad terugzien in de verschillende lezingen en workshops, maar natuurlijk ook bij de stands en de standhouders.

Het Congresbureau Groningen
organiseert op dinsdag 27 maart in Martiniplaza in Groningen voor de vierde maal een symposium over ‘Congresseren, Vergaderen en Overnachten in Groningen’. Dit interessante symposium is voor een ieder die betrokken is bij het aantrekken, organiseren en faciliteren van congressen, symposia en vergaderingen in Groningen. Ben jij een (directie)-secretaresse, officemanager, PA, duizendpoot of organisatietalent? Dan zien ze jou graag deze middag.

De Promotiedagen Drenthe
zijn op dinsdag 15 en woensdag 16 mei met twee nieuwe thema’s; export en carrière.

Opmerkelijke transfers
Geert Smit
bouwt in samenwerking met Gosse Kooi en Mathijs Kok aan een nieuw bureau. Een ’zusje’ voor Guapa E-commerce dat webshops bouwt. Een slim zusje, dat samen met haar klanten groei realiseert, op geheel eigen wijze. Met focus op techniek, maar waar ambitie leidend is. Voor initiatieven die een vliegende start willen maken, of bestaande webshops die toe zijn aan een volgende stap in hun succesverhaal. Achter de schermen werken ze hard om de nieuwe plannen een gezicht te geven. Nog even geduld…

Gemeentesecretaris Meppel vertrekt naar Westerkwartier
Deze gemeente ontstaat per 1 januari 2019 uit een herindeling van vier gemeenten ten westen van de stad Groningen. Astrid Schulting werkte sinds 2010 bij de gemeente Meppel als gemeentesecretaris. Ze heeft in die periode onder andere gewerkt aan de positionering en samenwerking in de regio en aan de doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie.

Maaike van Gils
is benoemd tot gemeentesecretaris en algemeen directeur a.i. van de gemeente Tytsjerksteradiel. Na 15 jaar verlaat ze de provincie Fryslân waar ze directeur Bedrijfsvoering was.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
C&A: oubollige imago met potentieel
Ooit was C&A een trendsetter, maar nu is het een grijze muis die klem zit tussen H&M, Primark en Zara. De Nederlandse familie Brenninkmeijer staat op het punt haar kledingketen C&A te verkopen aan een Chinees bedrijf, meldt het Duitse magazine Der Spiegel. C&A ontkent noch bevestigt het nieuws. Het bedrijf is uitgegroeid van één winkel in het Noord-Nederlandse Sneek tot een internationale speler die 35.000 mensen tewerkstelt in 21 landen. C&A heeft niet het imago een digitale speler te zijn, terwijl mensen steeds vaker online kopen. Nochtans kwam C&A vroeger dan H&M en Zara met een webshop, maar echt innoveren doet C&A niet met zijn onlinewinkel.

Veel belangstelling voor EBG Kenniscafé over marketing en communicatie
Het eerste EBG Kenniscafé werd druk bezocht door ondernemers uit Noord-Groningen. Tijdens deze informele bijeenkomst bij Garnwerd aan Zee kon men praktische kennis opdoen over marketing en communicatie. Uit contact met verschillende ondernemers uit Noord-Groningen is gebleken dat er behoefte is aan meer kennis over diverse onderwerpen als marketing, export en logistiek.

Netbeheerder TenneT gunt EmbraceSBS aanbesteding
Softwareclub Embrace mag de komende jaren de Nederlands-Duitse hoogspanningsnetbeheerder TenneT ondersteunen met een platform voor interne communicatie. TenneT heeft als doel om Duitse en Nederlandse collega’s meer met elkaar te verbinden. Embrace SBS is één van de snelst groeiende softwareleveranciers van Nederland. Het bedrijf werkt vanuit Groningen, Sneek en Zeist en sinds kort ook vanuit Braunschweig, vlakbij Hannover.

Versterk als it-bedrijf je imago met social media
“Vertel niet hoe fantastisch je bent”. Op Facebook posten omdat het hip is, lollig reageren op Twitter of ict-specialisten stalken met jobaanbiedingen op LinkedIn, die tijden zijn voorbij. Social media zijn volwassen en bieden meer kansen dan ooit om het imago van je bedrijf te versterken. Er zijn nog altijd it-bedrijven die social media alleen maar gebruiken als platform om hun persberichten te plaatsen. Doodzonde, zegt trainer en spreker Jan Willem Alphenaar. Hij geeft trainingen over social selling via LinkedIn en leert bedrijven hoe ze zichzelf op de kaart zetten door te bloggen en andere media te gebruiken.

Op LinkedIn is iedereen tegenwoordig creatief en gepassioneerd
Had Leonardo da Vinci nu geleefd, dan zou hij zichzelf op zijn LinkedIn-pagina waarschijnlijk niet hebben omschreven als ‘innovatief’, ‘creatief’ of ‘gespecialiseerd in de sfumato-techniek’. Want bij werkgevers val je met dit soort zoekwoorden niet meer op, omdat bijna iedereen zich tegenwoordig innovatief, creatief of specialist noemt op LinkedIn. Dit blijkt uit LinkedIn’s top tien van meest gebruikte woorden op LinkedIn-pagina’s in 2017. Dat schreef Jonathan Witteman in De Volkskrant.

Wat nou slecht imago? ‘Op het vmbo zit ik juist goed op mijn plek’
Het vmbo kampt met een slecht imago. Minister Slob wil een einde maken aan het beeld van het vmbo als “vergaarbak” en een soort “restonderwijs”. Terechte woorden, vinden Nancy, Daniël en Saskia. Zij, of hun kind, zijn allemaal trotse vmbo-leerlingen. Op dit schoolniveau komen ze veel beter tot hun recht dan ze hadden gedaan op de havo. En dat mag ook weleens onder de aandacht komen, vinden ze.
Nancy Nuesink (15) zit in drie mavo (officieel vmbo-t) en doet de richting Zorg & Welzijn. Ook zij ervaart het negatieve imago van het vmbo. “Leerlingen op hogere niveaus zeggen soms dat we asociaal zijn en niets doen in de lessen.” Terwijl vmbo-leerlingen net zo ver komen als havisten of vwo’ers, vindt ze. “Wij leren voor wat we later willen worden, net zoals vwo-leerlingen dat doen. Iedereen wordt op een andere manier gelukkig: ik word dat door iets praktisch te doen.”

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
Communicatie op het bedrijf: sleutel tot succes
Voor een grote hoeveelheid mensen is communicatie slechts het uitspreken van woorden, maar wist je dat woorden voor slechts 8% verantwoordelijk zijn voor een succesvolle communicatie?

Uitspraak
“We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.” (Albert Einstein, Duits – Amerikaans natuurkundige 1879-1955).

Bonen weken
wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenweken.nl, http://www.bonenindepot.nl en http://www.bonendoppen.nl; ook vindt je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenweken, @Bonenindepot en @Bonendoppen.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s