Bonen Weken

12 maart 2018

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het communicatievak in relatie tot ondernemen.

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Het imago van IT
Mieke Royers, verantwoordelijk voor consultancy en ontwerp van datacenterproducten bij Lenovo: “We hebben bij Lenovo geregeld meiden van de middelbare school over de vloer. We geven hen een rondleiding en laten zien hoe het bedrijf eruit ziet. En we nemen ze mee op zakenlunch. Dan horen we steevast: ‘Ik wil niet de hele dag achter de computer zitten.’ Dat is echt het beeld dat leeft. Als je echter de hele dag achter een computer wilt zitten, moet je bij wijze van spreken in het bedrijfsleven werken. De IT is juist ontzettend dynamisch en afwisselend geworden. Als je in de IT werkt heb je te maken met gevarieerde en veel wisselende omgevingen, iets wat ik steeds weer merk binnen mijn eigen werk. Je hebt een ontzettend breed beroep. Alleen niemand ziet dat.”

Verder in deze editie
• Marketeer, maak die start-ups gek!
• Neurowetenschap verovert marketingharten
• Hoe laat je op sociale media je corporate brand schitteren?
• De Broedplaats: reclamebureau voor studenten
• Personeel schittert in campagne voor herenmode H&M

Wat mij is opgevallen
Marketeer, maak die start-ups gek!
Corporates kunnen veel succesvoller zijn dan start-ups. Feitelijk staan ze zelfs dik voor, als ze de fundamentele voorsprongen die ze hebben ook benutten. Het is dan ook tijd dat corporate marketeers start-ups gek gaan maken, in plaats van andersom! Moeten veranderen omdat tech start-ups zo snel innoveren en markten overnemen. Je hoort het te pas en te onpas en het is te vaak onderdeel in strategische plannen. En dat corporates het verandertempo niet kunnen bijbenen, waardoor start-ups de voorsprong behouden. In die beweringen kun je meegaan en inderdaad denken dat het gras aan de overkant groener is. Maar waarom zou je dat als corporate marketeer doen, als je juist een winnende Olympische wedstrijd speelt. Mits je de potentie van je gehele team benut.

Transparant communiceren: niets zeggen is geen optie
Voedingsmiddelenproducenten zoeken naar vormen van transparante communicatie. Van opengestelde fabrieken tot productie- en ketenprocessen die voor de consument volledig inzichtelijk worden gemaakt. Maar wat is de beste aanpak? Wetenschapper, spreek!’ was de oproep van Rosanne Hertzberger in haar column in NRC Handelsblad. De wetenschap zou zich in publieke debatten sterker moeten laten horen om het afnemende vertrouwen in haar autoriteit een halt toe te roepen.

Shoppable content: de toekomst van affiliate marketing
De kracht van affiliate marketing heeft jarenlang in de laatste klik gezeten. Last cookie counts, no cure no pay. De markt ontwikkelt zich nu snel: op enkelvoudige commissiebasis werken maakt plaats voor attributiemodellen. Attributiemodellen zorgen ervoor dat publishers (ofwel affiliates) eerlijker worden beloond. Alle partijen op het klikpad kunnen verdienen aan een sale; de verkoopcommissie wordt verdeeld. De last click kan nog steeds iets meer krijgen dan de rest van de kliks in het pad, maar je kan ook op first click belonen. Adverteerders kunnen dit zelf instellen.

Neurowetenschap verovert marketingharten
Neuromarketing laat een vergelijkbare ontwikkeling zien als shopper marketing. Beide disciplines zijn relatief jong, maar kennen alle twee volop groeipotentieel. En bovendien gaan gedragswetenschap en shopper marketing meer invloed hebben op het marketingspeelveld. In de slipstream daarvan is tevens te zien dat het aantal neuromarketingbureaus groeit, en ook het aantal boeken over dit onderwerp maandelijks groeit. Recent is een nieuwe titel aan die bibliotheek toegevoegd, The Choice Factory van de Brit Richard Shotton, ‘Deputy Head of Evidence’ van het spraakmakende bureau Manning Gottlieb OMD.

Hoe laat je op sociale media je corporate brand schitteren?
Swocc-onderzoek wijst uit dat corporate brands in sociale media nauwelijks genoemd worden door consumenten. Toch beïnvloedt hun aanwezigheid daar hoe consumenten naar het corporate brand kijken. Spoiler vooraf? Corporate brands worden op sociale media bijna niet genoemd door consumenten. In de regel – en dat verschilt per medium – door niet meer dan 2 procent. En áls dat dan toch het geval is, dan is het meestal om te klagen. Over de slechte ontvangst van het digitale signaal.

Agenda
Business Contact Dagen Noord
Op dinsdag 20 en woensdag 21 maart vinden de Business Contact Dagen Noord in het WTC in Leeuwarden plaats. Voor velen is de BCDN een moment om bij te praten met mede-ondernemers, maar vooral om nieuwe contacten te leggen en nieuwe kansen te creëren. Bij het thema spelen talent en ambitie een belangrijke rol. We gaan dit dan ook als een rode draad terugzien in de verschillende lezingen en workshops, maar natuurlijk ook bij de stands en de standhouders.

Het Congresbureau Groningen
organiseert op dinsdag 27 maart in Martiniplaza in Groningen voor de vierde maal een symposium over ‘Congresseren, Vergaderen en Overnachten in Groningen’. Dit interessante symposium is voor eenieder die betrokken is bij het aantrekken, organiseren en faciliteren van congressen, symposia en vergaderingen in Groningen. Ben jij een (directie)-secretaresse, officemanager, PA, duizendpoot of organisatietalent? Dan zien ze jou graag deze middag.

SMC050
organiseert op maandag 9 april in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst met robots als thema: Wees niet bang: de robots zijn er! Eén van de snelst groeiende tech-sectoren is de robotica. Robots worden steeds vaardiger en slimmer. Ze doen een backflip, openen een deur of bewegen zich autonoom door complexe ruimtes.

De Promotiedagen Drenthe
zijn op dinsdag 15 en woensdag 16 mei met twee nieuwe thema’s; export en carrière.

Opmerkelijke transfers
Patrick Vink nieuwe bestuurder Medisch Centrum Leeuwarden
Patrick Vink wordt de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur van Medisch Centrum Leeuwarden. Patrick Vink is momenteel directeur-bestuurder van ziekenhuis Tjongerschans in Heerenveen. Patrick Vink kent het MCL en het Friese zorglandschap goed. Hij werkte van 1993-2008 in het MCL in verschillende staf- en managementfuncties.

Jan Martin Wijnsma
is de opvolger van Patrick Vink bij Tjongerschans. Jan Martin Wijnsma is op dit moment financieel controller bij het Heerenveense ziekenhuis.

Mare Riemersma-Diephuis lid College van Bestuur Drenthe College
Mare Riemersma-Diephuis is nu werkzaam als directeur HRM bij ROC Noorderpoort in Groningen. Zij heeft na haar studie Sociologie functies vervuld bij Thuiszorg Groningen, Lefier en Noorderpoort. Daarnaast heeft ze meerdere bestuurlijke nevenfuncties. In al deze functies is ze vanuit verschillende invalshoeken bezig geweest met organisatieontwikkeling, cultuurverandering en het beter afstemmen van de organisatie op de wensen van de klant.

Harm Post projectontwikkelaar Airport Eelde
Harm Post wordt daarmee verantwoordelijk voor de bedrijfs –en vastgoedontwikkelingen op de bedrijfsterreinen rond Groningen Airport Eelde. Dit in nauwe samenwerking met luchthavendirecteur Marco van de Kreeke. Harm Post is voor de periode van één jaar benoemd.

Michel Aaldering
is de nieuwe directeur bij VVV Terschelling. Michel komt van Marketing Groningen en was directeur (a.i.) van Top of Holland.

Marleen Tolsma
is nu event- en projectmanager bij het TT-Circuit Assen, Marleen is verantwoordelijk voor de gehele organisatie van diverse evenementen op het TT-circuit waaronder de SBK en het grootste sportevent van Nederland de Dutch TT/Moto GP.

Ulco Vermeulen toezichthouder Ommelander Ziekenhuis
Ulco Vermeulen is benoemd als lid van de raad van commissarissen van het Ommelander Ziekenhuis Groningen. Hij is in het dagelijks leven lid van de raad van bestuur van Gasunie. Ulco Vermeulen heeft naast zijn werk bij Gasunie verschillende nevenfuncties. Zo is hij voorzitter van het bestuur van het TKI Nieuw Gas en voorzitter van het bestuur van Groen Gas Nederland. Ook is hij lid van de raad van toezicht van de New Energy Coalition een fusie van Energy Valley, de Energy Academy Europe en het Energy Delta Institute.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Iris
zoekt een nieuwe uitdaging in de marketingcommunicatie in Groningen of omgeving. Ze is gek op schrijven en wordt enthousiast van het ontwikkelen van verschillende marketing- en communicatiemiddelen, het opzetten van diverse on- en offlinecampagnes, het organiseren van evenementen en het ontwikkelen en beheren van social media. Iris is uitvoerend sterk en wil graag verder groeien. Ze heeft ervaring opgedaan op het gebied van interne en externe communicatie en marketing bij verschillende bedrijven in diverse branches. Ze is een aanpakker, een gemotiveerde werknemer, werkt snel en nauwkeurig en ook is ze een gezellige en enthousiaste collega. In haar huidige werk mist ze het kunnen sparren met een communicatieprofessional en het kunnen realiseren van mooie marketing en communicatieproducten met een team. Iris is voor 24-36 uur per week beschikbaar en komt graag langs om kennis te maken. Meer weten over Iris? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Yvonne
is coach, trainer, (communicatie) adviseur, omgevingsmanagers, schrijver en nog zo veel meer. Het liefst zegt en schrijft ze over anderen en laat ze anderen wat over haar zeggen. Laat anderen een woord over haar noemen dan krijgt ze een hele lijst, namelijk: creatief, duizendpoot, mensenmens, bruggenbouwer, alleskunner, Pipi Langkous, gedreven, intelligent, bewogen, kleurrijk, doorzetter, intuïtief, wijs, sociaal, vertrouwen, natuurmens, eerlijk, betrouwbaar, spontaan, humorvol, daadkrachtig, enthousiast en betrokken. En wat vindt ze dan zelf, als ze die lijst voor ogen heeft? Het klopt: ze is een alleskunner, een verbinder en snelle denker. Ze wordt blij van complexe uitdagingen, waar ze in kan duiken en waar ze dan, samen met anderen, kan zorgen dat het resultaat wordt bereikt dat team, opdrachtgever of organisatie voor ogen hebben. Meer weten over Yvonne? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Noorderpoort en De Broedplaats starten reclamebureau voor studenten
Noorderpoort start in samenwerking met stichting De Broedplaats met een nieuw reclamebureau voor en door studenten. In dit reclamebureau voeren studenten van Noorderpoort real life communicatieopdrachten uit voor reclamebureaus uit Stad en regio. De studenten van de opleiding Medewerker Marketing & Communicatie van Noorderpoort Business & Administratie worden intensief begeleid door ervaren professionals. Het nieuwe reclamebureau slaat volgens Noorderpoort een essentiële brug tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. De initiatiefnemers van het project zijn Ad van Rooij en Loek Hogenhout, twee professionals met jarenlange ervaring in het reclamevak. Loek Hogenhout is lange tijd directeur geweest van WEDA, een groot en succesvol reclamebureau in Leeuwarden. Zijn compagnon Ad van Rooij heeft bij reclamebureau Ogilvy opdrachten gedaan voor onder andere Campina, NDC Mediagroep en Philips.

Flim Architecten heet nu MINT Architecten
MINT staat voor de heldere concepten en frisse ontwerpen die het visitekaartje van ons architectenbureau zijn. Sinds 2009 hebben ze onder de naam Flim Architecten tal van prachtige ontwerpen gerealiseerd. Met onze projecten op het gebied van zowel nieuwbouw als transformaties laten wij zien dat gebouwen niet alleen functioneel, maar ook gewoon mooi mogen zijn. Er is hard gewerkt aan de lancering van de naam, de nieuwe huisstijl en bijbehorende website. Melissa de Bode en Ingolf van Oosteveen van ICO-communicatie verzorgden de vormgeving.

Velen niet bekend met AVG
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt per 25 mei 2018 van kracht. Slechts 18% van de Nederlanders is op de hoogte van deze nieuwe wet. 80% weet dan ook niet hoe zij gebruik moeten maken van de nieuwe privacy rechten. Gewezen op hun nieuwe rechten, zoals het recht op vergetelheid en recht op inzage, wil de helft gebruik maken van deze mogelijkheden. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Weten is Willen’ van KPMG. Hiervoor heeft Motivaction International, in opdracht van KPMG, ruim duizend Nederlanders tussen de vijftien en 75 jaar ondervraagd over verschillende thema’s op het gebied van privacy en over de AVG.

Hoog sensitiviteit in bedrijf; sleutel tot een gezonde balans
Zelfs nadat robotisering en automatisering volledig zijn geïntegreerd draait de wereld nog steeds om mensen. En zo ook bedrijven. Wat mensen verbindt blijft nog steeds onze interesse in elkaar en het feit dat we willen samenwerken en elkaar willen helpen. Echter, door aanhoudende kostenbesparingen en de drang van organisaties om het bedrijf vooropstellen, komen werknemers steeds meer in het geding. Stijgend ziekteverzuim en niet geringe uitval van hoog sensitieve medewerkers vormen een duidelijk signaal. Dit terwijl de groep hoog sensitieve werknemers doorgaans de balans bewaakt tussen ratio/ cognitie en gevoel/intuïtie binnen organisaties.

Personeel schittert in campagne voor herenmode H&M
Niet David Beckham of Jesse Williams, maar vijf collega’s schitteren in H&M’s nieuwste herencampagne. Vanaf deze week zijn de mannen te bewonderen in de etalages en op de winkelvloer van alle Nederlandse H&M-winkels, op social media en in het magazine L’Officiel Hommes. Via H&M’s interne platform konden collega’s zich opgeven om model te staan voor de nieuwste herencampagne. Voor Dion, Sander, Kutsal, Robin en Maik werd deze droom werkelijkheid. Van sales advisor in de winkel tot aan recruiter op het hoofdkantoor; alle vijf werken ze bij H&M. Sander, recruiter: “Ik houd erg van fashion en fotografie, maar ik had zelf nog nooit model gestaan voor een campagne-shoot. De foto’s zijn supergaaf geworden en het is te gek om mijzelf terug te zien in de winkel.”

Marketing van games
Gaming is al groot, maar gaat de komende jaren een nog grotere vlucht nemen, voorspellen experts. Maar hoe creëer je de marketingbuzz rond een nieuwe game? De marketeers achter onder meer Horizon Zero Dawn en FIFA nemen ons mee. ‘De jonge, maar grillige doelgroep is niet te verleiden met traditionele marketinguitingen’. De gamesindustrie is groter dan we vaak denken. Sterker nog, binnen de entertainmentbranche haalt gaming meer omzet binnen dan boeken, muziek en film. Onderzoeksbureau Newzoo becijferde vorig jaar dat er het afgelopen jaar ongeveer 109 miljard dollar wereldwijd in omging.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
Cindy Tervoort (Heineken UK): “Geen marketeer kan meer om zingeving heen.”
De meest bekroonde Nederlandse vakvrouw in de UK vindt: “Relevant zijn in het leven van mensen is cruciaal, en niet alleen als product.” Heerlijk Helder Hedendaags? Zingeving!

Uitspraak
Dennis Kuzee (Radio 538): “Prikkelen en opvallen, dán maak je goeie reclame.”

Bonen weken
wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenweken.nl, http://www.bonenindepot.nl en http://www.bonendoppen.nl; ook vindt je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenweken, @Bonenindepot en @Bonendoppen.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s