Bonen Weken

25 januari 2021

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

Op de valreep

Communicatie kabinet rond avondklok voedt wantrouwen

Stelselmatig negeert het kabinet de basisregels van crisiscommunicatie in deze pandemie. De invoering van de avondklok is een nieuw hoofdstuk in het communicatieve gestuntel vanuit het kabinet en het OMT. De één zegt dat een avondklok broodnodig is om de R-waarde omlaag te brengen, de ander meent dat we ook zonder kunnen, een derde stelt dat het vooral een “signaal” moet zijn en RIVM-directeur Jaap van Dissel komt in NRC Handelsblad niet verder dan “we moeten vooral hopen dat het werkt”.

Het mag dan ook geen verbazing wekken dat door de miscommunicatie tijdens deze crisis het vertrouwen in de aanpak van de pandemie erodeert. En dat terwijl de uitdagingen waarvoor het virus ons allen stelt immens zijn.

Crisiscommunicatie

In crisiscommunicatie staan basisregels centraal als “hou je bij de feiten”, “speculeer niet”, “wees transparant”, “leg helder uit” en “geef perspectief”. Samen met de juiste dosis empathie is dit de gereedschapskist.

Perspectief is cruciaal om vertrouwen te hebben en te houden, in elke crisis. Het kabinet moet daarom nu vooral perspectief tonen om Nederlanders te overtuigen van de noodzaak van de maatregelen. Doordat dit ontbreekt, is het logisch dat veel mensen zich vertwijfeld afvragen waar ze het nog voor doen.

Dat geldt ook voor de avondklok. De onderbouwing voor deze keiharde maatregel luidt dat de Britse variant van het virus een reproductiecijfer van 1,30 heeft, waar de avondklok 0,08 tot 0,13 vanaf haalt. Een minimale winst, die bovendien onzeker is. Van Dissel: “dit is een schatting”.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is

Zorgvuldig gelekt

Door de persconferentie van Rutte en De Jonge telkens weer in te zetten als startpunt waarop nieuwe coronamaatregelen bekend worden gemaakt, wint dit moment aan kracht. Het is fascinerend dat door live-uitzending op diverse kanalen – en dus massaal bekeken – het eigenlijk geen persconferentie meer is, maar een publieksadressering. Letterlijk over de hoofden van de journalisten heen, rechtstreeks de huiskamer in.

Het is het moment waarop de regering steeds maatregelen officieel maakt, waarvan vooraf de details zorgvuldig via media “professioneel” zijn gelekt. Daarmee is vooraf de verrassing er al af en zijn de angels eruit. De media zijn inmiddels onderdeel geworden van een slimme communicatiestrategie.

Verder in deze editie

  • Straal uit dat je een bruisend gebied bent
  • Het belang van lokale marketing in 2021
  • Seks in marketing is leuk

Wat mij is opgevallen

Straal uit dat je een bruisend gebied bent

Negatief zelfbeeld is slecht voor de economie. Wat komt er in mensen op als ze aan Groningen denken? RUG-docenten Karel Jan Alsem en Sierdjan Koster onderzochten het imago van Stad en Ommeland. “Er valt best nog wel wat te verbeteren.” Aldus Thijs Fens in de UK.

Denk je aan Groningen, dan denk je aan de Martinitoren en aan studenten, maar ook aan boeren en aardbevingen, toch? “Imago is enorm belangrijk, bijvoorbeeld bij het versterken van de economie”, weet Karel Jan Alsem, docent Marketing aan de RUG.

Volgens Alsem wordt er normaal gesproken bij het maken van economisch beleid vooral gekeken naar bijvoorbeeld welvaart en gezondheid, en niet naar imago. “Maar het is ontzettend slim om daar wel naar te kijken, want het speelt een enorm belangrijke rol bij het maken van keuzes”, zegt hij. “Bij 90% van de beslissingen die mensen maken speelt het onbewuste een rol. Imago leidt tot gedrag.”

Ondernemerschap

Volgens de onderzoekers zou Groningen meer moeten inzetten op ondernemerschap. “Groningen wordt niet echt gezien als een gebied met een jonge bevolking, terwijl de stad Groningen bij uitstek een studentenstad is met ontzettend veel jonge mensen.”

Met de informatie die er door dit onderzoek is vergaard, zouden speciale projecten geselecteerd kunnen worden om het imago te verbeteren. “Denk bijvoorbeeld aan een speciale campagne die inzet op Groningen als goede ondernemersplek”, aldus Alsem. “Met specifieke marketing kun je een hoop bereiken. Maar dan moet er wel geld ingestopt worden. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat bedrijven zich er vestigen en dat er veel toeristen komen.”

Het belang van lokale marketing in 2021

In het afgelopen jaar zijn er ontelbaar veel nieuwe mogelijkheden en technologieën bijgekomen op het gebied van search, advertising, social media en e-commerce. Dit in combinatie met het veranderende winkelgedrag van consumenten, geeft oneindig veel nieuwe mogelijkheden voor lokale marketing. Het heeft bedrijven met meerdere vestigingen de relevantie van lokale marketing doen laten inzien. Dit is het kantelpunt. We zetten trends voor lokale marketing op een rij die je het komende jaar in de gaten moet houden.

Gelokaliseerde content, een trend waar we echt niet meer omheen kunnen in 2021. Content lokaliseren is het proces waarbij merkuitingen aangepast worden voor specifieke markten, regio”s of vestigingen. Dezelfde content voor alle markten of vestigingen voldoet niet langer aan de behoeftes van de lokale consument.

Ook lokaal gaat er veel online geshopt worden. Natuurlijk is de shift van fysiek naar online winkelen al jaren aan de gang. Maar, de grote impact die het coronavirus heeft gehad op ons winkelgedrag mogen we natuurlijk niet negeren.

Lokale campagnes om klanten naar je fysieke winkel te trekken. Zoals eerder gezegd heeft 46% van de zoekopdrachten een lokale intentie. Gezien dit grote aandeel is het niet meer dan logisch dat lokale advertenties ook steeds belangrijker worden.

Localized Programmatic Advertising. Dankzij data en technologie de juiste mensen bereiken op het juiste moment met display advertenties in het juiste formaat op het juiste apparaat. Dat is kortgezegd waar local programmatic advertising op neer komt. Target bijvoorbeeld mensen die binnen een bepaalde straal van je winkel zijn (location proximity) met een leuke kortingscode.

Transfers

Nieuwe gezichten bij Eemshaven. info

Vanaf 1 februari is Gino Hubers het nieuwe gezicht van Businessplatform Eemshaven. info. Als manager krijgt hij de dagelijkse leiding over het Businessplatform voor de Eemsdelta, waarbij ruim 235 bedrijven zijn aangesloten.

De voormalige eigenaren van Eemshaven. info, Karla en Arnold Wielenga, blijven het komende half jaar nauw betrokken bij het Businessplatform om samen met Gino Hubers te zorgen voor een geleidelijke en rimpelloze overdracht. Daarna blijven beide als adviseur verbonden aan het bedrijf.

Nieuwe hoogleraar retail-marketing Rijksuniversiteit Groningen

Corine Noordhoff gaat de bijzondere leerstoel bekleden van de Stichting Anton Dreesmann voor een periode van 5 jaar. De stichting heeft als doel de theorie en praktijk over retailmarketing te verbinden. Ze volgt hiermee Laurens Sloot op die deze leerstoel tot eind  2019 bekleedde.

Corine Noordhoff is werkzaam bij Watson Health & Beauty Benelux, nu als manager Analytics & Insights. Daarvoor was ze werkzaam als Assistant Professor bij de VU Amsterdam en ze behaalde haar PhD aan de Universiteit van Maastricht in 2008.

Noordhoff concentreert zich op het marketingprogramma binnen de Master of Science van de Faculteit Economie & Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen.

Agenda

DelfSail 2021 afgelast

DelfSail gaat niet door vanwege het coronavirus, laat de organisatie weten. De organisatie verwacht dat er in juni, als het evenement gehouden zou worden, nog te veel beperkende maatregelen gelden vanwege het virus. DelfSail is het grootste evenement in de provincie Groningen. Eerdere edities trokken rond de één miljoen bezoekers naar de haven van Delfzijl. Het wordt eens in de zes jaar gehouden.

Promotiedagen

Op donderdag 25 maart vindt de tweede online editie van Promotiedagen LIVE plaats, met als thema Moving On!

Het online evenement is de opstap naar de échte fysieke Promotiedagen van dinsdag 9 en woensdag 10 november.

Vacatures

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

Voormalig RTV Noord-hoofdredacteur en directeur Roel Dijkhuis overleden

Roel Dijkhuis gaf vanaf 1989 achttien jaar lang leiding aan eerst Radio Noord en later RTV Noord. Eind jaren zeventig werkte hij al als verslaggever voor de omroep. Zijn journalistieke loopbaan begon in 1971 bij de Winschoter Courant. Als freelancer leverde hij bijdrages aan onder meer NRC Handelsblad, het ANP en de Wereldomroep. In 1984 zei hij de journalistiek tijdelijk vaarwel voor een baan als voorlichter van Commissaris van de Koningin Wiegel in Friesland. Na zes jaar Leeuwarden keerde Roel Dijkhuis terug bij Radio Noord aan het Martinikerkhof. Onder zijn leiding werd Radio Noord uitgebreid met een televisie- en een online tak. Ook was hij verantwoordelijk voor de verhuizing van de omroep vanuit het centrum van de stad Groningen naar de Mediacentrale.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..

Seks in marketing is leuk

Gespierde en bruin gebronsde lijven maken plaats voor echte lichamen van echte mensen. De consument is kritischer geworden en wil in reclamecommercials simpelweg zichzelf terugzien. Voorbeelden hiervan zijn de condoommerken Durex en Huzzy, die in hun campagnes vooral preventief te werk gaan en jongeren willen wijzen op veilige seks. Ook de marketing van lingeriemerken Hunkemöller en Christine le Duc is bij wijlen educatief van aard, waarbij de consument, vaak vrouw, platforms wordt geboden met tips en adviezen op het gebied van seks en erotiek.

Seks in marketing is leuk

Samen met Audrey van Ham (Christine le Duc), Alexandra Legro (Hunkemöller), Rick Luteijn (Huzzy), Daantje Dammers (Natwerk), Martine van den Boomen (Vice) en Mabel Nummerdor (trendwatcher) plaatst Lucas Boon, redacteur bij de MarketingTribune het aloude adagium “sex sells” in de huidige tijd.

Seks in marketing en reclame is anno 2021 springlevend. In advertenties worden we nog altijd doodgegooid met billen, borsten en ander vrouwelijk en mannelijk schoon. Wel is de industrie met de jaren voorzichtiger geworden. Met platte seks, stereotypering en seksisme in reclame komen merken tegenwoordig niet meer weg. Wie “sexy” wil zijn, moet ervoor zorgen dat zijn reclameboodschap ook daadwerkelijk overeenkomt met het product dat verkocht wordt.

En dan nog even dit

COVID-19 stimuleert videogebruik voor e-learning en webinars

Sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie zijn face-to-face-gesprekken grotendeels verplaatst van de fysieke wereld naar het virtuele domein. Inmiddels is zoomen dan ook opgenomen in het woordenboek der Nederlandse taal. De ongekende belangstelling voor de ‘De Vrienden van Amstel Livestream’ toont daarnaast de kracht van videocontent in deze bizarre tijd aan. Marketeers maken al langere tijd gebruik van bewegende digitale beelden in de vorm van online video’s. Vandaag de dag gebruiken zij dit instrument steeds meer als medium voor e-learning en webinars.

Gebruik onlinevideo

Daar waar in 2019 bij minder dan de helft van de organisaties in Nederland een webinar op de activiteitenkalender stond, heeft in het afgelopen jaar 62 procent er minimaal één georganiseerd. Dit kun je opmaken uit de ‘Online Video Monitor 2020’ van videoproducent Quadia. Dit rapport is gebaseerd op een jaarlijks onderzoek naar de inzet van onlinevideo door marketeers in Nederland, dat wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau MarketResponse.

Uitspraak

“Wie anders is, is vaak meer zichzelf dan anderen.”

Bonen Weken

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

Bonen Weken

wil zo veel zeggen als “stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen” en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s