Bonen Weken

3 augustus 2020

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

 Ik mag een boon zijn als het niet zo is

 Normaal, hoe was dat ook alweer?

Hoe vaak is de afgelopen maanden niet geschreven: ‘in normale tijden’. Toen ging het zus of zo. Nu moet alles anders. En mogelijk zijn we vergeten hoe het ooit was. Natuurlijk, de grote lijnen vergeten we niet. Dat was bijvoorbeeld een klant die belde voor een afspraak om de geleverde content door te spreken. Tegenover elkaar aan een bureau regel voor regel, pagina voor pagina of scherm voor scherm kritisch elk woord en beeld wegen en elkaar vervolgens recht in de ogen kijken met de vraag of dit het nu wel was.

Normaal, hoe was dat ook alweer?

Die tijden komen niet meer terug. Dat was zoiets als ‘klaar staan voor de klant. Die is immers koning’. In de file staan, laat thuiskomen, veel tijd verdoen met ineffectiviteit. In de abnormale tijd communiceerde je digitaal. Vanuit je werkkamer of desnoods de keuken, als het maar even stil was. Na drie maanden kwamen de muren op je af en verlangde je weer naar die file en dat trage gesprek met de klant om al het werk door te lopen. Maar ik weet één ding zeker, na een dag in het oude normaal ben je blij dat er een nieuw normaal is.

 Op de valreep

 5000 banen geschrapt bij KLM: “Wees open en eerlijk naar personeel”

In een uitgebreide column van zo’n zes pagina’s en ruim 2500 woorden lichtte KLM-topman Elbers het schrappen van zo’n 5000 banen in de komende jaren toe. Het is volgens Elbers een noodzakelijk besluit om de toekomst van het concern veilig te stellen, “in de grootste crisis – in vredestijd – in de geschiedenis van de luchtvaart en voor onze KLM”. Volgens Betteke van Ruler, emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap, is het niet vreemd dat een topman zichzelf op zo’n manier op de voorgrond zet.

“Wees open en eerlijk naar personeel”

“In zo’n ernstige situatie moet de topman niet alleen het gezicht naar buiten zijn, maar ook naar binnen”, zegt Betteke van Ruler. Ze omschrijft de column van Elbers als helder, met veel uitleg en onderbouwing. Dat is volgens haar ook de enige juiste manier om de boodschap over te brengen.

“Want het personeel is ook niet gek”, benadrukt ze. “Die hebben dit zien aankomen. De bedrijfstak staat er niet goed voor. Het heeft geen enkele zin om dan te zeggen: dit is het dan en we gaan weer volle kracht vooruit. Er moet vooral open, duidelijk en eerlijk worden verteld dat deze maatregel volgens het management de enige optie is.”

Verder in deze editie

 Bedrijven lopen ernstige reputatieschade op tijdens coronacrisis

  • Marketeers wereldwijd niet positief gestemd over de toekomst
  • Alles blijft bij het oude
  • Echte aandacht maakt het verschil
  • Arbeidsmarktcommunicatie is belangrijker dan ooit
  • Marketing en auto-industrie schakelen in harmonie

 Wat mij over corona en communicatie is opgevallen

 Bedrijven  lopen ernstige reputatieschade op tijdens coronacrisis

De reputaties van Booking.com, KLM, Action, Roche en KNVB zijn flink beschadigd tijdens de coronacrisis, terwijl Albert Heijn, RIVM, Auping, DSM en KPN hun reputatie in die periode juist hebben versterkt. Dat is althans de conclusie van de juli-editie van het vier keer per jaar gehouden Reputatiepanel (Wepublic en Motivaction).

Reputatieontwikkelingen van organisaties tijdens corona

Zo’n 120 reputatie- en communicatieprofessionals in het panel gaven hun visie op het thema ‘de waarde van reputatie’. Gevraagd naar de reputatieontwikkelingen van organisaties tijdens de crisis, noemden respondenten aanmerkelijk meer bedrijven (ruim 100) waarvan de reputatie door de coronacrisis is beschadigd dan bedrijven waarvan de reputatie juist is versterkt (ruim 50). “Een misstap bega je snel”, zegt een respondent, “Talpa met John de Mol, KLM met een topman die een bonus krijgt of Booking.com dat steun aanvraagt.’ Andere slechte voorbeelden worden gezien in bedrijven die de coronacrisis net iets te nadrukkelijk aangrijpen voor pr-doeleinden. “Dat is een wankel evenwicht met een groot afbreukrisico.”

 Marketeers wereldwijd niet positief gestemd over de toekomst

Ook onder marketeers over de hele wereld heeft de COVID-19-pandemie voor een ongekende deuk in hun vertrouwensniveau gezorgd. De mate van vertrouwen in de toekomst en de bezorgdheid over uiteenlopende thema’s onder chief executive officers en chief marketing officers wereldwijd is in juni 2020 weliswaar met 0,3% gestegen ten opzichte van een maand eerder, maar dit is nog altijd 28% lager dan in november 2019.

Dit kun je opmaken uit de ‘Global Worldcom Confidence Index – June 2020’. De index is gebaseerd op een doorlopend onderzoek van communicatieorganisatie Worldcom Public Relations Group naar de mate van vertrouwen in en bezorgdheid over verschillende onderwerpen onder zakelijke leiders. Het onderzoek in juni is met behulp van artificiële intelligentie uitgevoerd onder 54.000 CEO’s en CMO’s wereldwijd.

 Wat mij verder is opgevallen

 Hoe ziet de marcom-branche er in het post-coronatijdperk uit?

Hoe gaan we de marketingcommunicatie-branche straks na corona vormgeven? Er zijn verschillende scenario’s denkbaar, waarvan er één mijn voorkeur heeft en één absoluut niet. In een crisis zijn mensen geneigd om de harde realiteit te ontwijken. Het is een automatisme. Velen blijven redeneren vanuit ervaringen uit het verleden. Anderen klampen zich vast aan de verworvenheden waarover ze nu beschikken en weer anderen gaan wensdenken of dagdromen. We hebben er moeite mee om de werkelijke mogelijkheden te verkennen. Wat is haalbaar? Hoe ga je om met onzekerheid? Hoe blijf (of word) je veerkrachtig?

Dat schrijft Christian van Santen van Santen Netwerk. De marcom-branche gaat, zoals vrijwel elke branche, gebukt onder de gevolgen van de viruscrisis. Niet alleen staan de marges flink onder druk, ook de producten en diensten van communicatiebureaus zijn aan corrosie onderhevig. Hoe je het wendt of keert, er moet iets gaan gebeuren. Maar wat?

Alles blijft bij het oude

Het zou teleurstellend zijn als we weer gaan doen wat we altijd al deden en weer krijgen wat we altijd al kregen. Dan heeft de covid-pandemie slechts verliezen en verliezers opgeleverd en hebben we de kans laten passeren om als branche twee stappen vooruit te zetten. Christian van Santen gelooft niet dat het in veranderende tijden zin heeft om dezelfde oplossingen te blijven aanreiken. Waarom zou je als adverteerder bijvoorbeeld nu nog (en nog steeds) weken op een campagnevoorstel moeten wachten als de eindgebruikers hun besluitmomenten steeds vaker nemen op basis van real time-marketingervaringen?

We moeten van verkopen naar verbinden

Han Roode, Head of Strategy bij mediabureau M2Media: “De grote omwenteling is wat mij betreft het besef dat je als merk en bureau verplicht wordt om nog veel beter te luisteren en te voelen waar je als merk of bureau voor staat. Ga naast je adverteerder staan en denk actief met hem mee hoe hij wellicht ook zonder investering zijn merk zichtbaar en relevant houdt.”

 Solidariteit

“Wat we het meest merken is de solidariteit, zowel tussen collega’s als ook tussen ons, de klant en de exploitant. We zitten allemaal in dezelfde situatie en we knokken voor elke centimeter vooruitgang. Waar we het meeste last van hebben is het missen van fysieke aanwezigheid van collega’s en klanten. Het contact en ook vooral het non-verbale in communicatie missen we enorm en daar kan, ondanks dat we er ontzettend goed in zijn geworden, geen video call tegenop.” Aldus Han Roode.

Krijgt communicatie voldoende aandacht van toezichthouders?

Communicatieprofessionals besteden veel aandacht aan de vraag of boards en directies voldoende doordrongen zijn van het belang van communicatie en de manier waarop communicatie door de organisatie vormgegeven wordt. Het liefst zien we communicatie aan tafel bij de directie. Dat is namelijk een prima garantie voor aandacht voor de rol van communicatie binnen een organisatie.

Met het transparanter worden van de samenleving, de groter wordende vraag vanuit de samenleving naar verantwoording van het gedrag van organisaties, het toenemende belang van goede samenwerking met stakeholders, zie je dat directies reputatie en communicatie, weliswaar langzaam en de ene meer dan de andere keer, steeds belangrijker vinden. Maar groeit die aandacht in voldoende mate mee bij toezichthouders? Houden raden van commissarissen en raden van toezicht hun bestuurders scherp op reputatie en communicatie?

Vacature

De gemeente Heerenveen zoekt een teamleider Bestuursadvies, Bestuurssecretariaat en Communicatie (32-36 uur). Je  focus op het verder vormgeven en de professionele doorontwikkeling van het team. Het team bestaat uit drie disciplines: Bestuursadvies, Bestuurssecretariaat en Communicatie. Jouw manier van werken kenmerkt zich door de coachende manier waarop je individuele medewerkers en het team helpt ontwikkelen. Dit doe je zowel op persoonlijk als inhoudelijk vlak. Hierin geef je ruimte om te oefenen, te innoveren, een eigen weg te kiezen, om fouten te maken en daarvan te leren. Stuur voor maandag 10 augustus je  CV en motivatie. De sollicitatiegesprekken vinden plaats op woensdag 12 augustus.

Transfers

 Rens Barendregt is met pensioen gegaan. Rens Barendrecht was sinds 1991 verbonden aan Yspeert advocaten en heeft zich gespecialiseerd in het ondernemingsrecht.

Gertjan Lankhorst wordt nieuwe voorzitter Raad van Commissarissen bij de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij als de opvolger van Rudy Rabbinge.

“De NOM is een organisatie die veel bijdraagt aan de economische ontwikkeling in Noord-Nederland”, vertelt Gertjan Lankhorst. “Meer werkgelegenheid, meer innovatie, meer duurzaamheid. Ik heb er veel zin in daar vanuit deze rol aan te kunnen meewerken”. Gertjan Lankhorst trad eerder dit jaar af als algemeen directeur van de New Energy Coalition. Van 2006 tot 2017 was Lankhorst CEO van GasTerra. Daarvoor bekleedde hij diverse functies binnen het Ministerie van Economische Zaken.

Agenda

 Business Contact Dagen Noord verplaatst

Ondanks de recent voor evenementen aangekondigde versoepelingen in het kader van het corona virus is toch besloten om de Business Contact Dagen Noord zoals deze waren gepland op 7 en 8 oktober 2020 te verplaatsen naar 23 en 24 maart 2021. Daarmee keert het evenement terug naar haar eigen vertrouwde datum.

 e Promotiedagen

voor het bedrijfsleven in Noord-Nederland gaat dit jaar online en een beetje fysiek. Vanwege de corona-uitbraak neemt de Promotiedagen het zekere voor het onzekere. “Zelfs al zou een normale beurs in november wel gehouden kunnen worden, dan nog is er te weinig tijd om de zaken goed voor te bereiden”, zegt directeur Michel Elzinga. “We hebben een reputatie hoog te houden. We willen het evenement alleen houden als dat kan volgens onze kwaliteitsnormen.”

Virtuele beurs

De Promotiedagen is ruim dertig jaar een ontmoetingsplek voor het noordelijk bedrijfsleven. Onder de titel Promotiedagen Live gaat het evenement dit jaar op 10 november online. “Het is een virtuele beurs met alle eigenschappen die je van de Promotiedagen mag verwachten als virtuele stands, live-sessies, presentaties en interviews”, zegt Elzinga. Een dag na het online evenement is een er nog wel een fysieke bijeenkomst met trendwatcher Richard van Hooijdonck.

Op Zoek

 Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 Delen

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

 Echte aandacht maakt het verschil

Marlijn van Straaten, vicepresident Marketingcommunicatie bij horecabedrijf HMSHost: “Corona heeft de rol van onze marketingafdeling veranderd naar een ‘hoe vergaat het jullie’-gesprek. De rol van communicatie van en naar onze reizigers, partners en medewerkers werd ineens nog belangrijker. Op 1 juni konden we, vooral in Nederland, het merk ineens B2C communiceren. De nieuwe campagne ‘return on attention’ hebben we meer aandacht gegeven, want als je geen omzet overhoudt, kun je alleen nog meer letterlijk verbinden door contact te zoeken.

Voor welke marketinguitdaging staat de horeca: geef nooit op. Dus in plaats van ‘kan niet’, denk in oplossingen. Met aandacht, compassie en vanuit mededogen. En daarmee is de cirkel weer rond: echte aandacht maakt het verschil en laat dat de communicatieboodschap van de horeca zijn: terug naar aandacht.

 Soms denk ik wel eens bij mezelf …..

 Arbeidsmarktcommunicatie is belangrijker dan ooit

Jortijn Bijl, senior marketing manager bij Afas Software over de marketinguitdaging van Afas: “vooral op het vlak van new business zien we kansen. We hebben vastgesteld dat wat we doen nu meer dan ooit moet bijdragen aan het genereren van kwalitatieve leads. Dit komt er concreet op neer dat we de jaarplannen van 2020 kritisch tegen het licht hebben gehouden en vooral de gekke uitspattingen eruit hebben gehaald. Alle activiteiten die bijdragen aan ons bedrijf hebben we doorgezet of in een andere vorm gerealiseerd. Denk hierbij aan het verplaatsen van fysieke evenementen naar webinars tot aan het opzetten van een nieuwe campagne om te werken aan onze inhoudelijke naamsbekendheid.

De kracht van een merk en organisatie

zit ‘m in de mensen die er werken. Een klant of sollicitant voelt direct of het contact met jouw bedrijf oprecht is. Het vinden en binden van het juiste talent is daarom belangrijker dan ooit en arbeidsmarktcommunicatie speelt hierin een grote rol. In mijn sessie laat ik zien hoe we dat bij Afas, samen met HR, bereiken en hoe we van onze medewerkers fans maken. Aldus Jortijn Bijl, senior marketing manager bij Afas Software.

En dan nog even dit

 Marketing en auto-industrie schakelen in harmonie

Het succes van de auto-industrie is voor een groot deel toe te schrijven aan slimme automarketing. Marketing die er ook voor zorgt dat er steeds meer keuzes komen. Jos van den Bergh werkte bijna 20 jaar lang in diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie en adviseert tegenwoordig met zijn bedrijf MediaMondo automotive en mediapartijen op het gebied van marketingcommunicatie, PR en media: “Anno 2020 is Opel een toonaangevende speler in de markt, maar het enorme marktaandeel en de indrukwekkende voorsprong hebben de Rüsselheimers moeten laten gaan. Ondanks het potentieel van de huidige modellen, want die kunnen de concurrentie nog steeds goed aan. Ook als symbool van marktleiderschap moet de Kadett het tegenwoordig zonder opvolger doen.”

Uitstraling en uitgesprokener trends

Jos van den Bergh: “Tijden waarin de automarketeer en designers steeds sneller op zoek gingen naar meer uitstraling en uitgesprokener trends. Een periode waarin een auto niet meer primair functioneel hoefde te zijn, maar waarin merken een zoektocht naar wulpse lijnen en mooie kleuren begonnen. Nu de Kadett eind 1984 een nieuwe norm had neergezet, werd het ook voor andere fabrikanten belangrijk meer aandacht aan design en marketing te besteden. De marktleider was de referentie, het zal wel aan zijn plastic wieldoppen hebben gelegen.

Uitstraling en uitgesprokener trends

Hoe dan ook vraagt het op de markt brengen van een nieuwe auto vanaf dat moment telkens een grotere stap van de merken. In uitstraling, imago, techniek en vooral ook qua marketing.

Het gesmeerde samenspel tussen de marketeers en de designers heeft natuurlijk ook een keerzijde. Dankzij de marketing gaan we nu massaal voor trendy en kleurrijk vervoer, met pech voor ons als de daklijn voor de looks te ver naar onderen afgeknepen is en het nieuwe autootje eigenlijk helemaal niet zo handig blijkt.

Terugkerende autoverrassing

De marketing van de automerken heeft in de afgelopen 35 jaar het autolandschap zo steeds meer versnipperd. Modellen die niet bestonden zijn gecreëerd en wij als consument zijn ze nog leuk gaan vinden ook. Er wordt vaak veel geroepen over automarketing, maar als je vanuit het nu terugkijkt naar die oude tijden is het eigenlijk heel knap hoe de industrie mensen telkens weer in een nieuw concept ‘gepraat’ krijgt en hoe positief wij consumenten vervolgens over zo’n niche gaan denken. Hier is echt sprake van een slimme marketingjob. De hamsterrace waarin de industrie zit, levert daarbij continu nieuwe niches op en maakt dat er voor bijna elk type consument individuele oplossingen mogelijk zijn.

 Uitspraak

“De kracht van een organisatie zit ‘m in de mensen die er werken. “

Jortijn Bijl, senior marketing manager bij Afas Software.

Bonen Weken

 Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

 

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

Bonen Weken

wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s