Bonen Weken

8 juni 2020

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is

De coronacrisis als de aanzet tot fundamentele veranderingen
De coronacrisis laat diepe sporen na in het leven van mensen, de maatschappij en de economie. Gezien de omvang, de ernst, de duur en de tot dusver genomen maatregelen, galmen de effecten van de COVID-19-pandemie waarschijnlijk langer na dan we nu kunnen voorzien. Hoe de wereld er straks precies uitziet en hoe ons leven is veranderd, is nog onduidelijk. De crisis kan wel de aanzet zijn tot meer fundamentele veranderingen en momentum verschaffen om samen problemen op te lossen die er eerder ook al waren, maar die door de crisis urgentie hebben gekregen.
Zo wordt de omscholing van mensen belangrijker om hun kansen op werk te vergroten. In het onderwijs neemt het gebruik van digitale hulpmiddelen versneld toe. Docenten staan daarbij voor de uitdaging om hun digitale kennis te vergroten en te gebruiken. In de gezondheidszorg heeft de pandemie aangetoond dat andere manieren van werken mogelijk zijn, zoals bijvoorbeeld zorg en dagbesteding op afstand met behulp van digitale middelen.

Verder in deze editie

• Bedrijven willen niet meer terug naar de interne communicatie van vóór corona
• 1½ meter samenleving is de nieuwe realiteit.
• Innovatie staat hoog op marketingagenda
• Grootste uitdaging voor marketeers
• Groningen Connect beweegt

Wat mij over corona en communicatie is opgevallen

Bedrijven willen niet meer terug naar de interne communicatie van vóór corona
Bedrijven zijn bijna zonder uitzondering positief over de digitale middelen die ze zijn gaan inzetten. Interne communicatie verandert door deze coronatijd blijvend. Bedrijven zijn bijna zonder uitzondering positief over de digitale middelen die ze zijn gaan inzetten door de pandemie. Het overgrote deel van de verantwoordelijke communicatieprofessionals (90%) ervaart dat de communicatie met medewerkers die thuiswerken nu effectiever is dan vóór corona.

Conclusies
Te concluderen is dat interne communicatie voor het uitbreken van de pandemie te wensen overliet; er was een crisis voor nodig om de medewerkers beter te bereiken en verbinden. Werknemers worden als belangrijkste stakeholder gezien en ook zo benaderd ten tijde van de coronacrisis. De communicatieprofessionals passen de boodschap en tone-of-voice aan aan de actuele situatie, veelal in samenwerking met de HR-afdeling als bewaker van de bedrijfscultuur.

Emoties in beeld
Opvallend is dat bij de meerderheid van de organisaties emoties (zorgen, onzekerheden etc.) van medewerkers volmondig worden erkend en prioriteit krijgen bij de interne communicatie.
Bij het overgrote deel van de organisaties is een drieluik van MT, HR en communicatieafdeling betrokken bij de crisiscommunicatie. De HR-afdeling bewaakt in 90% van de gevallen de tone-of-voice en daarmee de bedrijfscultuur. Opvallend is dat bij sommige organisaties de eindverantwoordelijkheid voor de uitvoering bij het MT ligt. Ook valt op dat organisaties met een maatschappelijke missie dagelijks met hun medewerkers communiceren.

De anderhalve-meter-samenleving is voorlopig de nieuwe realiteit
Dat stelt vervoersbedrijven onmiddellijk voor grote uitdagingen. Een betere spreiding van passagiers is noodzakelijk. Volgens Fons Kop, partner advisory bij PwC en Marieke Baarslag, director bij PwC, kunnen vervoersbedrijven dat niet alleen. Om dat te realiseren, is de inzet van vele partijen noodzakelijk. “Hoe meer economische activiteit, des te meer zaken er bewegen”, geeft Fons Kop aan. “In een open economie betekent activiteit beweging van mensen en producten. Je ziet het onmiddellijk aan de data van Google Earth. Deze crisis is een wake-up-call. Het vervoer liep al tegen de grenzen aan, zowel qua capaciteit als qua milieubelasting. We moeten structureel nadenken over vervoer en reizen en in welke mate alle bewegingen nodig zijn.”
“De inkomsten van vervoersbedrijven zijn dramatisch gedaald”, constateert Marieke Baarslag. “De overheid moet nu bijspringen om te voorkomen dat ze omvallen. Dat is geen houdbaar model. We moeten dus na denken over nieuwe businessmodellen.”

Wat mij verder is opgevallen

Innovatie staat hoog op marketingagenda
Technologische ontwikkelingen zorgen juist in onzekere tijden voor verhoging van de klantverwachtingen. Nederlandse marketeers pakken daarom niet langer alleen de rol van de zender, maar zoeken ook actief de interactie met klanten om een zinvolle klantrelatie te onderhouden tot ver na de eerste aankoop. Bovendien veranderen de normen voor klantbetrokkenheid door de coronacrisis. Als gevolg daarvan geven marketingprofessionals in Nederland prioriteit aan innovatie in een sterk veranderd landschap.

Versnelde digitale transformatie
Vandaag de dag hebben marketeers – net als de rest van de wereld – te maken met een crisis. Maar naarmate de tijd vordert, herstellen bedrijven zich, neemt het vertrouwen toe en ontstaat er een nieuwe blijk van waardering voor innovatie. In Nederland verwachten marketeers naast een uitgebreide realiteit ook dat virtuele realiteit en nieuwe regelgeving tegen 2030 voor transformatie zorgt. Toch wordt er vooral verwacht dat er nieuwe klanten en prospects via online kanalen komen, omdat het digitale leven nog meer dan voorheen doordringt tot de wereldbevolking.
Dat kun je opmaken uit de ‘State of Marketing – Sixth edition’ van Salesforce, IT-dienstverlener op het gebied van customer relationship management (CRM). Voor dit onderzoeksrapport zijn gegevens verzameld van bijna 7.000 marketingleiders over de hele wereld, verspreid over zes continenten, op het moment dat de COVID-19-crisis is uitgebroken. Aan het onderzoek hebben 300 marketeers uit Nederland deelgenomen.

Marketingtrends in onzekere tijden
“De COVID-19-crisis dwingt marketeers in Nederland om elk facet van hun bedrijf te heroverwegen – van strategische prioriteiten en uitdagingen tot de benodigde technologische skills en teamvaardigheden – terwijl ze in een wereldwijde crisis weer aan het werk gaan en de klantervaring blijven transformeren om de komende jaren het best gepositioneerd te zijn voor succes”, stelt Nag Patta, senior director Benelux bij Salesforce. “De inzichten uit het onderzoek van dit jaar zijn een nuttige leidraad voor marketeers die hun bedrijf weer moeten herstellen en transformeren.”
De trends die uit het onderzoek naar voren komen, zijn relevant voor marketeers in business-to-business (B2B), business-to-consumer (B2C) en gecombineerde businessmodellen.

Interessante transfers

Harm Post, 
voorheen directeur van Groningen Seaports, is aangesteld als boegbeeld van het zogeheten Maritieme Cluster van Urk. Vanaf 1 juni gaat de Winsumer zich met zakelijk ontwikkelaar Karin Senf bezighouden met het stimuleren en ontwikkelen van de economie in Noordelijk Flevoland. Post is enthousiast over zijn nieuwe job. “Een rol waarin ik al mijn opgedane kennis en mijn netwerk kan inzetten. Als boegbeeld ga ik me hard maken om het Maritieme Cluster Urk te verbreden door het aantrekken van nieuwe bedrijven.’’

Berlinda Aukema
volgt Herman Groothuis op als gemeentesecretaris Oldambt. Berlinda Aukema werkte eerder al voor gemeenten, maar nog niet ín een gemeentelijke organisatie. Ze heeft achtergrond in de jeugdzorg, energievoorziening, welzijn en aardbevingen.

Robbert Klaver is benoemd tot directeur bedrijfsvoering bij Prozorg en Connecting Hands. Daarnaast is Robbert bestuurslid Businessclub de Zwaluw van ACV Assen. Eerder werkte Robbert als commercieel directeur voor FC Groningen en voor Menarini Farma Netherlands.

Commercieel manager Peter van der Molen vertrekt bij Donar
Peter Van der Molen wordt relatiemanager Europapark bij het Noorderpoort met als belangrijkste taak om het onderwijs en het bedrijfsleven met elkaar te verbinden. De club gaat op zoek naar een opvolger.

Laura Muscas is aangesteld als hoofd van de afdeling Marketing & Communicatie bij H&M. Ze krijgt de leiding over deze nieuwe afdeling en is verantwoordelijk voor de algehele marketing-, communicatie en loyalty-strategie. Het samenvoegen van de afdelingen en de benoeming van Muscas maakt onderdeel uit van H&M’s transformatie. Het wil inspelen op de veranderende verwachtingen van klanten en de voortdurende digitalisering van het bedrijf.
Laura Muscas is sinds 2011 bij H&M Nederland werkzaam als Hoofd Communicatie. In dezelfde rol werkte ze tevens een jaar in Spanje, waar ze de communicatieteams aanstuurde van zowel H&M Spanje als Portugal.
Voordat zij in dienst trad bij H&M, was zij 8 jaar werkzaam bij het voormalige SBS Broadcasting, waar zij de communicatieverantwoordelijke was voor de zenders Net5 en Veronica TV en heeft zij tevens een jaar dezelfde functie bekleed bij de publieke omroep BNN.

Agenda
Alle evenementen gaan niet door. Deze maatregel geldt tot 1 september(!).

In de woensdag 6 mei gepresenteerde route werd een stappenplan gepresenteerd waarbij bijeenkomsten met max 100 personen vanaf 1 juli weer mogelijk zijn en vanaf 1 juni tot 30 personen. Daarbij wordt wel steeds gezegd ‘als de actuele situatie het toelaat’ en met in acht nemen van alle regels met betrekking tot hygiëne en 1½ meter afstand.

De Promotiedagen
zijn op dinsdag 10 en woensdag 11 november in Martiniplaza in Groningen.
De Promotiedagen is hét event voor alle zakelijke branches met 25.000 bezoekers en zo’n 600 deelnemende bedrijven. Op het programma staat een doorlopende stroom van workshops, presentaties, colleges, pitches, netwerkborrels, meet and greets, matchmakingsessies en debatten.

Op Zoek

Ben jij op zoek
naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

Uitdaging is om de juiste toon in communicatie te vinden
Hoe is met de coronacrisis de situatie in marketing en reclame? Maarten Kooijman, directeur Marketing Peugeot Nederland, over de dramatische terugval in de autoverkoop. “Het is vissen waar de vis zit via de digitale kanalen en CRM.”
Hoe is de status van marketing bij jullie in verband met de coronacrisis? Wat zijn qua marketing opvallende zaken? “Als gevolg van de teruglopende automarkt en het stopzetten van de productie in de maanden maart, april en delen van mei zijn de inkomsten van Groupe PSA ook flink teruggelopen. Niet wetende hoe lang de situatie zal aanhouden, hebben we ervoor gekozen om de kosten zoveel mogelijk terug te dringen. Dit heeft verregaande impact gehad op de marketinguitgaven. Zoals de meeste andere merken zijn we vrijwel onmiddellijk gestopt met adverteren op bijvoorbeeld tv en radio.

Grootste uitdaging voor marketeers
Maarten Kooijman, directeur Marketing Peugeot Nederland: “Eén van de grotere uitdagingen is om de juiste toon te vinden in de communicatie. Dit zie je in alle branches. In hoeverre speel je in op de crisissituatie en probeer je klanten gerust te stellen, zonder hierin door te schieten. De huidige situatie zorgt voor een nog snellere opeenvolging van veranderingen in consumentengedrag. Wat wordt het nieuwe normaal. Hoe gaan mensen hun auto kiezen? Prefereren meer mensen individueel vervoer boven OV? Wordt er nog meer via private lease gekocht? Wat gebeurt er met de zakelijke budgetten voor zakelijke auto’s als mensen veel meer thuis blijven werken? Is een elektrische auto veel relevanter op het moment dat je minder kilometers maakt voor werk of ook privé? Enkele van de vele vragen waar we de trends en sentimenten nauwlettend in de gaten moeten houden om de juiste propositie te hebben voor onze klanten.”

Hoe ziet de wereld van reclame en marketing er over 5 maanden uit
“Moeilijk te zeggen. Ik verwacht gegeven de bovenstaande uitdagingen dat de markt nog veel meer in beweging komt en blijft en dat er veel nieuwe proposities en variaties komen. Voor merken waar de omzet achterblijft t.o.v. de prognose zullen er consequenties zijn voor de budgetten en zal er minder besteed worden, wat waarschijnlijk zijn weerslag zal hebben op onder andere tv-reclames.” Aldus Maarten Kooijman.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..

Hunkering naar betrouwbare informatie
De voorbereiding op deze nieuwe fase is een uitdaging voor ons allemaal. Voor communicatieprofessionals biedt het echter ook een mooie kans om collega’s geïnformeerd en veilig te houden. In tijden van crisis hunkeren werknemers namelijk naar betrouwbare en actuele informatie.
Uit onderzoek van Logeion (de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals) blijkt dat er volgens communicatieprofessionals momenteel vooral behoefte is aan (hands-on) crisiscommunicatie. En die behoefte is er niet slechts bij een enkeling. Maar liefst 63% van de ondervraagden gaf in een onderzoek van Edelman aan dagelijkse updates van hun werkgever te verwachten. 20% wilde zelfs nóg vaker van zijn werkgever horen.
Uit hetzelfde onderzoek blijkt bovendien dat mensen hun werkgever als de meest vertrouwde informatiebron aanwijzen. 63% gelooft de informatie die van hun werkgever komt na één of twee berichten al. Dat staat tegenover 58% voor websites van de overheid en 51% voor de traditionele media.

En dan nog even dit

Groningen Connect beweegt
Groningen Connect, van de Groningse ondernemers Haskia Kramer, Peter Doorn en Date Hoiting, is in beweging. Vorig jaar lanceerden ze The Grone, een opvallende bus met multimediale mogelijkheden. Met die bus als platform legden ze tot voor kort verbindingen in Groningen. Om hun bedrijfsnaam eer aan te doen blijven Haskia, Date en Peter ook verbinden op anderhalve meter. En in de afgelopen weken vond het drietal tijd om op de eigen website meer duidelijk te maken over de plannen. “Met een sterk netwerk in Noord-Nederland is bijna alles mogelijk. We geloven dat we hier echt een verschil kunnen maken door verbindend te ondernemen”. The Grone blijft. Nieuwe netwerkbijeenkomsten en routes zijn in de maak. En het drietal gaat zich nog nadrukkelijker toeleggen op het faciliteren van verbindingen tussen overheid, onderwijs, cultuur en bedrijfsleven. “Zo werken we samen aan Noordelijke vooruitgang”.

Nordique neemt alle activiteiten Norex over
Het Groningse full service internetbureau Nordique heeft de activiteiten van het Groningse bedrijf Norex overgenomen. Volgens Nordique-directeur Henk Bol gaat het onder andere om de WordPress hostingactiviteiten, het onderhoud en de uitbreiding van de WordPress-sites en het onderhoud en de doorontwikkeling van slimme webapplicaties. Henk Bol: “Die activiteiten sluiten naadloos aan bij die van Nordique.”
De groeiambities van Nordique liegen er niet om. Begin vorig jaar stonden er nog zes mensen op de loonlijst, inmiddels zijn dat er twaalf. De ambitie is om binnen drie jaar uit te breiden naar veertig personeelsleden. Ook qua omzet zit Nordique in de lift: ondanks de coronacrisis is de omzet van de eerste vier maanden van dit jaar ruim verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Uitspraak
“Je hart luchten in de ambtswoning, ok. Maar in je communicatie met de minister is dat uiterst merkwaardig. “

Met verbazing las politiek watcher Martijn de Greve het vrijgegeven appgesprek tussen burgemeester Halsema en minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid). In dat gesprek probeert Halsema steun te krijgen voor haar besluit om niet in te grijpen bij demonstratie op de Dam. Hij lijkt de actie goed te keuren, maar zegt later dat hij nooit echt steun heeft uitgesproken. “Halsema kan het redden, maar ze zal een andere toon aan moeten slaan,” aldus Martijn de Greve.

Bonen Weken
Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

Bonen Weken
wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s