Bonen Weken

11 mei 2020

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is
Coronamoe?
Hoe is het met jouw coronakapsel? Ben je het al beu? Binnenkort mag je met je quarantainekapsel naar de kapper. Misschien heb je al een plekje gereserveerd als één van de eersten in de stoel. Mondkapje voor en hup knippen maar. Het is natuurlijk wel de vraag of de kapper je nog herkent en weet waar hij of zij aan begint. Ik sta in ieder geval te trappelen voor een behandeling.

Ik ben er wel een beetje klaar mee. Ik heb het huis buitenom geverfd, binnen herstelwerkzaamheden. Ik fiets me ongans, heb alle mooie delen van Oost-Groningen gezien, de zolder is opgeruimd, de tuin is bijgewerkt en ik ben uit geknutseld.
Ik verwerk dagelijks een karrevracht aan alerts over marketing en communicatie. Hoewel het aantal afneemt. Bonen in de pot en Bonen Weken staan telkens vol met coronacommunicatie.

Er komt stilaan stoom uit mijn oren omdat ik weinig mensen spreek, of hebben we elkaar steeds minder te vertellen? Hoe zit dat eigenlijk met jou? Spreek je je collega’s nog wel? En je klanten? Het wordt tijd om contacten te herstellen. Stapje voor stapje. Samen herinneringen op halen, of vertellen wat je hebt geleerd in de voorbije periode. Niet elkaar naar de mond praten, maar belangstelling tonen kan geen kwaad. Luisteren, vragen stellen en anekdotes delen.

Stap voor stap van het coronaslot. Zo langzamerhand mag er steeds iets meer. Maar die 1½ meter blijft voorlopig nog wel even. Bereid je maar voor op een jaartje of meer. Voorlopig geen handen schudden en knuffelen (of meer ..)

Verder in deze editie
• Bereid je voor op de post-corona economie
• Blijf investeren in communicatie en media
• Corona, invloed op het gedrag van de Nederlandse consument
• Annemieke, Agnes en Joost zoeken
• Wat voorspelt de toekomst over ons shopgedrag?

Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
Bereid je voor op de post-corona economie
De coronacrisis doet veel ondernemers veel pijn. Maar er komt een moment dat de lijn weer omhoog gaat. Bedenk daarom nu alvast een eigen exit-strategie, dat adviseert marketingdeskundige Karel Jan Alsem en lector Marketing aan de Hanzehogeschool Groningen.
“De crisis treft vrijwel alle ondernemers. Meestal in negatieve, soms in positieve zin. En hoe lang we met beperkingen te maken hebben weet niemand. Het lijkt erop dat het niet snel voorbij is. Wel is het aannemelijk dat de beperkingen iets zullen afnemen. Dat leidt tot nieuw consumentengedrag waar je je als ondernemer nu op moet voorbereiden”.

Aangepaste boodschap
Wees straks helder in je aangepaste boodschap: wat is je nieuwe ‘anderhalve meter’ merkpositionering? De focus meer houden op lokaal, is nu wellicht een goede keuze. Want dat lijkt nu wel een voordeel te zijn. Durf je boodschap goed te vertellen. Juist in deze tijd worden media goed gelezen, communiceer duidelijk je verhaal om weer in contact te komen met je klant. Zodat je straks minimaal twee meter voorloopt op diezelfde, door emotie gedreven klant. Aldus Karel Jan Alsem.

Blijf investeren in communicatie en media
“Als netwerk van merkleiders voelen wij, de Bond voor Adverteerders, een gezamenlijke verantwoordelijkheid te helpen de economie draaiende te houden en te blijven investeren in communicatie en media, anders vallen er partijen om.” De impact van Covid-19 op onze samenleving is enorm en het is dan ook begrijpelijk dat deze leidde tot terughoudendheid bij merken om te adverteren en soms zelfs tot een volledige stop. Inmiddels is de eerste schok verwerkt en gaan merken een nieuwe koers bepalen, passend bij de nieuwe ‘1½ meter-werkelijkheid’.

Blijf investeren in communicatie en media
De Bond van Adverteerders roept merkleiders op om als het enigszins kan te (blijven) investeren in media en communicatie. Dat kan betrekking hebben op het merk, maar ook op het groot maken van een maatschappelijk initiatief. Door die investeringen kunnen de mediakanalen overeind blijven die zo belangrijk zijn voor merken om hun doelgroepen te bereiken. Bovendien helpen media-investeringen de economie op gang te brengen en te houden.

Corona, invloed op het gedrag van de consument
Als mediabedrijf doet DGP Media continu onderzoek naar het gedrag van de Nederlandse consument. Zo ook welke invloed het coronavirus heeft op het (media)gedrag van de Nederlandse consument. Dit onderzoek is een herhaling van paar weken geleden, zodat we een goede vergelijking kunnen maken met het gedrag uit de beginfase van het coronavirus. Tijdens het coronavirus besteedt men extra tijd aan mediagebruik. Ter ontspanning of juist om op de hoogte te blijven van de actualiteit. Het nieuws wordt nog steeds extra intensief gevolgd (70%). Overigens wel in mindere mate dan drie weken geleden (83%). Benieuwd naar meer resultaten uit het onderzoek? Lees het hier.

Wat mij verder is opgevallen
Gedegen doelgroep analyse cruciaal voor jouw ondernemingsplan
Een ondernemingsplan opstellen is voor startende ondernemers één van de essentiële taken. Dit is namelijk het plan waarop jij jouw business bouwt en waarin de belangrijkste pijlers staan van jouw onderneming. Het is het plan van aanpak dat jou uiteindelijk kan leiden naar succes. Onderdeel van dit draaiboek is de doelgroep analyse. Gek genoeg wordt deze analyse door ondernemers nog weleens onderschat. En dat is zonde.
Daarom is dit een uiteenzetting over het belang van een gedegen doelgroep analyse. Ga je voor succes, sla deze stap in jouw ondernemingsplan dan zeker niet over.

Vooral traditionele media voor corona-info
Mensen zijn vooral op zoek naar informatie over het voorkomen van besmetting met corona, de symptomen en behandeling ervan en een vaccin. Kranten en televisie, de traditionele media, worden het vaakst gebruikt om informatie op te zoeken over het coronavirus. Ook nieuwssites worden veel bezocht, stellen communicatiewetenschappers van de Universiteit van Amsterdam die het mediagebruik en de behoefte aan informatie van Nederlanders over corona bekeken.
Mensen zijn vooral op zoek naar informatie over het voorkomen van besmetting met corona, de symptomen en behandeling ervan en mogelijke vaccinatie. De helft van de bijna duizend benaderde personen voor dit onderzoek vindt de gevonden informatie soms tegenstrijdig en soms onduidelijk.

Opmerkelijke transfers
Ruud Linders is de nieuwe manager Marketing & Sales bij De Nieuwe Kolk in Assen. Ruud was senior marketeer bij AEOLUS Ruud Linders en manager Provinciale Ondersteuning en Marketing voor Biblionet Drenthe. Eerder werkte hij voor de Coöperatie Univé Dichtbij u.a..

Timo Weda is nu transitiemanager Marketing en Communicatie a.i. bij Agrifirm Rundvee van de Royal Agrifirm Group en is daarnaast nu ook manager Communicatie a.i. bij Area Reiniging. Timo is (interim) directeur, manager en consultant Marketing en Communicatie vanuit WEDA Marketing.

Hans Kremer gaat aan de slag als verkoopmanager Landbouw bij GroeNoord, de grootste John-Deere dealer in Nederland en één van Nederlands grootste mechanisatie bedrijven. Hans werkte hiervoor ruim 20 jaar voor diverse bedrijven van de Century Autogroep.

Agenda
Alle evenementen gaan niet door. Deze maatregel geldt tot 1 september(!).

“Voor de laatste stap, de massale evenementen met een landelijke uitstraling, kunnen we nog geen datum noemen. Dat kan eigenlijk pas weer als er een vaccin is en niemand weet hoe lang dat gaat duren. We hopen natuurlijk op snel, maar een jaar of langer is heel reëel”, is een citaat uit de kamerbrief van minister De Jonge die naar de Tweede Kamer is verstuurd.
In de woensdag 6 mei gepresenteerde route werd een stappenplan gepresenteerd waarbij bijeenkomsten met max 100 personen vanaf 1 juli weer mogelijk zijn en wellicht al vanaf 1 juni tot 30 personen. Daarbij wordt wel steeds gezegd ‘als de actuele situatie het toelaat’ en met in acht nemen van alle regels met betrekking tot hygiëne en 1½ meter afstand.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Agnes
is in deze gekke tijden op zoek naar een nieuwe uitdaging op het gebied van communicatie, (online) marketing, Google optimalisatie of als ondersteuning van het management. Ze is sterk in grafische communicatie. Haar kracht ligt in het vertalen van ideeën naar daadwerkelijke communicatiemiddelen. Agnes heeft misschien weinig werkervaring maar wel de kennis en het enthousiasme. Daarom zoekt ze een werkgever waar ze zichzelf verder kan ontwikkelen. Agnes zoekt een leuke uitdaging in de omgeving van Groningen. Per mei is ze fulltime beschikbaar. Meer weten over Agnes: mail jan@janboon.com.

Annemieke
is een jonge professional met ervaring op het gebied van communicatie in toerisme en hospitality, maar ook in het bankwezen. De laatste jaren heeft ze zich verder ontwikkeld in het communicatievak en is haar passie voor schrijven, content creëren en social media gegroeid. Annemieke woont in Bierum (nabij Delfzijl) en zoek in de omgeving van Stad en Ommeland. Ze is per direct beschikbaar voor 24 uur per week. Annemieke haalt het meeste energie uit een afwisselende baan waarin ze haar creativiteit de vrije loop kan laten gaan in een open werkomgeving. Meer weten over Annemieke: mail jan@janboon.com.

Joost
is een ondernemende expert in communicatie en duurzaamheid met een juridische achtergrond. Hij werkte als journalist en hoofdredacteur voor onder meer Elsevier BI en Weekblad Pers. Daarna ontwikkelde hij zich met een eigen bedrijf als bladen- en boekjesmaker, uitgever en strategisch communicatieadviseur. Dit deed (en doet) hij in opdracht van organisaties zoals Springer, Intermediair, bekende banken, zorgaanbieders, Tilburg University en de Raad voor de Kinderbescherming. Omdat hij naar het Noorden terug wil keren, zoekt hij in de nabije toekomst een strategische en creatieve communicatiefunctie. Deze moet idealiter aansluiten bij zijn missie om organisaties te ondersteunen bij verduurzaming. Hierbij heeft hij een lichte voorkeur voor zorg en familiebedrijven. Indirect voor deze organisaties werken, bijvoorbeeld via een advies- of reclamebureau, is ook een optie. Zolang het een uitdagende functie is die voldoende vrijheid biedt om ondernemerschap te tonen! Meer weten over Joost? Mail jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

De kracht van het lokale
Bestaat de papieren Leeuwarder Courant over vijf jaar nog? Is Omrop Fryslân meer dan een evenementenzender? Is hyperlocaliteit de redding van de Friese media? In De kracht van het lokale geven veertien spelers uit het Friese medialandschap hun mening. Zij blikken terug, beschrijven het heden en kijken vooruit. Ook drie columnisten, waaronder Frits Barend, werkten mee aan het boek.
De kracht van het lokale biedt een blik achter de schermen van de Friese media. Het is een must voor iedereen die geïnteresseerd is in hoe het nieuws in Fryslân tot stand komt. Van Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad tot de Bildtse Post en van WâldNet en Liwwadders tot Fries Journaal. Van Heerenveen tot Terschelling, van Leeuwarden tot Gorredijk.
Peter Boomsma, de auteur, kent het Friese medialandschap als geen ander. Hij werkte 12 jaar als woordvoerder bij politie Fryslân, en was acht jaar teamleider communicatie bij de Friese gemeente Weststellingwerf en is vanaf 2016 eigenaar van Boomsma Communicatie en adviseert hij organisaties en instellingen op het gebied van communicatie en media.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Triodos Bank roept op tot een reset van de economie in nieuwe campagne
Triodos Bank lanceert een nieuwe campagne. De campagne, ‘Reset de economie’, laat zien dat mensen zelf kunnen bepalen hoe de economie er straks uitziet. Met de campagne wil de bank de mensen oproepen de economie straks opnieuw uit te vinden. De duurzaam ondernemende bank legt uit dat straks wanneer geld weer gaat rollen, de samenleving moet beslissen welke kant op. Triodos verduidelijkt dat de verdeling meer evenredig dient te zijn dan dat die nu is. Volgens de duurzame bank zitten er weeffouten in de huidige economie. die put de aarde uit en verdeelt welvaart oneerlijk. Dat wordt nu pijnlijk zichtbaar. Als alles verandert, leer je wat echt van waarde is. Dat zijn de waarden waar onze economie om zou moeten draaien. Daarom lanceert Triodos Bank een nieuwe campagne waarin de bank haar missie koppelt aan de tijdsgeest.

En dan nog even dit
Wat voorspelt de toekomst over ons shopgedrag?
Keren we straks terug naar onze oude productroutines of omarmen we onze nieuwe gewoonten? Eén van de favoriete dingen om te doen én om over te praten met anderen. Tussen alle virusverhalen door, is een (oppervlakkig) gesprekje over winkelen soms precies waar ik behoefte aan heb. Ook ons shopgedrag is net wat anders dan normaal. Als gevolg van de functionele beperkingen, maar zeker ook vanwege emoties die de kop opsteken. Denk aan verveling, paniek, onzekerheid en een minder sterke ruggengraat dan normaal. Dat schrijft Frederieke van Leeuwen van Blauw research. Het is te merken dat er door sommigen fanatieker wordt gewinkeld dan ooit. Anderen kopen niet zo zeer meer of minder, maar shoppen vooral anders.

Wat voorspelt de toekomst over ons shopgedrag?
Er momenteel minder impulsaankopen worden gedaan omdat men online gericht zoekt op producten en een bezoekje aan de winkel een soort ‘Levend Stratego’ is met de missie: ontwijk andere winkelbezoekers en sta zo snel mogelijk weer buiten.
Er momenteel bewustere keuzes worden gemaakt. Juist nu wil je de beste versie van jezelf zijn. En op veel zaken hebben we momenteel geen grip, maar op onze eigen keuzes wel. Er momenteel tegelijkertijd meer genietproducten worden geconsumeerd. Een borreltje of snack is de manier om het privéleven van de werkdag mee te onderscheiden en zoals gezegd: we staan onszelf meer toe..

Blijven we online of kiezen we voor de menselijke hand?
Mijn glazen bol heeft Corona niet zien aankomen en laat ook van de toekomst een wazig beeld zien. Dus blijft het bij een aantal scenario’s. Allereerst: trekt nu dan eindelijk e-commerce aan het langste eind of maakt lokaal winkelen een revanche?
Lang leven de lokale winkels! In deze tijden zijn we het menselijk contact met buurtgenoten weer extra gaan waarderen én hebben we nieuwe plekjes in onze buurt ontdekt omdat we dichter bij ons eigen huis in de buurt blijven en de lokale parels hard hun best hebben gedaan om meer zichtbaar te worden om zo het hoofd boven water te houden.

Uitspraak
“Voor alle merken is het belangrijk de geheugenstructuren op peil te houden”.

Het gemak waarmee het merk gekocht kan worden, mede bepaald door de fysieke beschikbaarheid, is een uitdaging. Voor sommige merken kan daar niks aan worden gedaan, voor andere merken betekent dit een focus op de bevoorrading. Voor alle merken is het echter noodzaak om de geheugenstructuren op peil te houden, want straks als het virus weer weg is levert je dat meer klanten en een hoger marktaandeel op.

Walter Limpens, psycholoog, met een niet aflatende interesse in het brein.

Bonen Weken
Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

Bonen Weken
wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s