Bonen Weken

30 september 2019

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

Vakantie voorbij
De kampeerspullen zijn weer ingepakt, de koffer staat op zolder en de wekker gaat vroeg: de vakantie is nu écht voorbij. Maar na zo’n periode van vrijheid en rust hebben veel werknemers last van ‘vakantie blues’: minder betrokkenheid met hun werk, weinig concentratie en motivatie.
Na de vakantie zouden de batterijen helemaal opgeladen moeten zijn. We hebben immers wekenlang af kunnen schakelen. Toch blijkt dat veel mensen weinig trek hebben in werk na de vakantie. Uit de meeste recente cijfers van de Arbo Unie, blijkt dat zo’n 13% inderdaad geen werklust heeft na een paar weken vrij. Volgens Yvonne Kersten van Arbo Unie is dat een onverwacht hoog percentage. “Werkgevers verwachten juist dat werknemers na hun zomervakantie uitgerust en vooral extra gemotiveerd weer terugkomen. Het omgekeerde is dus vaak het geval.” Maar kijk eens goed in je agenda: over een paar weken is het alweer herfstvakantie!

Verder in deze editie
• Noorderpers gaat door!
• Slechte communicatie in je team?
• Hebben ondernemingen wel een chief marketing officer nodig?
• Drukke agenda

Wat mij is opgevallen
Noorderpers gaat door!
Het is even geleden dat je van hen gehoord hebt. De laatste NPS bijeenkomst was op 11 februari jl. Achter de schermen is er na de bestuurswisseling gewerkt aan een nieuwe opzet voor de Noorderperssociëteit 2.0. Niet alleen qua opzet, locatie en inhoud, maar ook qua naam en communicatie. Ze praten je graag even bij: de ‘NPS 2.0’ wordt opener en laagdrempeliger, minder sociëteit, maar nog wel steeds gericht op mensen die geïnteresseerd zijn in media, journalistiek en communicatie. Specifiek aandacht voor een jonger publiek. Daar past een nieuwe locatie bij. Vanaf begin 2020 is het nieuwe honk te vinden op de eerste verdieping in Forum Groningen in het hart van de stad Groningen!

Slechte communicatie in je team?
Om communicatieproblemen op te lossen moet je aan de slag met het fundament onder elk succesvol team, vertrouwen, schrijft Mariska Wijbenga. Zij heeft tips om het vertrouwen weer te laten groeien en tegelijk de communicatie te verbeteren. Veel gehoorde signalen in de organisatie: ‘de communicatie kan echt stukken beter in ons team. Eerlijk gezegd, we hebben er nogal last van. We begrijpen elkaar vaak niet, er wordt meer over elkaar gepraat dan met elkaar, feedback geven doen we niet of nauwelijks en open zijn we ook niet naar elkaar.’
“We willen dit graag verbeteren, want het heeft invloed op ons werk en onze samenwerking. We halen er nu gewoon niet uit wat er in zit. En weet je, ik verwacht ook gewoon betere resultaten. Deze signalen willen je wat vertellen”. Haar advies: “ga te rade bij je team, neem actie op dat wat je terug hoort, kom er op terug, iedereen heeft een verantwoordelijkheid en geef het goede voorbeeld.”

Hebben ondernemingen wel een chief marketing officer nodig?
Nog nooit is marketing zo breed, complex en belangrijk geweest voor ondernemingen als vandaag de dag. Dit impliceert dat de rol van de chief marketing officer (CMO) nog nooit zo essentieel is geweest. Echter, bij steeds meer aansprekende merken wordt in feite besloten om deze functie te elimineren. Neem bijvoorbeeld Coca-Cola, waar de job van CMO in 2017 is verdwenen. Sindsdien zijn bij andere grote merken – waaronder Unilever, Johnson & Johnson, Uber, Lyft Beam Suntory, Taco Bell, Hyatt Hotels, Mars Wrigley, Kimberly-Clark en McDonald’s – ook de CMO-posities geschrapt.
Uit gegevens van Spencer Stuart, een organisatie die zich richt op executive search, blijkt dat op dit moment 70% van de ondernemingen in de Fortune 500 een CMO heeft. Dat is een vrij bescheiden daling ten opzichte van 2009, toen 74% van die bedrijven deze functie kende. Toch suggereert het feit dat enkele van de grootste merken ter wereld de CMO-rol elimineren dat er iets aan de hand is.
De CMO is dood, lang leve de CMO!

Andere invulling van de CMO-functie
In bijvoorbeeld het geval van Coca-Cola is besloten een andere functie te creëren binnen de organisatie: de chief growth officer. Van die functie wordt gezegd dat het een verbreding van de marketingaanpak is. Als in oktober 2019 Silvia Lagnado, de huidige CMO van McDonald’s, de fastfoodketen verlaat, wordt haar functie door twee andere betrekkingen vervangen: een senior vice president global marketing en een senior vice president marketing technology. En bij Uber zijn de afdelingen marketing, communicatie en beleid samengevoegd in een enkele afdeling, die wordt geleid door Jill Hazelbaker in de rol van senior vice president marketing & public affairs. Voorheen was zij senior vice president global policy & communications.

Agenda
TechTalk
organiseert op maandag 30 september een bijeenkomst over Kunstmatige intelligentie. Computers kunnen dan ook steeds meer: ze zijn meesters in schaken en auto’s kunnen steeds beter zelf rijden. Tijdens de TechTalk van 30 september gaat het over kunstmatige intelligentie en recht. Spreker is Reinoud Baker, co-founder van LexIQ, een organisatie dat machine learning software ontwikkeld.

Noorderpers
Zet maandag 28 oktober alvast in je agenda. Het Forum Groningen is dan nog niet geopend en ze willen zeker op gepaste manier afscheid nemen van het huidige ‘thuis’. Kortom, de locatie op 28 oktober is ‘De Sleutel’.
Noorderpers organiseert activiteiten en bijeenkomsten rondom de onderwerpen Communicatie, (Sociale) Media en Journalistiek. De bijeenkomsten moeten schuren, aan het denken zetten en uitdagend zijn. Kortom, veel discussie en debat, maar de vorm is niet in beton gegoten.
De bijeenkomsten worden georganiseerd door de redactieraad die voorlopig bestaat uit Symen Bosma, Jorien Bakker, Frits Emmelkamp, Erik Hogeboom, Susan Pathuis en Bram Douwes. En wordt op korte termijn uitgebreid met nieuwe mensen.

Goldmund, Wyldebeast & Wunderliebe
presenteren de toekomst van journalistiek. Kunstmatige intelligentie heeft al een revolutie teweeggebracht in de nieuwsindustrie, organisaties gebruiken machine learning om duizenden verhalen te automatiseren, enorme datasets te doorzoeken, om trends en uitschieters te vinden en bouwen bots die het individuele contact met hun publiek kunnen opschalen. Dit evenement zal de valkuilen en mogelijkheden onderzoeken van hoe AI de manier waarop we het nieuws rapporteren – en consumeren – zal transformeren. Dinsdag 15 oktober in het Grand Theatre in Groningen.

B2B congres
Op vrijdag 4 oktober: Drones – The Future in Business op het TT Circuit Assen is HET drone B2B congres met nationale sprekers en inspirerende lezingen over de impact en toepassingen van drones op sectoren, maatschappij en bedrijven.

Drone Festival TT Circuit
Op zaterdag 5 oktober zal het grootste Europese outdoor Drone Festival, met de finales van het NK drone racen en de X/BEAST klasse, op het TT Circuit plaatsvinden.

De Noordelijke Promotiedagen
zijn op dinsdag 5 en woensdag 6 november aanstaande in Martiniplaza in Groningen.

Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland
Donderdag 9 januari 2020. Ook deze keer zijn de organisatoren vastberaden om een inspirerende Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland neer te zetten.

Opvallende transfers
Carina Wolters werkt nu als loopbaancoach bij de GunfactorVerhoger waar ze zich bezig houdt met het op maat geven van loopbaanadvies, afnemen en terugkoppelen van assessments, geven van workshops en incompany LinkedIn trainingen. Carina werkte eerder voor LinQhost, de NOM, met haar eigen onderneming SoMe-Thing was ze werkzaam voor verschillende bedrijven. Carina is en was actief voor Donar, De Jongeren Commercieele Club en het Jonge Bedrijven Netwerk.

Goeran de Pater is de nieuwe manager Communicatie & Sponsoring bij Fizi, dé vereniging van en voor zorgfinancials. Goeran is/was mede eigenaar van Sellian en commercieel directeur van Jollein en Anser. In die functie verleende hij steun aan snel groeiende MKB organisaties waar meer focus moest komen op sales.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in communicatie geïnteresseerde ondernemers!

Grafisch ontwerpbureau IDEA 2
uit Groningen wint de bronzen Creativity award. Bijna exact een jaar na het winnen van de onderscheiding bij de International Design Awards heeft IDEA 2 alweer een onderscheiding ontvangen. Het is de 30ste onderscheiding die IDEA 2 mag bijzetten in de prijzenkast. In de Creativity International 49th Media & Interactive Design Awards Competition won IDEA 2 brons voor de website van Swawek, Handcrafted Interior Design in de categorie NEW MEDIA & WEB DESIGN Business to Consumer.

Rpublic, het reclamebureau uit Groningen, gaat verder als dappr
“Het is tijd voor een koerswijziging door online en offline communicatie aan elkaar te verbinden”, aldus directeur Vincent Kleine. “Online communicatie is niet meer weg te denken uit onze organisaties. Toch zien we weer een verschuiving naar offline communicatie, naar dingen die je kunt zien en aanraken. Combineer je de twee op de juiste manier, dan versterk je het effect.”

En dan nog even dit
Werknemers gaan meer werken aan hun imago
Op 1 januari gaat de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) in werking, met de nodige gevolgen voor de arbeidsmarkt. Werknemers zullen in 2020 meer dan ooit aan personal branding moeten doen, voorspelt trendwatcher Lieke Lamb. Volgens Lamb is daarbij een belangrijke rol weggelegd voor HR. Naast de nieuwe wet zal in 2020 ook een trend die al wat langer gaande is doorzetten, voorspelt Lieke Lamb, één van de topsprekers op het congres HR Trending Topics 2020. “De overheid is bezig mensen weer terug te krijgen in vaste dienst. Kijk maar naar de ontwikkelingen rond de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers. De overheid wil graag dat we meer in de pas gaan lopen en schijnzelfstandigheid tegengaan en stuurt daar op.”

Media en mediabureaus dalen in achting marketeer
Volgens media-onderzoek van ID Comms hebben media- en marketingprofessionals aan de clientzijde een lagere dunk over media en mediabureaus dan twee jaar geleden. Het vertrouwen daalt. Dit is nogal schokkend nieuws voor de mediabranche. Degenen met het meeste contact met mediabureaus en mediaprofessionals hebben waarschijnlijk ook de laagste dunk van expertise van bureaus, is een conclusie. Het ‘ID Comms Global Media Thinking Report 2019’ is gebaseerd op antwoorden van 177 marketing-, media- en inkoopprofessionals met een scala aan wereldwijde, regionale en lokale marktverantwoordelijkheden in een breed spectrum van categorieën, meldt Warc. com.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
“Doet marketing ertoe?”
Niet toevalligerwijs was dit de titel van het boek van (Prof. Dr.) Ruud Frambach, dat vorig jaar de PIM Marketing Literatuurprijs won. Gelukkig blijkt die vraag zowel vanuit de wetenschap als in de praktijk met een volmondig “Ja” beantwoord te kunnen worden. Steeds vaker wordt de marketeer ook door de CEO gezien als bruggenbouwer tussen merken en mensen en tussen markt en maatschappij. Het is een positie die heroverd is. Door een bewuste ‘return to strategy’ en het minder hijgerig achternalopen van de nieuwste – vaak digitale – marketing-microtrends. De marketeer heeft zich het domein van merk-, klant- én maatschappelijke waardecreatie eigen gemaakt.

Of misschien zelfs wel toegeëigend. Meer nog dan product- of dienstattributen zelf wordt de kracht van een goed verhaal en een sterke merkverbondenheid erkend in de relatie met klanten, medewerkers en andere stakeholders. Met competenties op het gebied van innovatie, communicatie en gedragsbeïnvloeding zijn marketeers de motor achter duurzame groeiambities van organisaties. Maar dat betekent niet dat 2020 zondermeer het jaar van de marketeer wordt.

Het is mede aan marketeers
om lange termijn waardecreatie voor de organisatie, de klant en de omgeving centraal te stellen. Juist dan gidsen zij vanuit het kraaiennest de rest van de C-suite door roerige tijden. Meer nog dan het economisch klimaat moeten organisaties zich zorgen maken om het klimaat in veel bredere zin. Voorbij is de tijd van Friedman, waarin de enige Corporate Social Responsibility van een organisatie het optimaliseren van haar winstpotentieel was. Tegenwoordig verwachten klanten dat een organisatie op z’n minst geen schade berokkent aan haar omgeving, maar liefst zelfs bijdraagt aan een betere wereld. In het hier en nu, en ook daar en straks.

Uitspraak
“70% van de klanten verwacht inmiddels dat je als bedrijf een zinvolle bijdrage aan de maatschappij levert. Wil je als merk en bedrijf interessant blijven voor consumenten dan is de purpose-gedachte eigenlijk onmisbaar tegenwoordig.”
Daniëlle de Jonge, auteur van onder meer het recent verschenen boek ‘Extreem Klantgericht’, uitgesproken tijdens de MarketingTroonrede op dinsdag 24 september jl..

Bonen Weken
Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

Bonen weken
wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s