Bonen Weken

5 augustus 2019

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

Laatste nieuws
Informatie- en communicatiesector telt grootste stijging mkb-bedrijven
Het aantal filmproducenten en vloggers verdubbelde bijna in het afgelopen decennium. Uit cijfers van Staatvanhetmkb.nl blijkt dat in de afgelopen tien jaar in de informatie- en communicatiesector relatief de meeste bedrijven zijn bijgekomen. Zo was er sprake van een stijging van 67%. In het algemeen is het aantal bedrijven in de mkb-sector met bijna 335.000 gestegen in het afgelopen decennium. De toename in de ‘business economy’ bestaat voornamelijk uit microbedrijven.

Verder in deze editie
• Bedrijven gaan slordig om met online reputatie
• Een marketeer dient zich voortdurend in transitie te brengen
• Communicatiefouten
• Wat we kunnen leren over de effectiviteit van influencers

Wat mij is opgevallen

Bedrijven gaan slordig om met online reputatie
Reputatiemanagement op social media loopt flink achter op de eigen webcare. Dit blijkt uit het jaarlijkse Digital Dialogues Pulse-onderzoek van GUC Agency. Bedrijven reageren niet op de helft van alle berichten waarin ze worden genoemd. Op bijna de helft van de berichten, waarin een bedrijf of merk wordt besproken, wordt door het desbetreffende bedrijf of merk niet gereageerd. Het gaat hier om berichten op social media, die niet direct aan hen zijn gericht, maar die wél over het bedrijf of merk gaan. In slechte en in goede zin.
Het onderzoek toont aan, dat slechts op 55% van de reputatiemanagement-berichten wordt gereageerd. Dit staat in schril contrast met de 82%, die voor webcare-berichten, geplaatst op de eigen kanalen, wordt genoteerd. In 45% van de gevallen laten bedrijven of merken een reactie achterwege. Dit niet-reageren kan grote gevolgen hebben voor de reputatie van een bedrijf of merk.

Een marketeer dient zich voortdurend in transitie te brengen
In de blackbox van marketeers staat altijd en immer een aloud toverwoord: innovatie. De tactische vertaling van dit innovatief marketing-denken is helaas maar voor weinigen weggelegd. Innovatie heeft immers te maken met het tonen van lef en het durven aangaan van een periode van onzekerheid. Niemand wil het vertrouwde loslaten voor een onduidelijke toekomst. Het is de Barbapapa voor de noodzakelijke vernieuwing van marketing.
Innovatie zou een hernieuwde productgerichtheid dan wel productontwikkeling kunnen betekenen, maar zou ook – in abstracte zin van woord – kunnen duiden op het feit dat wij dit zien als jezelf opnieuw uitvinden. Een transitie is een structurele verandering die het resultaat is van op elkaar inwerkende en elkaar versterkende ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld economie, cultuur, technologie, instituties en natuur en milieu.

Agenda
De Noordelijke Promotiedagen
zijn op dinsdag 5 en woensdag 6 november aanstaande in Martiniplaza in Groningen.

Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland
Donderdag 9 januari 2020. Ook deze keer zijn de organisatoren vastberaden om een inspirerende Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland neer te zetten.

Opvallende transfers
Mieke Ansems nieuwe directeur Communicatie & Marketing MKB
Mieke Ansems volgt hiermee Sigrid Verweij op, die per 1 juli afscheid heeft genomen als directeur Communicatie. Ze is nu nog Associate Director Public Affairs & Communications bij Coca-Cola European Partners. Ze heeft een achtergrond in de politiek en veel ervaring met public affairs en communicatie. Na haar studie Rechten begon ze als medewerker Sociale Zaken voor de Tweede Kamerfractie van D66. Verder heeft ze gewerkt voor de minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid, bij adviesbureau Dröge & van Drimmelen en voor zorgverzekeraar Menzis. Ansems begint bij MKB-Nederland en VNO-NCW op 16 september. Ze wordt integraal verantwoordelijk voor de communicatie- en marketingstrategie van de ondernemersorganisaties.

Hans Kremer
is bij Mondial Automotive Group Groningen begonnen. Hij staat je graag bij in het oplossen van zakelijke mobiliteitsvraagstukken met betrekking tot vervanging, inruil, import en lease van nieuwe en jong gebruikte auto’s. Hans vervulde tal van functies bij de Century Groep, w.o. vestigingsmanager Groningen, Veendam en Stadskanaal.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Communicatiefouten maken zelfs de meest oplettende professionals bij buitenlandse klanten
Zakendoen in het buitenland biedt bedrijven tal van kansen en mogelijkheden. De mate van internationaal succes hangt echter van meerdere factoren af. Een daarvan is miscommunicatie, een belangrijk maar vaak onderschat risico. Hoe kan jouw organisatie dit risico het beste beperken of zelfs geheel wegnemen?
Miscommunicatie is een veelvoorkomend probleem bij internationaal opererende bedrijven. Zelfs binnen organisaties waar uitsluitend dezelfde taal wordt gesproken gaat het geregeld fout. Niet alleen door incorrecte spelling, maar bijvoorbeeld ook doordat zaken verkeerd geïnterpreteerd worden of de juiste context ontbreekt. Wanneer jouw organisatie met meerdere talen werkt, neemt de kans op miscommunicatie alleen maar verder toe.

Communicatiefouten
Uit onderzoek van pr-bureau Holmes komt naar voren dat de kosten voor slechte communicatie wereldwijd jaarlijks oplopen tot in totaal 37 miljard dollar. Een deel daarvan is het gevolg van miscommunicatie door een verkeerde vertaling. Er zijn diverse scenario’s te bedenken waarbij miscommunicatie jouw internationale organisatie veel geld kan kosten. Denk bijvoorbeeld aan reclame en marketing, offertes en contracten en juridische documentatie. Allereerst wil je dat je met jouw reclame en marketing de gewenste doelgroep bereikt. Je merk, diensten en/of producten moeten zo goed mogelijk onder de aandacht worden gebracht. Zonder een goede vertaling zullen je marketinginspanningen echter nooit het gewenste effect hebben.

Interne miscommunicatie
Naast externe miscommunicatie kan ook slechte interne communicatie leiden tot problemen, zoals productiviteitsdaling, imago- en financiële schade. Wanneer het personeelsbestand van jouw organisatie uit meerdere nationaliteiten bestaat, is het goed om ook de interne communicatie hierop af te stemmen. Denk aan HR-documenten, werkinstructies, veiligheidsvoorschriften en gedragsprotocollen.
Verder is het belangrijk om ook tijdens het werving- en selectieproces in de juiste taal te communiceren. Door bijvoorbeeld vacatures naar de juiste doeltaal te vertalen werf je op een veel efficiëntere wijze de juiste sollicitanten en hebben zij sneller een positiever beeld van jouw organisatie.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Wat we kunnen leren over de effectiviteit van influencers
Er lijkt een strijd aan de gang tussen de voor- en tegenstanders van influencermarketing. In de Belgische krant Het Laatste Nieuws staat een verhaal over de invloed van fluencers die op het eerste gezicht dalende lijkt te zijn. Dat zou blijken uit onderzoek gepubliceerd door Mobile Marketer op basis van cijfers van de firma Influencer DB. Oké, even het verhaaltje erbij zoeken maar. Het gaat om de engagement rates (formule om de hoeveelheid interactie te meten, dus hoe goed bereik je de doelgroep?) van influencers op Instagram die aan het dalen zijn. In het eerste kwartaal van dit jaar kwam de gemiddelde influencersrates op 2,4% ten opzichte van 4 drie jaar eerder.

Effectiviteit van influencers
Dit percentage voor gesponsorde berichten (dus reclame) steeg ondertussen van 1,9 naar 4,5%. Interessant is dat deze engagement rate voor Instagraminfluencers met meer dan 10.000 volgers stabiel bleef in die periode met 6,3% en die met 1000 tot 5000 volgers komt neer op 8,8%. De daling in de breedte geldt voor alle industrieën; de rate van reisinfluencers bijvoorbeeld daalde van 8 naar 4,5%. Het lijkt dus lastiger geworden om met influencers op Instagram op een organische manier voldoende mensen te bereiken. Tegelijk zijn er natuurlijk altijd tegengeluiden. Online marketing-goeroe Jay Baer bijvoorbeeld kwam met een onderzoek van het gerenommeerde Edelman waarin staat onder welke omstandigheden influencer marketing wél werkt.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in communicatie geïnteresseerde ondernemers!

Dit zijn de organisaties met de beste (en slechtste) reputatie
Geinig onderzoekje: wat zijn wereldwijd nu precies de tien organisaties en bedrijven met de beste en de slechtste reputatie? De lijst bevat, tsja, een paar zéér opvallende namen.Jaarlijks vragen Amerikaanse onderzoekers 18.000 Amerikanen naar hun mening over de honderd meest zichtbare bedrijven en organisaties ter wereld. Ieder bedrijf wordt dan getest op twintig punten, van het nemen van sociale verantwoordelijkheid tot het tonen van leiderschap en het goed omgaan met medewerkers.

Amazon blijkt één van de bedrijven met de beste reputatie ter wereld te zijn. Opvallend, aangezien de kritiek op Amazon wereldwijd juist steeds groter wordt. Facebook staat dit jaar dan weer in de top 10 organisaties met de slechtste reputatie. De privacy schandalen van Cambridge Analytica, waarbij de klant allerminst centraal werd gesteld, leveren Facebook een positie op tussen niet-geliefde bedrijven als Goldman Sachs en Phillip Morris.

De organisatie met de slechtste reputatie ter wereld?
Dat is, tadáá, de Amerikaanse overheid. President-met-temperament Donald Trump helpt de reputatie van het Amerikaanse overheidsorgaan met verve om zeep. Donald’s eigen vastgoedbedrijf, The Trump Organization, komt er ook slecht vanaf: het is de op twee na slechtst gewaardeerde organisatie ter wereld. Dat vastgoedman Trump ook in de jaren ‘70 en ‘80 al een twijfelachtige reputatie had, werd nog eens mooi opgetekend in de documentaire Trump: An American Dream.

Uitspraak
“Reputatie is wat mensen over je zeggen achter je rug om”, aldus reputatiemanagement-deskundige Paul Stamsnijder.

Menselijk, authentiek en empathisch
”Webcare is niet alleen belangrijk om te monitoren wat het sentiment is, maar ook om je merk menselijk, authentiek en empathisch neer te zetten. Zonder webcare sorteer je voor op reputatieschade. Oliedom, dat daar zo weinig in wordt geïnvesteerd.”

Bonen Weken in zomermodus
Ook de redactie van Bonen Weken gaat in de vakantiemodus: Bonen Weken gaat over op de zomeredities, dat wil zeggen: de nieuwsbrief komt alleen dan uit wanneer er weer voldoende interessante communicatie- en marketingontwikkelingen zijn te melden. Wij wensen jullie een mooie en interessante vakantie en kom veilig weer terug.

Bonen Weken
Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

Bonen weken
wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s