Bonen Weken

1 juli 2019

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

Laatste nieuws
Marketeer, denk als ondernemer
Als marketeer denken als ondernemer is tegenwoordig geen gekke gedachte meer. We leven in een wereld waarin veranderingen elkaar snel opvolgen. Hierdoor moeten organisaties, maar ook marketeers steeds sneller kunnen anticiperen, leren en handelen. Zelf scant Patrick Kooij, business development manager bij Kooij Marketing & Innovatie, graag nieuwe technologieën door bijvoorbeeld te kijken naar de Gartner top 10 strategische technologische trends. Daarbij beseft hij ook dat niet elke organisatie onmiddellijk nieuwe technologieën in haar businessmodel zal integreren. Maar hij weet wel dat het steeds belangrijker gaat worden om grensoverschrijdend te kunnen denken en handelen. Hier doelt hij op de relatie tussen enerzijds ‘strategische marketing en anderzijds het businessmodel’.

Verder in deze editie
• Bouwbranche is hard toe aan reputatiemanagement
• Het belang van goede datacommunicatie
• Communicatieprofessionals op zoek
• Zo voegt storytelling waarde toe
• Weten adverteerders al de juiste snaar te raken met vrouwenvoetbalreclames?

Wat mij is opgevallen
Bouwbranche is hard toe aan reputatiemanagement
De reputatie van bouwbedrijven staat onder druk. Afgelopen week kwam in het nieuws dat veel grote projecten vertraging oplopen of niet doorgaan. Topman Rob van Wingerden, CEO Koninklijke BAM Groep gaat in op hoe bouwbedrijven hun marketing en reputatie op orde kunnen houden en brengen. Waarom laat BAM grote projecten lopen? Heeft de bouwsector net als de bankensector last van een slechte reputatie? En waarom blaast het beursgenoteerde BAM met grote projecten niet wat hoger van de toren? Van Wingerden legt uit welke reputatiepijlers hoog op de agenda staan en hoe BAM stelselmatig aan haar reputatie bouwt.

Ajax voegt Marketing en Brand partnerships (voorheen sponsoring) samen
Op deze manier wil Ajax nog beter inspelen op de veranderende vraag van de commerciële partners. De nieuwe afdeling staat onder leiding van Cas Biesta, voorheen al verantwoordelijk voor marketing, en valt onder de verantwoordelijkheid van commercieel directeur Menno Geelen. “We zien bij onze relaties dat partnerships terecht steeds meer een geïntegreerd onderdeel zijn geworden van hun marketingorganisatie”, aldus Menno Geelen. “Daar hebben we de afgelopen jaren steeds meer op geanticipeerd, door verschillende disciplines centraal te beleggen bij marketing. Daarin heeft Cas en zijn teams de afgelopen jaren een belangrijke rol gespeeld, vandaar een logische stap om beide afdelingen samen te voegen. Dat deze aanpak loont, bewijst de afgelopen periode al rondom een aantal trajecten, waarbij partners zeer positief zijn over de gepresenteerde marketingplannen.

Het belang van goede datacommunicatie
Bij goede datacommunicatie is data slechts ondersteunend. Als je wilt dat er actie wordt ondernomen op basis van jouw analyses, dan zul je data over de bühne moeten krijgen. Het is daarom essentieel om inzichten en acties op de juiste en meest effectieve manier te communiceren. Te veel marketeers werken aan data die nooit het daglicht zullen zien of aan rapportages die automatisch verstuurd worden door analyticsdiensten. Je mag er nooit van uitgaan dat de cijfers wel voor zichzelf spreken.

Andere collega’s zijn beter in marketing dan marketeers
Collega’s zijn beter in marketing dan de marketeers, merkt Edwin Vlems, marketing manager bij metaalgroothandel MCB. Als zij iets delen, dan rendeert dat namelijk veel beter dan als de marketingafdeling dat doet. Het is eigenlijk simpel; wie volg je liever op social media, bedrijven of mensen? Verreweg de meeste mensen kiezen voor dat laatste. Dan kun je denken dat die social media de posts van merken naar achter drukken om ze zo naar adverteren toe te praten, maar zo zit het niet, denkt Vlems. Bezoekers zijn eenvoudigweg veel minder geïnteresseerd in bedrijfsposts.

Native advertenties op nieuwswebsites: hoe transparant moet je zijn?
Native advertenties (gesponsorde nieuwsartikelen) kunnen bij lezers tot een hogere engagement leiden, maar mogelijk komt dit doordat lezers misleid worden. Er is daarom een roep om meer transparantie. Maar de vraag is of native advertenties dan nog wel positief beoordeeld worden. Onderzoek wijst uit dat adverteerders het beste een zo transparant mogelijk label kunnen gebruiken, maar tegelijkertijd niet te vaak naar zichzelf in de tekst moeten verwijzen.

Steeds vaker staan
er native advertenties of branded content op nieuwswebsites, advertenties in de vorm van gesponsorde nieuwsartikelen, die soms bijna niet van het echte nieuws te onderscheiden zijn. Consumenten vinden de traditionele banner-advertenties vaak irritant en storend en proberen deze zoveel mogelijk te vermijden. Door het plaatsen van advertenties in de vorm van een artikel, hopen adverteerders op een minder irritante manier consumenten te bereiken.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Kees
noemt zichzelf ‘inspirator in woord en geschrift’. Hij werkt als allround communicatiespecialist met passie voor schrijven. Hij schrijft voor diverse opdrachtgevers teksten voor velerlei toepassingen. Ook adviseert hij bij communicatievraagstukken. Zijn ‘vertalingen’ van ingewikkelde materie, zoals techniek of wet- en regelgeving, zijn duidelijk en begrijpelijk. Met ruim 25 jaar ervaring heeft het communicatievak weinig geheimen voor hem. Arbeidsmarktcommunicatie en interne communicatie behoren tot zijn specialisaties.
Kees is op zoek naar opdrachten of tijdelijk werk. Bij voorkeur bij organisaties die voor een bepaalde periode of parttime extra capaciteit nodig hebben. Hij zoekt in zijn werk graag de samenwerking en wil daarbij inspireren. Daarnaast is hij een loyale collega. Ook als dit tijdelijk is. Nieuwsgierig naar deze ervaren allrounder? Laat het Jan Boon Communicatie weten: jan@janboon.com.

Zij
heeft meer dan 12 jaar journalistieke en 10 jaar leidinggevende ervaring, en is altijd te vinden aan de voorkant van de verandering. Ze is goed in het creëren van relevant online bereik, waarbij niet alleen sociale media en nieuwsbrieven, maar vooral ook de kwaliteit van de content centraal staat. Het bedenken van concepten en schrijven van artikelen voor geprinte communicatiemiddelen, daar houdt ze net zoveel van.
Haar aanpak is no-nonsense, praktisch, efficiënt en doelgericht, en haar filosofie is ‘Keep It Simple, Stupid!’. Collega’s omschrijven haar als iemand die de balans tussen menselijk en zakelijk weet te vinden. Deze denkende doener slaat haar vleugels graag uit naar een bedrijf dat de online of totale communicatie naar een hoger niveau wil tillen. Meer weten over deze dame: mail jan@janboon.com.

Robert
noemt zichzelf een aanjager met impact voor marketing- en communicatievraagstukken. Hij onderzoekt de drijfveren van klanten en bedenkt daarop aansluitende communicatieconcepten. Heeft een brede ervaring van familiebedrijf tot corporate en van industrie tot non-profit. In de afgelopen 20 jaar heeft hij in vele keukens mogen kijken, waardoor hij snel een overkoepelende strategische visie kan ontwikkelen. Zijn specialisaties zijn merkontwikkeling en (online) activatie. Hij legt makkelijk verbinding, zowel binnen een bedrijf als met externe stakeholders.
Robert is op zoek naar een uitdagende opdracht. Bij voorkeur bij organisaties waar ‘iets moet gebeuren’. Bijvoorbeeld een cultuurverandering, het ontwikkelen van een nieuwe dienst of het toetreden tot een nieuwe markt. Hij kan goed zelfstandig werken, maar vindt het heerlijk om met een team te werken. Nieuwsgierig naar deze no-nonsense allround marketing- en communicatieprofessional? Laat het Jan Boon Communicatie weten: jan@janboon.com.

Hij
noemt zichzelf (communicatie)projectleider en procesverbeteraar. Hij analyseert graag processen om te kijken hoe ze kunnen worden verbeterd en realiseert samen dan ook die verbetering. Dit doet hij ook aan de hand van nieuwe (digitale) ontwikkelingen en tools. Hij leeft niet in de waan van de dag maar legt de focus op zaken die belangrijk maar niet-urgent zijn. Daarnaast is hij digitaal vaardig en kan hij collega’s daarin ook meenemen. Meerdere projecten tegelijk doorgang laten vinden is voor hem ook eerste natuur. Meer weten over deze unieke communicatieprofessional: mail jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Young Business Award stopt
De allerlaatste editie van de Young Business Award was op donderdag 7 juni 2018 in het Atlas Theater in Emmen. De afgelopen vijf jaar hebben meer dan 3.500 bezoekers de evenementen van de startup-competitie bezocht. Hier kwam de top van de Nederlandse startupscene samen en pitchten de beste Nederlandse startups om de de titel: ‘Beste jonge onderneming van Nederland’. De afgelopen jaren hebben in totaal 700 startups deelgenomen aan de startup-competitie. “Als ik terugblik op hetgeen de YBA de afgelopen jaren in beweging heeft gebracht is dat gigantisch. Toen het initiatief bedacht werd hadden we nooit durven dromen dat in totaal 3.500 mensen de startup-events zouden bezoeken en er 700 startups zouden deelnemen aan de competitie”, aldus Niels Palmers (Founder Young Business Award).

Zo voegt storytelling waarde toe
Het geven van de juiste informatie en het delen van relevante en boeiende ervaringen door klanten is één van de beste marketingstrategieën, die merken kunnen inzetten. Daarmee krijg je vertrouwen en een essentiële troef voor elke organisatie. Storytelling is een inspirerende communicatiemethodiek die mensen verbindt. Het werkt openheid, vertrouwen en verbondenheid van het merk in de hand. Bij potentiele klanten, bij medewerkers, bij stakeholders. Ben je als organisatie in staat om je medewerkers of klanten mee te nemen naar een werkend toekomstbeeld? Voordat zij bereid zijn naar je te luisteren, zal je ze eerst moeten vertellen wat je verhaal is en waarom dit ook voor hen zo belangrijk is.

Het geheim achter vrijwel alle successen is een krachtig verhaal
Ondanks dat de methodiek al even bestaat, wordt ze door merken onvoldoende of niet toegepast. Medewerkers hebben vaak geen duidelijk beeld waar hun organisatie voor staat. Wat ontbreekt is een gezamenlijk en gedragen toekomstbeeld. Mensen hebben behoefte aan betekenis en willen zich vereenzelvigen met iets groters dan zijzelf. Storytelling zet organisaties in beweging. Luister naar elkaar, leer van elkaar en vertel het door. Als je samen een verhaal deelt, schept dat een band.

Embrace – The Human Cloud
Embrace, Umbrella, Qvision en Malengo samen verder als één organisatie: Embrace – The Human Cloud. Ze geloven dat ze onder één naam meer kunnen bereiken. Ze werken al jaren aan gebruiksvriendelijke en innovatieve software die dagelijks door 500.000 mensen wordt gebruikt. Dat verandert niet. Het is even wennen dat de namen Malengo, Umbrella en Qvision verdwijnen, maar de vertrouwde gezichten verdwijnen niet.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..

Banken verliezen terrein in Intermediair Imago Onderzoek onder hoogopgeleiden
Op een derde plaats algemeen is ING de hoogst genoteerde bank in het jaarlijkse Intermediair Imago Onderzoek onder hoogopgeleide Nederlanders. ABN AMRO bemachtigt nog net een plekje bij de eerste tien. Over Rabobank zijn hoogopgeleiden een stuk minder enthousiast geworden. De coöperatieve bank was in het onderzoek van 2018 nog de maat van alles, maar zakt nu weg tot buiten de top tien.
Carrièrewebsite Intermediair onderzoekt elk jaar de aantrekkingskracht van werkgevers op hoogopgeleide Nederlanders. Waar werken zij het liefst, als ze zelf mochten kiezen? Het zijn doorgaans dezelfde bedrijven die terugkomen in dit lijstje, met kleine onderlinge verschuivingen. Het onderzoek van 2019 laat echter toch wel wat meer verschil zien. Met name de positie van Rabobank valt op, vooral in negatieve zin. Het verval van Rabobank past in een bredere trend waarin banken gemiddeld genomen kampen met een imagoprobleem.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in communicatie geïnteresseerde ondernemers!

Weten adverteerders al de juiste snaar te raken met vrouwenvoetbalreclames?
Het is voor adverteerders steeds interessanter om zich met een aansprekende commercial te afficheren met de Oranje leeuwinnen. Tijdens het succesvolle EK in eigen land in 2017 heeft Nederland het vrouwenvoetbal – en enkele speelsters in het bijzonder – definitief in de armen gesloten. Meer dan 5 miljoen Nederlanders keken toen naar de finale tegen Denemarken. Tijdens de laatste poulewedstrijd om 18.00 tegen Canada stemden ook al 2,8 miljoen mensen miljoen af op NPO1.
Door de toenemende populariteit van het vrouwenvoetbal is het voor adverteerders dan ook steeds interessanter om zich met een aansprekende commercial te afficheren met de Oranje leeuwinnen.

Nostalgisch, stoer, of lekker hossen?
Net als over het spel van de Oranje leeuwinnen (niet dominant genoeg! punt naar voren! Jill moet spelen!) tijdens de eerst twee wedstrijden van de poulefase, zien we onder adverteerders nog aarzeling over de beste creatieve uitwerking. Blokker en Albert Heijn hebben met respectievelijk Jan Smit en Maan gekozen voor een pakkend ‘Oranje’ lied dat voor de nodige Nederlandse saamhorigheid moet zorgen. ING kiest er op haar beurt voor om de Nederlandse voetbalvrouwen als stoere, hardwerkende professionals te schetsen en Andrélon en Calvé – die al vorig jaar met een vrouwenvoetbal video zijn gekomen – kiezen de nostalgische, sentimentele route door terug te blikken op de kindertijd van enkele speelsters. M Line kiest tenslotte voor een hybride vorm met een ongepolijste video waarin we de stoere Shanice van de Sanden in zowel heden als verleden zien.
Al met al veel creatieve variatie, maar wat is nu de beste manier om de connectie tussen het eigen merk en het positieve imago van de Nederlandse voetbalvrouwen te smeden?

Op Weg
Voor de één was het een wonder, de ander had het al wel voorspeld: maar de dames spelen wel in de halve finales !

Uitspraak
‘Ondernemen brengt ook tranen en ellende, maar per saldo word je een rijker mens.’
Chris Luken, bouwde Fletcher Hotels uit tot de grootste hotelketen van Nederland en verkoopt zijn bedrijf nu aan het zittende management. Zijn belangrijkste les na 22 jaar ondernemen? ‘Luister niet te veel naar adviezen van anderen.’

Bonen Weken
Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

Bonen weken
wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!
Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s