Bonen Weken

11 maart 2019

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

Laatste nieuws
Communicatie is een vak vol vrouwen, maar mannen domineren
Sybrig en Mayke van Keep doen oproep aan communicatiebureaus, bedrijven, media en vrouwen voor meer diversiteit en doorgroei voor vrouwen. De zussen Mayke en Sybrig van Keep zijn de managing partners bij De Issuemakers. Ze vinden dat vrouwen in de wereld van communicatiebureaus niet op de posities zitten waar ze thuishoren. Hoewel er veel meer vrouwen werkzaam zijn, domineren de mannen.
Dit betekent dat de doorgroei van vrouwen nog steeds niet goed geregeld is. In Amerika hebben ze dit weten te keren, doordat opdrachtgevers een divers beleid bij de bureaus waar ze mee werkten gingen eisen. Dat is een vergaande stap. Het zou jammer zijn als we het in Nederland zover moeten laten komen en niet zelf stappen zouden nemen om onze sector over de hele breedte meer divers te maken.

Verder in deze editie
• Retailers richten zich te veel op klantgericht imago
• Hoe versier je een professional?
• Online marketing in MKB
• Vertrouwen in ‘mijn werkgever’
• CEO’s moeten vaker stelling nemen
• De consument denkt niet meer

Wat mij is opgevallen
Retailers richten zich te veel op klantgericht imago
Terwijl bijna 80% van de Europese retailers vindt dat ze de klant centraal stellen, ervaart slechts 32% van de consumenten dat. Die kloof is te verklaren doordat bedrijven zich te veel richten op een oppervlakkig klantgericht imago in plaats van een klantgerichte bedrijfscultuur, zegt merkexpert Denise Lee Yohn in Retail Trends. “Merk en cultuur zijn twee zijden van dezelfde munt.” Belangrijk bij het creëren van een klantgerichte cultuur is het kweken van empathie voor de klant en die op de juiste manier tonen, zegt Yohn. Dat kan volgens haar door onderzoek te doen naar de hobbels in de customer journey en de continu veranderende behoeften van de doelgroep.

Marketeer in raad van bestuur helpt bij groei van bedrijven
Het gebeurt zelden dat een marketeer bij een groot bedrijf in de raad van bestuur zit. Maar als het gebeurt, zie je dat terug in de resultaten. Dat blijkt uit onderzoek van voormalig CMO Kimberley Whitler onder 1500 bedrijven. In Nederland is de KLM een mooi voorbeeld. Tijdens een presentatie vertelde een medewerker hoe een digital marketeer vergaderde met de top van het bedrijf. De marketeer had opvallende dingen gezien op de website. Zo was er een opleving van hits uit Noorwegen. Mensen zochten naar KLM-vluchten, maar konden ze niet vinden. De bestuurders besloten daarop Noorse bestemmingen toe te voegen.

Hoe versier je een professional?
Direct mail, email, content, social media. Het doet niet meteen denken aan een romantische date met rozengeur en maneschijn. Toch is een klant specifieke marketingbenadering, ofwel Account-Based Marketing (ABM), vergelijkbaar met een versierpoging. Hoe maak je jouw klant het hof? In de ban van je nieuwe vlam. Je kunt aan niets anders denken. Je wil dolgraag weten wat ze doet, wat haar beweegt en waar ze van houdt. Wat dit met de zakelijke markt te maken heeft? Wanneer je een potentiële klant in het vizier hebt, heb je alleen maar oog voor diens behoeften. Ik hoor je denken: dat is toch juist de definitie van marketing? Ja, maar de meeste marketeers zijn vooral bezig met leadgeneratie: een one to many aanpak. Enkel gericht op het uitsturen van content naar een brede doelgroep. Van de honderd pijlen die je afschiet, is er geheid eentje raak. Maar is het doel dat je treft dan ook echt je soulmate waar je een langdurige relatie mee op kunt bouwen?

Online marketing in MKB
In de basis gaat het nog te vaak mis met de online marketing in MKB-land. En dat baart zorgen. Want in een tijd met steeds meer technologische mogelijkheden, lijken we af te wijken van de fundamentele principes die ooit zo belangrijk waren. Als ondernemer of online marketeer in zowel een B2B- als B2C-omgeving heb je in de basis een aantal belangrijke taken richting je potentiële klant. Je wilt top of mind komen bij de consument en een duidelijke plek in zijn brein claimen. Hij moet je leren kennen, weten wat je waardevol maakt. Jij wilt hem boeien en leren welke problemen je voor hem oplost. Vanuit dat brein wil je vervolgens naar het hart, waar conversatie de sympathie voor jouw merk kan doen groeien. Je wilt hem niet alleen boeien, maar ook binden.

Online strategie: in de kast, bij een collega of niet vastgelegd
Het valt op hoe vaak een heldere online strategie ontbreekt. In veel gevallen is de strategie wel gedocumenteerd, maar is het daar simpelweg bij gebleven. Het zuchten begint al wanneer je ernaar vraagt. “Die hebben we, maar ik moet ‘m even opzoeken.” De strategie eenmaal in handen hebbende, wordt de zucht direct verklaard. Door een poging tot volledigheid die dan zo omvangrijk wordt, wordt de operationalisering ervan belemmerd. Anders gesteld: online strategie betekent keuzes maken en je daaraan committeren. Beknopt genoeg om het helder te houden voor iedereen, en ambitieus genoeg om er een flinke dosis energie van te krijgen.

Opmerkelijke transfers
Hans Kremer verlaat na 20 jaar de Century Autogroep en is per 1 april salesmanager grote projecten bij Matthijssen Ten Have lichtreclame. Hans vervulde tal van functies bij de Century Groep, w.o. vestigingsmanager Groningen, Veendam en Stadskanaal.

Paul Berndsen commercieel manager MartiniPlaza
Paul wordt eindverantwoordelijk voor het marketing- en salesbeleid. MartiniPlaza is na de herpositionering in 2015, waarbij voor een duidelijk eigen profiel gekozen is, fors in omzet en resultaat gegroeid. Paul zal als commercieel manager samen met het marketing- en salesteam de komende jaren verdere groei gaan realiseren. Paul Berndsen was hiervoor in vergelijkbare functies o.a. werkzaam bij Chub Fire & Security en Bidfood.

Agenda
Bites & Business Groningen
organiseert op woensdag 20 maart haar volgende netwerkdiner. Bites & Business is een netwerk voor ondernemende vrouwen. Ben of ken jij een ondernemende vrouw die graag op een ongedwongen en duurzame manier wil netwerken onder het genot van een hapje en een drankje? Schuif eens aan! Locatie: Het Goudkantoor (bovenzaal). Inloop: vanaf 19 uur; aan tafel: 19.30 uur.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Henk
pakt snel dingen op en houdt ervan om initiatief te nemen. Binnen een groep collega’s draagt hij graag bij aan een fijne en open sfeer, hierin komen immers de beste resultaten tot stand. Het schrijven van duidelijke en interessante content is iets dat hem enorm interesseert en motiveert. Een organisatie valt of staat met communicatie. Naar zijn mening kan hij met zijn creativiteit, analytische vermogen en vlotte pen bijdragen aan een goed (marketing)communicatiebeleid voor een organisatie. Het vakgebied spreekt hem erg aan. Hij haalt er voldoening uit als een bericht of artikel dat hij heeft geschreven goed ontvangen wordt. Collega’s omschrijven hem als een leergierig, sociaal, creatief en betrouwbaar persoon. Meer weten over deze communicatieprofessional, mail jan@janboon.com.

Ze
is 22 jaar en bezig met haar pre-master Communicatiekunde aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Naast haar studie werkt ze 16 uur in de week bij Koninklijke Sjouke Dijkstra en MUG Ingenieursbureau als marketing- en communicatiemedewerkster. Omdat ze dit halfjaar vrijwel geen colleges heeft, heeft ze tijd voor een marketing- en/of communicatieopdracht van maximaal 24 uur in de week. Vanaf 29 april t/m 14 juni heeft ze 8-12 uur in de week de tijd en vanaf 15 juni weer 24 uur in de week. In 2017 behaalde ze haar bachelor Communicatie aan de Hanzehogeschool (minor Vormgeving en specialisatie Mediastiek). Meer weten over deze leergierige jongedame? Mail jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Vrouwelijke leiders halen meeste profijt uit diversiteit
Vrouwelijke leiders zijn gemiddeld beter in staat financieel succes te boeken uit diversiteit dan mannelijke leiders. Dat blijkt uit een onderzoek waarover Harvard Business Review bericht. De onderzoekers keken hiervoor naar het werk van de 136 vrouwelijke (politieke) staatshoofden die er tot op heden zijn geweest, en vergeleken hun economische prestaties met die van de mannelijke staatshoofden. Ze probeerden macro-economische factoren zo goed mogelijk te elimineren in hun onderzoek. Uit de studie dat bleek vrouwelijke staatshoofden van raciaal en etnisch diverse landen jaarlijks gemiddeld een BBP-groei van 5,4% realiseerden, terwijl mannelijke leiders bleven steken op 1,1% groei.

Vertrouwen in ‘mijn werkgever’
Edelman publiceerde onlangs de resultaten van haar jaarlijkse Trust Barometer. Een terugkerend wereldwijd onderzoek naar vertrouwen in verschillende instituties. Gebaseerd op een survey onder meer dan 33.000 respondenten in 27 markten, waaronder Nederland. Een belangrijke bevinding dit jaar: wereldwijd geeft maar liefst 75% aan vertrouwen te hebben in zijn werkgever. Dat is nadrukkelijk meer dan het vertrouwen dat mensen hebben in NGO’s (57%), business (56%), regering (48%) en media (47%).
Dat vertrouwen uit zich rechtstreeks in gedrag van medewerkers. De resultaten laten zien dan medewerkers met een hogere mate van vertrouwen in hun werkgever; meer betrokken, loyaal en toegewijd zijn. En vaker als ambassadeur van hun organisatie optreden. Ook consumenten hechten waarde aan hoe organisaties met hun medewerkers omgaan, laat de barometer zien.
Sterker nog, 78% vindt dit één van de belangrijkste indicatoren voor betrouwbaarheid van een organisatie. 67% geeft aan best een nieuw product te willen uitproberen als een organisatie een goede reputatie heeft. Maar dat ze snel zullen stoppen met het product als ze de organisatie achter het product niet betrouwbaar vinden. Kortom: investeren in vertrouwen van medewerkers, is investeren in de bottom line.

CEO’s moeten vaker stelling nemen in maatschappelijke en politieke kwesties
zo bepleitten zowel premier Mark Rutte als minister van Financiën Wopke Hoekstra in het FD. Een prima zaak. Maar een betere wereld door bedrijven komt helaas niet vanzelf. De politiek doet er daarom goed aan om te bevorderen dat topbestuurders worden beoordeeld op en beloond voor hun maatschappelijke bijdrage. Nederlandse ondernemingen lijken veel te kunnen leren van Amerikaanse bedrijven, die nauwelijks aangespoord hoeven te worden om zich te mengen in gevoelige maatschappelijke discussies.
Hun stellingname kan echter niet geheel los worden gezien van een welbegrepen eigenbelang om doelgericht de eigen reputatie te verbeteren, zodat vooral klanten meer kopen en medewerkers langer blijven werken voor het bedrijf. De campagne rondom de knielende American football-speler Colin Kaepernick van Nike resulteerde in 30% omzetgroei. Google’s compassie rondom het vluchtelingenvraagstuk leidde tot hogere medewerkersretentie en de luid geuite droom van Elon Musk van Tesla om naar Mars te gaan, verhoogde aantoonbaar hun aantrekkingskracht op investeerders.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
De consument denkt niet meer, de contentmarketeer des te meer
Dankzij Internet of Things zijn apparaten slim en met elkaar verbonden, waardoor we zelf niet meer hoeven na te denken. Met augmented reality komt een virtuele wereld tot leven. Deze technieken zorgen ervoor dat informatie overal om ons heen is. Zoeken is niet meer nodig. Alle informatie die je nodig hebt, komt vanzelf naar je toe. Een merk moet er dus voor zorgen dat het aanwezig is op alle touch points van de consument. De grens tussen offline- en online-klanten is weg. Je bent klant van een merk. Content blijft het sleutelwoord om autoriteit op te bouwen. En in de beperking herken je de meester. Voorkom onderlinge concurrentie tussen te veel content op een website.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in communicatie geïnteresseerde ondernemers!

Verschuiving naar intieme communicatie
Facebook topman Mark Zuckerberg denkt dat sociale netwerken zich meer gaan ontwikkelen richting intieme communicatie. Dat zou betekenen dat chatapps als Messenger en WhatsApp een grotere rol gaan spelen. Zuckerberg schrijft in een uitgebreide analyse dat het één-op-één versturen van berichten en korte verhalen een belangrijke groei doormaakt en mensen steeds minder graag informatie delen in grotere groepen. Wellicht ook als gevolg van de vele privacy schandalen. Ook sterke versleuteling, end-to-end encryptie, wordt volgens Zuckerberg een belangrijk middel in de toekomst.

Uitspraak
“Online strategie betekent keuzes maken en je daaraan committeren”
Marieke Pijler, online marketing strateeg en founder van Brand Density. Haar organisatie specialiseert zich in online marketing-, content- en merkstrategie.

Bonen Weken
Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

Bonen weken
wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit.
Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s