Bonen Weken

3 december 2018

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

Laatste nieuws
Klantbelevingsmanagement in relatie tot klantvriendelijkheid
Customer experience management staat hoog op de agenda van vrijwel elke directie. Hoog tijd dus om eens dieper in te gaan op het belang van klantbelevingsmanagement en te kijken naar de relatie met klantvriendelijkheid. Wat voegt het toe om bezig te zijn met het managen van de customer experience? En levert het wel wat op?
Customer experience gaat niet over een enkel moment, contact, product of dienst, maar over al die momenten die de klant ervaart in de hele klantreis. De totale beleving van klant worden, klant zijn, de levering van dienst of product tot en met het vertrek. Kortom, customer experience is de optelsom van álle belevingen van een klant tijdens de interacties met een organisatie – offline, online en over alle kanalen. Customer experience management zorgt ervoor dat de organisatie zowel klantvriendelijk als klantgedreven is ingericht en dat de medewerkers daarnaar handelen.

Verder in deze editie
• Veel bedrijven lopen volledig achter de realiteit aan
• Gebrek aan analytische vaardigheden
• De tijd van futloze corporate boodschappen is voorbij
• Marketeers omarmen purpose marketing
• Meer marketingbudget naar chatbots en apps in 2019
• De woonwereld loopt online zó achter

Wat mij is opgevallen
Veel bedrijven lopen volledig achter de realiteit aan
Webgigant Alibaba besteedt meer geld aan marketing dan aan technologie. Het bedrijf bereikt al vele miljoenen consumenten, maar wil verder groeien. In Nederland is AliExpress populair; Nederland zit volgens Alibaba in de kopgroep. Online marketeers kunnen van de strategie veel leren.
Alibaba viert feest. Half oktober lanceerde het bedrijf de tiende editie van het Global Shopping Festival. Het festival wil laten zien hoe consumenten en brands Alibaba’s nieuwe retailstrategie omarmen: het samenbrengen van online en offline retail met behulp van technologie. “Honderden miljoenen consumenten zullen rijke ervaringen krijgen met producten en entertainment,” schrijft het Chinese innovatiemagazine Pandaily.

Gebrek aan analytische vaardigheden grootste uitdaging big data
Nederlandse communicatieprofessionals moeten zich nadrukkelijker bezighouden met onderzoek en big data en wat deze betekenen voor hun professie. Dat is de uitkomst van een exploratief onderzoek dat dr. Piet Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam (UvA) uitvoerde voor Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals. Het onderzoek biedt een interessante inkijk in hoe Nederlandse communicatieprofessionals naar de invloed van big data op hun vak kijken. Piet Verhoeven: “Zij zien het gebrek aan analytische vaardigheden bij communicatieprofessionals als de belangrijkste uitdaging (53,2%) voor de professie; gevolgd door gebrek aan tijd om de analyses van big data te bestuderen en te analyseren (41%) en het gebrek aan datakwaliteit (34,5%).”

De tijd van futloze corporate boodschappen is voorbij
Er was afgelopen tijd veel publieke verontwaardiging rond de voorgenomen loonsverhoging van ING-topman Ralph Hamers, het witwasschandaal van datzelfde ING en de geplande afschaffing van de dividendbelasting. Deze affaires stralen negatief af op het hele bedrijfsleven. Dit sentiment wordt nog eens versterkt omdat de betrokken CEO’s vervolgens wegduiken voor hun publieke verantwoording. Het gevoel van urgentie om te investeren in contact met het publiek is doorgedrongen tot in de boardroom. Dat is positief. Nu is het nog een kwestie van doen. En doe het dan ook meteen góed. Treed uit het defensieve keurslijf van futloze corporate boodschappen en durf kleur te bekennen in maatschappelijke kwesties. Het publiek wil zich vereenzelvigen met merken en verwacht daarom duidelijke posities.

Bouw aan logische merkassociaties
Je merk laten associëren met bepaalde kwaliteiten of gevoelens is van groot belang. Er bestaat wetenschappelijk bewijs dat deze associaties van grote invloed zijn op ons koopgedrag. Zo blijkt uit onderzoek van de Harvard Business Review dat 95% van onze aankoopbeslissingen onbewust zijn. Ook Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman beschrijft in zijn boek ‘Thinking, fast and slow’ dat wij de meeste beslissingen reflexmatig nemen. Een voorbeeld van een merk met sterke associaties is Apple, dat door veel mensen wordt gekoppeld aan innovatie en creativiteit. Deze associatie is zelfs zo sterk dat mensen bij het zien van het Apple logo creatiever gaan denken dan wanneer ze worden blootgesteld aan bijvoorbeeld het logo van IBM.

Waarom retailers naar een hoger doel moeten streven
Hoe versla je Google en Amazon? Hoe bouw je een ‘oneerlijk voordeel’ op tegenover je naaste concurrenten? Door te leren denken als een jachtluipaard, snel en wendbaar. Een model waar ook retailers meer dan baat bij hebben, zegt marketingexpert Carole Lamarque. Op de cover van haar nieuwste boek staat de auteur scherp in de startblokken, klaar om weg te schieten zodra het startschot weerklinkt. Maar… ze heeft de benen van een cheeta, het snelste landdier ter wereld. Oneerlijke concurrentie? Precies, en dat is ook het hele punt van haar verhaal: de beste concurrentie is géén concurrentie.

Opmars marketing automation zet door
In 2019 heeft 86 procent van de ondervraagde B2B marketeers leadgeneratie als strategische focus gevolgd door het converteren van leads naar klanten (82%). Op de derde plaats volgt de customer experience (55%), vervolgens het aantonen van de ROI van de marketinginspanningen (50%) en marketing automation (48%). Voor het vierde jaar op rij lanceerde Online Succes het B2B-marketingonderzoek. Hoe denken B2B marketeers over de trends in hun vakgebied in 2019? Waar liggen hun interesses en waar gaan ze in 2019 mee aan de slag? In 2019 ligt de strategische focus op leadgeneratie, conversie van lead naar klant, customer experience, ROI aantonen en marketing automation. Bekijk hier alle onderzoeksresultaten

Meer marketingbudget naar chatbots en apps in 2019
Bedrijven verwachten volgend jaar meer te zullen investeren in chatbots, mobiele apps en hun website. De meeste investeringen zijn erop gericht om de juiste klant te kunnen vinden en deze dan te benaderen. Dat blijkt uit het Data Driven Marketing Onderzoek 2018. DDMA is de branchevereniging voor bedrijven die actief zijn met data en marketing. Veertig procent van de ondervraagden zegt afgelopen jaar aandacht te hebben besteed aan het realiseren van een datagedreven cultuur. Dat stelt hen in staat om effectiever te communiceren en meer inzicht in de klanten te krijgen.
“Hieruit kunnen we opmaken dat dit jaar meer nadruk lag op efficiëntie dan op groei”, aldus de onderzoekers. Gevraagd naar de investeringsplannen voor 2019 geeft het merendeel van de respondenten aan geld te steken in kanalen. Dat omvat chatbots, mobiele apps, website, socialmedia en e-mail. “Een meerderheid (59%) verwacht dat het budget voor chatbots in 2019 zal stijgen en bijna de helft verwacht dan ook chatbots te gebruiken.”

Agenda
SMC050
organiseert op maandag 17 december in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst onder de titel: “Humanisatie. Ga digitaal, blijf menselijk”. “De toekomst is voorspelbaar, … biologie en technologie volgen hetzelfde patroon”. Christian Kromme is futurist, spreker en auteur. De verbindende factor in zijn werk is het onderwerp: humanification. Dat concept gaat over parallellen tussen de natuur – hoe cellen hun biologieprobleem oplossen en hoe mensen dat doen met technologie.

Opmerkelijke transfers
Greetje de Vries-Leggedoor
wordt de nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht van Het Groninger Landschap. Ze is nog waarnemend burgemeester van de gemeente Zuidhorn, maar ze verruilt dat per 1 januari voor haar nieuwe functie. Ze was onder meer lid van het dagelijks bestuur van waterschap Hunze en Aa’s en gedeputeerde in Drenthe. Ze is bij Het Groninger Landschap opvolger van Janny Vlietstra, die na acht jaar afzwaait.

Christien Bronda
wordt per 1 maart de nieuwe directeur van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). Ze woont in Groningen, maar werkt in Den Haag als directeur participatie en decentrale voorzieningen bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ze werkte onder andere voor de gemeente Groningen en Informatie Beheer Groep, nu beter bekend als Dienst Uitvoering Onderwijs. Christien Bronda volgt Eise van der Sluis op die op 1 september de overstap maakte naar LTO Noord.

Rolf de Folter nieuwe topman Treant
Hij volgt Carla van der Wiel op, die onlangs opstapte. De Folter is op dit moment nog directievoorzitter van het Haga Ziekenhuis in Den Haag. Ook is hij lid van de raad van bestuur van de overkoepelende Reinier Haga Groep, waaronder vier ziekenhuizen in Zuid-Holland vallen. Die functies gaat Carla van der Wiel per 1 december juist overnemen van Rolf De Folter. De Folter gaat de functie op interim basis vervullen, voor een jaar.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Ze
is adviseur online communicatie en social media strategie. Na een wereldreis is ze terug in Nederland en beschikbaar voor werk. Ze heeft bijna twintig jaar ervaring op het gebied van internet. Ook heeft ze uitgebreide kennis van het social medialandschap. Werkervaring heeft ze opgedaan bij onder andere War Child, Alzheimer Nederland, VU Amsterdam, RUG, ASR Verzekeringen en het Groninger Museum. Eerder was Amsterdam haar thuisbasis: nu woont ze in de stad Groningen. Ben je op zoek naar iemand die je kan helpen bij het opzetten van je digitale communicatie? Wil je meer bereik op social media of een online strategie uitwerken? Dan ben je bij haar op het juiste adres. Meer weten? Mail jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Wil je als MKB’er samenwerken met de creatieve industrie om vernieuwingen in je bedrijf te realiseren?
Maak dan gebruik van de regeling Creatieve Vouchers Groningen. Je kunt 50% van je investering financieren met de voucher, met een maximum van €5.000,-. De voucher stimuleert jou als MKB’er samen te werken met creatieve ondernemers om tot verrassende producten of innovaties te komen. Interesse? Neem contact op met Irene van Wijhe (06-22121975 of irenevanwijhe@gmail.com).

Kamer van Koophandel gaat telefoonnummers zzp’ers beter beschermen
De Kamer van Koophandel gaat op korte termijn telefoonnummers verbergen in het online adressenbestand. Vooral zzp’ers klaagden dat ze werden benaderd door commerciële partijen op basis van gegevens die ze verplicht moeten verstrekken. Ook anderen met registratieplicht, zoals bedrijven en verenigingen van eigenaren, hebben daar last van. Vier op de tien zzp’ers zegt zeer regelmatig telefonisch te worden benaderd, meldt de NOS. De KvK wil “binnen de wettelijke kaders” de overlast verminderen, door telefoonnummers online niet standaard meer te tonen. Als een partij betaalt voor een uittreksel worden de nummers wel gedeeld.

Catawiki kiest voor Wolfstreet
Creative agency Wolfstreet uit Amsterdam heeft voor online veilinghuis Catawiki een online en offline campagne genaamd ‘What makes you, you’ gemaakt. Het reclamebureau uit Amsterdam gaat tevens aan de slag met een nieuwe richting voor het merk. Jort Wildschut, creative director bij Wolfstreet, laat weten: “Wij geloven dat een bureau in de huidige tijd veel effectiever en flexibeler kan zijn als strategie en creatie onder één dak samenwerken met productie. En dat sluit naadloos aan op de wensen van Catawiki. Wij werken daarom graag samen met scale-ups omdat zij, net als wij, de traditionele manier van reclame maken en durven uit te dagen.”

Marketeers omarmen purpose marketing
Purpose marketing, agile werken en het outsourcen van marketingactiviteiten staan hoog op de agenda van Nederlandse marketingprofessionals. Purpose marketing is één van belangrijke aandachtspunten van de Nederlandse marketeers.75 procent van hen vindt dat zijn bedrijf een positieve bijdrage aan de maatschappij levert. Dit heeft ook invloed op de arbeidsmarkt: 88 procent trots is op zijn organisatie en draagt dat ook actief uit. Dat blijkt uit De Grote Marketing Enquête 2018, het jaarlijkse onderzoek dat Adformatie in samenwerking met onderzoeksbureau DVJ Insights doet naar de meest urgente marketingonderwerpen. Dit jaar werkten 373 marketingprofessionals mee aan het onderzoek. Meer weten over hoe marketeers tegen de belangrijkste onderwerpen aankijken? Download hier de belangrijkste resultaten van de Grote Marketing Enquête.

“De woonwereld loopt online zó achter”
Meubeltrack Media is een nieuw mediabureau dat voortvloeit uit marktplaats Meubeltrack.nl. Het nieuwe bedrijf wil de meubelbranche online helpen en het onderscheid maken in creatie met focus op performance. Eind oktober ging het nieuwe bedrijf van Rob Bogaers live. “De woonwereld loopt erg achter. Daarom richten we ons op merken die stappen willen maken naar marketplacemarketing. Ze willen rechtstreeks aan de consument verkopen.”
Net als in alle andere sectoren verandert klantreis van interesse en oriëntatie tot daadwerkelijke aankoop. “Ze voelen dat wel aan, maar weten niet hoe ze daar op moeten aansluiten. Oriëntatie gebeurt steeds meer op internet, maar tachtig procent van de aankoop gebeurt offline. In het spel daar tussen maken wij het onderscheid.”
Met zijn marktplaats Meubeltrack heeft Bogaers al jaren ervaring in de woonbranche. De ervaringen daar leren dat fabrikanten en merken aansluiting zoeken tot sites als Blokker, bol.com en VidaXL. Het nieuwe mediabureau doet concepting, productie en marketing.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Een nieuwe generatie rukt op in de adviesbranche
Ze heten Jong & Fris, Jonge Honden of Corporate Rebels. En ze willen organisaties en bedrijven in beweging brengen. Ook de adviesbranche en de adviesbureaus zelf. ‘Voor ons zijn verandering en vernieuwing vanzelfsprekend.’ Maar is deze nieuwe generatie in staat gevestigde bedrijfsculturen te doorbreken, inclusief die van de branche zelf? Het gaat goed met de adviesbranche. De bestaande bureaus groeien, er komen nieuwe bureaus bij, ook komen er heel veel zelfstandige adviseurs op de markt. Met aantrekkelijk traineeship programma’s als springplank en mogelijkheden om te groeien proberen met name de gerenommeerde bureaus de beste talenten binnen te halen. Want dat is precies wat de jongere generatie aanspreekt.

Uitspraak
“Marketing wordt buiten de – soms besloten – kring van het vakgebied nog veelal geassocieerd met misleiding en geldverspilling.”(Ruud Frambach).

Bonen weken
wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenweken.nl, http://www.bonenindepot.nl en http://www.bonendoppen.nl; ook vindt je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenweken, @Bonenindepot en @Bonendoppen.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s