Bonen Weken

5 november 2018

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Communicatie cruciaal bij verandering op de werkvloer
Reorganisaties of kleinere veranderingen in de organisatie zijn voor de meeste werknemers niet iets om reikhalzend naar uit te zien. De vertrouwde routine wordt doorbroken en daar krijgt lang niet iedereen energie van. Het helpt als de communicatie over de veranderingen piekfijn in orde is. Of werknemers veranderingen in de organisatie omarmen of juist weerstand voelen, hangt af van verschillende factoren. Communicatie is hierbij echter altijd een cruciale factor. Hoe beter medewerkers weten waarom veranderingen doorgevoerd worden, hoe beter ze er mee om kunnen gaan. Door werknemers te betrekken in de veranderingen, zullen zij zich er eerder deelgenoot in voelen. En wie zich deelgenoot voelt, zal zich inzetten voor de zaak als een bondgenoot.

Verder in deze editie
• Marketeers kunnen geen gebakken lucht meer verkopen
• WhatsApp is verrassend favoriet bij klantcontactmedewerkers
• Financiële schade door reputatie-issues
• Gemis aan communicatie bedreigt cybersecurity
• Online marketing bedrijven vaak onsamenhangend geheel

Wat mij is opgevallen
Deuk in reputatie van je bedrijf? Dan ook financiële gevolgen
Grote bedrijven die fouten maken, zoals Facebook met privacy en Volkswagen met de sjoemelsoftware, kunnen dat niet meer wegmoffelen. Dat komt door sociale media. Die veroorzaken niet alleen een deuk in de reputatie, maar hebben ook steeds meer invloed op de waarde van bedrijven, blijkt uit een onderzoek van risico-adviseur Aon.

Marketeers kunnen geen gebakken lucht meer verkopen
Is het vertrouwen in merken en marketing weg? Behoorlijk. Daarom moeten marketeers een nieuwe rol spelen binnen bedrijven en de top ervan overtuigen dat het hele businessmodel onder de loep genomen moet worden. “Je kunt geen gebakken lucht meer verkopen,” stelt Ruud Frambach, hoogleraar Marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Frambach is keynote speaker tijdens het Grote Marketing Congres 2018, dat 13 november in het Concertgebouw in Amsterdam door Adformatie, BVA en VEA wordt gehouden.

Vertrouwen onder druk
Frambach bespreekt in zijn boek ‘Doet marketing ertoe?’ diverse ontwikkelingen die tot een gebrek aan vertrouwen hebben geleid. Korte- in plaats van langetermijndenken, misleiding, geldverspilling, te veel luisteren naar aandeelhouders en te weinig oog voor maatschappelijke belangen. Uiteindelijk draait het om de klant en die prikt steeds beter door gebakken luchtverhalen heen. “Het vertrouwen staat serieus onder druk, zo blijkt uit onderzoek van GfK,” stelt Frambach. “Daarom vind ik dat marketeers de hand in eigen boezem moeten steken. Dit gaat niet alleen over marketing, dit raakt het hele businessmodel.”

WhatsApp is verrassend favoriet bij klantcontactmedewerkers
Het belang van goed klantcontact heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt in de afgelopen jaren. Interactie met klanten bestaat al lang niet meer simpelweg uit het oplossen van klachten en problemen. Het gaat nu veel meer om het maken van waardevolle connecties. Dit staat voor veel organisaties tegenwoordig bovenaan de lijst met prioriteiten. Als gevolg hiervan professionaliseert klantcontact zich steeds sneller. Organisaties grijpen elke kans om het contact met klanten naar een hoger niveau te tillen. Het aantal callcenters is de afgelopen jaren gestaag gegroeid en organisaties verkennen allerlei nieuwe technologieën om alles uit hun klantinteractie te kunnen halen.

Klantcontact
De top 3 van meest gebruikte communicatiemiddelen voor klantcontact in Nederland bestaat uit de klassieke media: e-mail, vaste telefonie en mobiele telefonie. Er staat wel een nieuw kanaal klaar om deze top 3 binnen te dringen: WhatsApp. Momenteel geeft 21 procent van de klantcontactmedewerkers in Nederland aan dat WhatsApp al vaak ingezet wordt binnen de organisatie. Deze cijfers komen naar voren in de ‘Customer Contact Radar’ van PeterConnects, leverancier van communicatiesoftwareoplossingen voor Cisco en Microsoft.

Financiële schade door reputatie-issues is verdubbeld na komst sociale media
Reputatievet blijkt geen dempende werking te hebben op de waardedaling van koersen na crisis, blijkt uit onderzoek van Aon. De impact van reputatie-issues op aandelenkoersen is sinds de introductie van sociale media verdubbeld. Bovendien blijkt reputatievet niet te helpen. In de nasleep van een crisis, zoals een cyberaanval, blijkt de grootte van een bedrijf en de kracht van zijn reputatie weinig bescherming te bieden tegen het verlies van koerswaarde. Dit blijkt uit een rapport van risico- en verzekeringsadviseur Aon en Pentland Analytics. De studie ‘2018 Reputation Risk in the Cyber Age’ omvat een analyse van 125 reputatie-issues uit het afgelopen decennium en de impact hiervan op de waarde van aandelen in de loop van het volgende jaar.

“Schaatsen ideaal middel om naamsbekendheid Daikin te vergroten”
Met Daikin, wereldwijd fabrikant van warmtepompen en klimaatsystemen, presenteerde de KNSB onlangs een nieuwe partner van Schaatsend Nederland. Aan de vooravond van het schaatsseizoen interviewt Ad Maatjens de directeur van Daikin Nederland, Edwin Hoogerwerf, over de activaties, doelstellingen en achtergronden van de samenwerking met de schaatsbond. Daikin heeft internationaal ruime ervaring in sponsoring, maar dit is de eerste keer in schaatsen. Hoogerwerf: “We zijn in België partner van Club Brugge en in Oostenrijk en Frankrijk sponsor in het ijshockey. Dat zijn lokale initiatieven van de landenorganisaties. In Nederland zijn we actief geweest in zeilen. En we hebben via Daikin Europa een paar jaar de Lampre-Daikin wielerploeg ondersteund. Daikin laat het veelal aan de landenorganisaties over wat het beste past in het betreffende land.”

Agenda
De Noordelijke Promotiedagen
zijn op dinsdag 6 en woensdag 7 november in MartiniPlaza in Groningen.

Avond over de toekomst van de regionale journalistiek
De journalistiek is volop in beweging met waarschuwingen voor fake news, dalende krantenoplages, maar ook met de komst van prikkelende nieuwe (online) kanalen en initiatieven. Ook regionale en lokale journalisten krijgen met deze dynamiek te maken. Is de rol en relevantie van lokale media veranderd? Zijn er bijvoorbeeld nog voldoende journalisten om de lokale politiek kritisch te volgen? En wat zijn de opvallende trends en nieuwkomers in de steden en regio’s? Interessante vragen om, met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur, bij stil te staan. Het Groninger Forum nodigt je uit om op vrijdag 16 november mee te praten over dit thema samen met kenners en met vertegenwoordigers van de Groningse media. Te gast zijn onder anderen Thomas Bruning (NVJ), Marcel Broersma (hoogleraar Journalistiek) en Willem Groeneveld (Sikkom). Een en ander wordt in goede banen geleid door Eelco Bosch van Rosenthal. Toekomst van de regionale journalistiek vrijdag 16 november, 20.00–21.30 uur, kaarten online te koop, Groninger Forum, Hereplein 73 in Groningen.

SMC050
organiseert op maandag 17 december in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst onder de titel: “Humanisatie. Ga digitaal, blijf menselijk”. “De toekomst is voorspelbaar, … biologie en technologie volgen hetzelfde patroon”. Christian Kromme is futurist, spreker en auteur. De verbindende factor in zijn werk is het onderwerp: humanification. Dat concept gaat over parallellen tussen de natuur – hoe cellen hun biologieprobleem oplossen en hoe mensen dat doen met technologie.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Communicatiespecialist
Ben jij op zoek naar een creatieve communicatieadviseur die met andere ogen kijkt naar jouw communicatieprobleem?
Dan is deze communicatiespecialist met ruime ervaring bij diverse overheden misschien diegene die je zoekt. Hij is o.a. inzetbaar als woordvoerder, adviseur en bedenker van creatieve communicatieoplossingen, maar ook voor omgevingscommunicatie, veranderingstrajecten en crisiscommunicatie draait hij zijn handen niet om. Kijkt met de ogen van een buitenstaander naar een communicatieprobleem en weet daarmee frisse inzichten en ideeën binnen te halen. Daardoor krijgt jouw communicatie weer nieuwe impulsen! Ziet kansen in plaats van bedreigingen, zorgt voor humor op de werkvloer en neemt het voortouw om met elkaar mensen en ideeën te verbinden. Meer weten over deze communicatieprofessional? Mail jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Strawberry Fields
heeft de afgelopen twee jaar gewerkt aan de film Morgenland. Filmmaker Joost de Smeth: “Het is de eerste keer dat een film een compleet beeld geeft van onze energietransitie naar 2050. Hiermee zijn we ook het eerste land dat haar bevolking meeneemt in deze grote overgang. Want deze film wordt gratis aangeboden aan het onderwijs: van basisschool tot post doctoraal en alles daartussen! Dat betekent dat het verhaal aansprekend en begrijpelijk moet zijn voor iedereen. Een belangrijke stap in de bewustwording van ons land. Of dat is gelukt? Je kunt het zelf zien. De film komt over twee maanden uit, en is dan ook voor jou ter beschikking. Je kunt nu alvast de trailer zien. Dan krijg je even een idee van de nabije toekomst van Nederland. Morgenland.”

Sellian naar Eelde
Sellian is verhuisd van hartje Groningen naar de locatie van de Rijksluchtvaartschool in Eelde. Mede-eigenaar Goeran de Pater: “Het pand aan de gracht in Groningen bestond uit meerdere, kleine ruimtes. In iedere ruimte konden hooguit vier mensen tegelijk werken.” Mede daarom gingen De Pater en zijn compagnon Ernst Wallinga op zoek naar een nieuwe locatie, om verder te kunnen groeien. Sellian is niet alleen, er zijn inmiddels tientallen veelbelovende bedrijven gevestigd op het terrein.

Sellian naar Eelde
“De provincie wil ernaartoe dat ondernemers elkaar versterken. Er is daarom veel aandacht voor interactie en intervisie van de gevestigde bedrijven,” zegt De Pater. “Dat biedt interessante, nieuwe inzichten waar we verder me kunnen. We profiteren niet alleen van elkaars kennis, maar ook van elkaars netwerken.” Sellian is een organisatie dat zich bezighoudt met moderne manieren om online reputatie op te bouwen, om zo waardevolle leads te genereren voor de zakelijke markt.

Gemis aan communicatie bedreigt cybersecurity
De verregaande digitalisering die bedrijven doormaken levert meer risico’s op, maar in het digitale transformatieproces is er nog te weinig overleg met de security officers, zo blijkt uit onderzoek. Vandaag de dag zijn bedrijven afhankelijk van constante, intieme digitale relaties met leveranciers, partners en klanten om top of mind en concurrerend te blijven. Intelligente technologieën en big data spelen vaak een cruciale rol in de bedrijfsvoering – van besluitvorming door het topmanagement tot het genereren van op maat gemaakte aanbiedingen voor online shoppers.

Gemis aan communicatie bedreigt cybersecurity
Talloze terabytes aan data worden in de cloud opgeslagen en er wordt meer werk online uitgevoerd, en een ongelukkig bijproduct is de dramatisch toegenomen kwetsbaarheid van bedrijven voor online aanvallen en meer – en duurdere – inbreuken op de beveiliging. Deze realiteiten worden geschetst in het rapport “2018 Securing the Future Enterprise Today” van Accenture, waarin ook wordt benadrukt dat sommige organisaties beter op deze realiteit reageren dan andere, waardoor er grote hiaten in de bredere weerbaarheid ontstaan.

Zeg WhatsApp adieu voor de zakelijke communicatie?
Messengerdienst WhatsApp verwerkt dagelijks miljoenen berichten, waaronder ook een hoop zakelijke communicatie. Een frisse invalshoek: moeten organisaties WhatsApp als zakelijk communicatiemiddel niet gewoon verbieden? Er zijn verschillende argumenten te bedenken waarom WhatsApp niet geschikt is als zakelijk communicatiemiddel, zeker op apparaten die door de werkgever beschikbaar zijn gesteld. Om te beginnen is daar de privacy. Sinds de Algemene Verordening Gegevensbescherming in mei 2018 van toepassing is geworden, zijn de privacyproblemen die WhatsApp met zich meebrengt duidelijker geworden. Zo vraagt WhatsApp toestemming om het adresboek in te zien en te gebruiken. Daar staan ook de contactgegevens van andere medewerkers, klanten en zakelijke relaties in.

Online marketing bedrijven vaak onsamenhangend geheel
Het lukt de grootste bedrijven van de wereld niet om hun marketingcampagnes over de verschillende kanalen consistent in te richten. Zeker tussen verschillende regio’s bestaan er grote verschillen in de manier waarop bedrijven zich presenteren. Ondanks de vraag naar een uniform engagement binnen verschillende kanalen, blijven merken toch werken in silo’s, waardoor de klanten in verschillende regio’s en via verschillende kanalen andere ervaringen hebben met merken.
Zo maken veel bedrijven geen gebruik van mechanismen voor de optimalisatie van tag management en personalisatie van paid content. Social media wordt nog veel ingezet voor eenzijdige communicatie. De hackbaarheid van websites ligt ook veel hoger dan verwacht. Bijna 20 procent van de ondernemingen in de Verenigde Staten van Amerika gebruikt nog het protocol HTTP in plaats van HTTPS.

Samenhangende marketingmix
Marketinganalyse laat zien dat een groot deel van de 300 grootste bedrijven ter wereld er niet in slaagt om hun marketingmix in te richten als een samenhangend geheel. Dat blijkt uit het rapport ‘Global Marketing Engagement Index 2018 – Marketing Analysis of the World’s 300 Largest Public Companies’ van communicatiebureau LEWIS. De analyse is gebaseerd op de methodologie van de marketing engagement tracker. In deze tracker wordt de (digitale) marketingmix van merken onderworpen aan 10 onderzoeksvraagstukken op het gebied van onder andere beveiliging, personalisatie, social media, reactietijd en gebruikerservaring.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Robots gaan werk van ons overnemen – maar is dat erg?
Werving en selectiebureau Michael Page heeft samen met trendvoorspeller Foresights Factory zes trends bestudeerd die de werkplek van morgen vormgeven. Wat betekenen deze trends voor de vaardigheden die worden gevraagd? Hoewel er geen twijfel over bestaat dat nieuwe technologie als kunstmatige intelligentie en robotica bepaalde functies overbodig zal maken, kunnen werknemers en werkgevers zelf veel doen om mee te bewegen met de technologische ontwikkelingen. “De technologische vooruitgang is een gegeven waaraan niet te tornen valt,” stelt Joost Fortuin, Managing Director bij PageGroup. “Waar we wel invloed op uit kunnen oefenen is hoe we er als werknemer en als individu mee omgaan. Zijn we flexibel genoeg, dan kunnen we juist kansen creëren op het gebied van werk, dánkzij technologie. En misschien wel van iets meer vrije tijd genieten.”

Uitspraak
“Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander”. (Johan Cruijff, ging in 1978 ook een keer failliet).

Bonen weken
wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenweken.nl, http://www.bonenindepot.nl en http://www.bonendoppen.nl; ook vindt je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenweken, @Bonenindepot en @Bonendoppen.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s