Bonen Weken

10 september 2018

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het communicatievak in relatie tot ondernemen.

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Reputatie ING
De zorgvuldig opgebouwde reputatie van het moderne, digitale ING ligt aan diggelen. “De geest van de Postbank is definitief ten grave gedragen,” constateert reputatiestrateeg Paul Stamsnijder. De dagen kort voor en na het uitbreken van de kredietcrisis, waarin de impopulaire topman Michel Tilmant zijn stempel drukte op ING, lijken weer helemaal terug. Door destijds te dreigen het hoofdkantoor naar het buitenland te verplaatsen, zijn ergernis te tonen over de beloningsdiscussie in Nederland en door een forse salarisverhoging die met name ING-commissaris Wim Kok op felle kritiek kwam te staan, verspeelde de Belg zoveel krediet dat Wouter Bos maar wat blij was dat Jan Hommen het roer in 2009 wilde overnemen.

Reputatieschade
“Mensen blijven in de regel bij hun bank. Niks geen bankrun, voor het brede publiek is het onderscheidend vermogen van banken minimaal. En is er bij de één een probleem, dan kun je niet aannemen dat het volgend jaar niet bij een ander gebeurt. Financiële dienstverlening, bankieren in het bijzonder, is een low interest product geworden. Er is dus wel verontwaardiging op verjaardagsfeestjes en bij de koffieautomaat, maar verder gaat dit voorbij als een schim in de nacht”, erkent Stamsnijder.

Verder in deze editie
• Het samengaan van PR en marketing
• Einde van papieren marketing?
• Reputatie moet je doen
• Hij zoekt
• De basis blijft altijd: goed nadenken

Wat mij is opgevallen
De moderne marketeer moet aan nieuwe eisen voldoen
Nieuwe termen hebben afgelopen jaren hun intrede gedaan in de marketingindustrie. Realtime, intelligence en growth hacking zijn enkele voorbeelden. “Marketing has changed, because consumers have changed” is een veelgebruikte quote en dat klopt natuurlijk: de samenleving is razendsnel gedigitaliseerd. Waar marketingbestedingen vroeger hun weg vonden via massamedia, is dat vervangen door een fijnmazig netwerk van digitale kanalen. De marketeer van vandaag moet daarom meer hybride zijn: combineer creatieve vaardigheden met een stuk inzicht in technologie.

Het samengaan van PR en marketing: de zes belangrijkste trends
Vroeger waren adverteren, marketing en public relations aparte disciplines, maar in het huidige digitale tijdperk zijn de grenzen vervaagd. Het resultaat is een samenvloeiing van PR en marketing. Een kritiek punt in het vakgebied PR is het volgen van deze trend richting het samenkomen van deze twee vakgebieden. Welke gevolgen heeft de samenvloeiing van PR en marketing voor de inhoud PR-functies? Wat kun je nu al doen om goed voorbereid te zijn? Zes belangrijkste trends: het combineren van PR en marketing, een nieuwe definitie of een nieuwe naam, digital storytelling, verschuivingen in het medialandschap, de nieuwe maatstaven van PR.

Otto stopt met catalogus; einde van papieren marketing?
Het Duitse warenhuis Otto zal in december voor het laatst haar populaire catalogus bij klanten op de mat laten vallen. Het is het einde van een tijdperk dat 68 jaar duurde. Maar niet geheel onverwacht, want catalogi en andere papieren marketing lijken al langer ten dode opgeschreven. Werkt het überhaupt wel? De laatste papieren catalogus die Otto aan het eind van dit jaar zal uitbrengen betekent ook een definitieve wending in het bestaan van de retailer. Het transformeert dan namelijk van een voormalig postorderbedrijf naar een pure online retailer. De binding met ‘offline’ is dan definitief verbroken.

Koopgedrag is veel minder afhankelijk van leeftijd dan marketeers denken
In marketingcommunicatie worden alle mensen die ouder zijn dan de standaard doelgroep ‘boodschappers 20-49’ nog steeds beschouwd als bijvangst. Zij worden immers toch wel bereikt én staan niet open voor het gebruik van andere merken dan ze al kennen, zo is de gedachte. Het wordt hoog tijd dat die bijvangst onderdeel wordt van de hoofdschotel, betoogt Roger Verdurmen, Head of Strategy & Creation van Sanoma.
“De consument is er al lang klaar voor, de marketeer kan niet meer om de feiten heen. Uit onderzoek (N=2.000) van GfK voor Sanoma naar het koopgedrag van consumenten in verschillende leeftijdscategorieën blijkt onder meer dat de leeftijdscategorie 50-69 qua koopgedrag nauwelijks afwijkt van de gebruikelijke doelgroep 20-49 en dat deze in de categorie voeding zelfs het minst merkvast is van alle leeftijdsgroepen.”

Reputatie
Reputatie wordt steeds minder met crisissituaties in verband gebracht en verliest het z’n negatieve betekenis. Managers begrijpen steeds beter dat er vooral ook positieve zaken gerealiseerd kunnen worden met reputatiemanagement. Een bedrijf met een goede reputatie krijgt meer steun van niet alleen klanten, maar van alle stakeholders waar het van afhankelijk is. Denk aan overheden, politici, beleggers en zeker ook eigen medewerkers.

Wat maakt marketingorganisaties succesvol
Technologie is tegenwoordig onmisbaar voor elke marketing-operatie. Hoe anders kunnen we al die belangrijke data analyseren. Maar de belangrijkste factor voor marketing is nog altijd de mens. Marketingsuccessen behalen is mensenwerk. Als marketeers niet uit het goede hout zijn gesneden en niet met de juiste dingen bezig zijn, gebeurt er weinig met alle inzichten die je kunt verwerven. Daarnaast is teamwork ook zeer belangrijk.
Een slimme marketeer werkt samen met collega’s in de hele organisatie en ook met mensen van buiten de organisatie zoals de bureaus, media, onderzoekers en leveranciers. Als de marketingstrategie en de marketing- of bedrijfsdoelstellingen helder zijn, is het belangrijk om die met elkaar goed en tijdig uit te voeren. Het betrekken van de hele organisatie is hierbij ook zeer belangrijk.

Beeldvorming als lastig te temmen monster
In pr en communicatie probeer je zoveel mogelijk de regie te houden over de verhalen die je opdrachtgevers vertellen en die over je opdrachtgevers verteld worden. Een deel heb je zelf in de hand, maar veel ook niet.
Als communicatieprofessionals heb je te maken met de verhalen van de opdrachtgever en de perceptie van de ontvangers. Daarnaast heb je nog de beeldvorming en zeker in deze tijden van fake news is dat een lastig te temmen monster. Maar die behoort wel tot de realiteit van het vak. De enige remedie is professioneel blijven communiceren vanuit oprechtheid en in een actieve relatie met de doelgroep. Business as usual dus.

Opmerkelijke transfers
Anna Waanders
wordt via het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uitgezonden naar St. Eustatius als interim directeur Welzijn en Omgeving. Anna werkte tot voor kort als directeur en bestuurder bij het Twents Bureau voor Toerisme, was wethouder in de gemeente Muiden, was re-integratie coach en werkte voor TBWA, FHV/BBDO en voor Ogilvy & Mather.

Froukje de Jonge
is beëdigd als waarnemend burgemeester van Stadskanaal. De Jonge zat sinds maart 2014 in de gemeenteraad en was wethouder tot maart dit jaar, daarvoor werkte zij als leidinggevende in het Flevoziekenhuis. De aanstelling van waarnemend burgemeester in Stadskanaal duurt totdat het proces van gemeentelijke herindeling is afgerond.

Marian Sprenkeler associate partner bij Camerik Voortman
Marian werkt al enige jaren als interim-adviseur namens Camerik Voortman tot volle tevredenheid voor opdrachtgevers bij de overheid, in het onderwijs en in het bedrijfsleven.

Agenda
SMC050
organiseert, vanavond maandag‎ ‎10‎ ‎september‎, een bijeenkomst onder de titel “The impact of Quantum Computing” in MartiniPlaza in Groningen. De wereldwijde race naar de quantumcomputer is in volle gang. Google, Microsoft, IBM, Baidu, Alibaba en Tencent zijn in gevecht om de eerste stabiele quantumcomputer te maken. Quantumcomputers zijn intelligente en krachtige computers die informatie op een nieuwe manier verwerken en op deze wijze grote en belangrijke doorbraken kunnen forceren. Er wordt verwacht dat quantumcomputers deuren zullen openen naar mogelijkheden die nu nog ondenkbaar. Naast Cor van der Struijf van IBM komt Arian Stolk van Qutech spreken.

De Noordelijke Promotiedagen
zijn op dinsdag 6 en woensdag 7 november in MartiniPlaza in Groningen.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Hij
is een voormalige zelfstandige communicatiespecialist die vaste grond in Nijmegen en omgeving zoekt. Met ruim acht jaar ervaring door lezen, leren en doen is het seniorniveau ruim bereikt. Het geven van gastcolleges, lezingen en trainingen hebben een solide ondergrond gevormd voor het coachen en overdragen van kennis. Specialisme is het aanpakken van de vaak brakke interne communicatie, maar ook op het gebied van externe communicatie (B2B & B2C) is de kennis en ervaring in grote mate aanwezig.
Hij is nadrukkelijk niet op zoek naar een freelance klus als ZZP-er, maar gewoon onder contract, tijdelijk, vast, parttime (tot 32 uur per week) en op projectbasis behoren allemaal tot de mogelijkheden. Wil je meer weten over hem, neem dan contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Studente Hanzehogeschool Groningen krijgt Commercieele Clubprijs 2018
“Met zo’n goed advies weet een ondernemer waar hij aan toe is!”. Dat was het oordeel van de jury (Maartje Struis, Date Hoiting en Ernst Wallinga) over de scriptie van Jildou Bouma, studente aan de Hanzehogeschool Groningen. Zij won de Commercieele Clubprijs 2018. Jildou Bouma onderzocht de mogelijkheden van marktuitbreiding naar Duitsland voor een online groothandel, een ambitieus plan van de ondernemer. ‘Jildou voerde een zeer zorgvuldige SWOT analyse uit waarin ze ook heel kritisch naar de organisatie keek. Ze legt de vinger op de zere plek en benoemt precies waar het beter kan. Met zo’n goed advies weet een ondernemer waar hij aan toe is’, aldus de jury. De andere genomineerden waren Niels Rutgers en Seelke Hartsema.

Employer branding moet een beetje pijn doen
Het is een misverstand dat je als bedrijf tout court ‘de beste werknemers’ wilt binnenhalen. Het gaat erom ‘de besten onder de geschikte’ binnen te halen. Maar welke werknemer past bij jouw bedrijf? En hoe kan een sollicitant weten of jouw bedrijf geschikt is voor hem? Het geheim is differentiatie. En die kun je aanjagen met goede employer branding. In dit geval niet met het doel mensen te trekken, maar juist om ze af te schrikken. Employer branding moet schuren, en liefst een beetje pijn doen. Toegegeven, het is niet empirisch getoetst. Maar het gevoel zegt dat 80% van de vacatures rond de volgende trefwoorden is opgebouwd: groeiend bedrijf, geweldige carrièremogelijkheden, diversiteit, duurzaam, teamgericht.

De basis blijft altijd: goed nadenken
“Marketing is een breed begrip. Waar het om gaat: doeltreffend inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Wat je vaak ziet is dat bedrijven vanuit hun product redeneren. Terwijl je veel beter op behoeften in kunt spelen als je denkt vanuit de klant.
Als je je doelgroep goed in kaart brengt, weet je wat zij nodig heeft, waar ze behoefte aan heeft en op welke wijze je haar bereikt. Daarmee ondersteunen wij bedrijven. Wij werken voor heel verschillende branches: van schoonheidssalon tot horeca, ict en bouwbedrijven. Dat zei Sanne de Gooyer, marketeer bij Attent Marketing in een interview met het Dagblad van het Noorden.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
Marketeer, een klotebaan?
In het Verenigd Koninkrijk gaat een campagne van start om jongeren te interesseren voor een loopbaan in marketing, gedragen door Centaur Media, opleiders Learn Et Al, Pearson College London en een stel prominenten bij marketingbedrijven. Niet de bureaus, maar echte groten als Unilevers CEO Paul Polman en topmarketeers bij organisaties als Direct Line Group, Microsoft, Santander, IBM en Google. Doel is de oprichting van The School of Marketing.
Als wij bij NIMA schatten dat er misschien wel een kwart miljoen marketeers werkzaam zijn in marketing, hoe is het dan mogelijk dat er in het Verenigd Koninkrijk een roadshow moet worden opgetuigd om jongeren te verleiden om te kiezen voor een baan in marketing?

Uitspraak
“Ik heb geen talent” (Groningse Wereldzakenvrouw van het Jaar Marion Tjin-Tham-Sjin uit Appingedam).
“Ik kan niet zingen en ik speel geen piano”. Dat zei Marion Tjin-Tham-Sjin uit Appingedam. Ze sprak tijdens een bijeenkomst van de organisatie ‘Top Dutch Talent’ in Drachten. Marion Tjin-Tham-Sjin werd onlangs verkozen tot ‘wereldzakenvrouw van het jaar’. Dat gebeurde tijdens een Gala, waar meer dan tweehonderd zakenvrouwen uit de hele wereld bij elkaar waren. Tjin-Tham-Sjin werd als beste gekozen in de categorie ‘International business’.

Bonen weken
wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenweken.nl, http://www.bonenindepot.nl en http://www.bonendoppen.nl; ook vindt je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenweken, @Bonenindepot en @Bonendoppen.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s