Bonen Weken

18 december 2017

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het communicatievak in relatie tot ondernemen.

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Dit is de laatste editie van Bonen Weken van dit jaar. Na mijn kerst- en nieuwjaarsreces verschijnt Bonen Weken weer op maandag 15 januari 2018, ijs en weder dienende.
Ik herinner je nog graag even aan de enquête van communicatiestudente Eva Sikkema: heb je de enquête nog niet ingevuld, dan kan dat als nog door op deze link te klikken. Zo kom je bij de enquête. Ik stel je medewerking zeer op prijs. Het invullen kost je maar enkele minuten en zal ervoor zorgen dat je in de toekomst nog meer profijt en voordeel hebt van de nieuwsbrief. Vanzelfsprekend worden de gegevens anoniem verwerkt. Eva Sikkema voert in opdracht van Jan Boon Communicatie dit onderzoek uit. Wanneer de resultaten bekend zijn, zullen ze gepubliceerd worden in Bonen Weken.

Verder in deze editie
• Tegengif voor nepnieuws
• Binnen beginnen is buiten winnen
• Wat wordt het issue van 2017
• Emile
• Drenthe wil proeftuin worden voor Internet of Things

Opgevallen
Tegengif voor nepnieuws: een vergunning voor sociale media
Er is de laatste tijd veel te doen om de verspreiding van ongewenste content via sociale media. Het Centraal Planbureau heeft vandaag een advies uitgebracht waarin wordt beschreven wat Nederland en Europa daar tegen kunnen doen. Centraal daarbij staat een vergunningenstelsel. “Tot nu toe nemen sociale media zelf stappen”, zegt hoofdonderzoeker Bas Straathof van het CPB. “Een vergunning maakt dat officieel.” Het is nog onduidelijk hoe zo’n vergunning zal moeten worden gehandhaafd: krijgt een bedrijf bijvoorbeeld een boete als de regels niet worden nagekomen?

Employer branding
Binnen beginnen is buiten winnen. Het imago dat je als werkgever hebt bepaalt in hoge mate of je de beste werknemers kunt aantrekken. En dat imago wordt ‘gebouwd’ door je eigen mensen, mits je ze een sterk en oorspronkelijk verhaal meegeeft, dat ze buiten kunnen delen. Hoe komt het dat werknemers voor bedrijf A in de rij staan en dat niemand voor bedrijf B wil werken? Ton Rodenburg, strategy director bij ARA: “Binnen beginnen is buiten winnen”, vertelt hij. Om te zorgen dat je bedrijf een aantrekkelijk imago heeft moet je zorgen dat je eigen medewerkers je verhaal omarmen: “Identiteit is alles. 90% van het succes van je organisatie zit opgeborgen in die identiteit.”

Wat wordt het issue van 2017?
Wat was het belangrijkste onderwerp van 2017? Over welk issue raakten we in Nederland niet uitgepraat? Experts uit communicatie, media, samenleving en politiek hebben een eerste selectie van tien issues gemaakt (in alfabetische volgorde): fake- of nepnieuws, gendergelijkheid, klimaat/energietransitie, mobiele telefoon in het verkeer, privacy, racisme, randstad versus de regio, seksuele intimidatie/#metoo, verantwoording rechters, voedselveiligheid en immigratie.
In een verkiezingsjaar als 2017 vochten veel onderwerpen om de aandacht. Opvallend is dat onderwerpen als immigratie, onderwijs en de Europese Unie de shortlist deze keer niet hebben gehaald. Terugkerende issues zijn bijvoorbeeld voedselveiligheid; in 2017 met de fipronileieren. Nieuwe onderwerpen zijn dit jaar gendergelijkheid en de aandacht voor seksuele intimidatie.

Van mobile first naar moments first
89% van alle Nederlanders ouder dan twaalf jaar gebruikt de smartphone als primaire device voor sociale contacten, informatievoorziening en entertainment. 24/7, overal, binnenshuis en buitenshuis. In minder dan vijftien jaar heeft de smartphone als serieus communicatiemedium onder andere print en televisie bijgebeend. Hierdoor, en gezien de snelle technologische ontwikkelingen, is het belangrijk voor merken en bedrijven om op diverse niveaus in korte tijd een hoop stappen te zetten. Zowel ten aanzien van de communicatie- en contentstrategie als in de organisatiestructuur. Anders wordt het onmogelijk om de consument bij te benen, terwijl je als merk juist de consument wilt binden en boeien met verrassende producten en diensten die inspelen op zijn behoeftes.

Transparantie van bedrijven gaat stijgen naar een nieuw niveau
Steeds meer bedrijven gaan het voordeel zien en merken van het communiceren van de waarheid; ook de negatieve aspecten van een bedrijf of product. Transparantie is een belangrijk instrument voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Transparantie gaat over openheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van je organisatie. Door inzicht te geven in de dilemma’s waar je in je bedrijf mee kampt, hoe je daarmee omgaat en welke gevolgen je keuzes hebben, wordt je voor belanghebbenden beter aanspreekbaar op je activiteiten. Dat leidt ertoe dat ze met je mee kunnen denken over oplossingen en verbeteringen, dat je klanten weten wat ze aan je hebben en dat je achteraf in staat bent verantwoording af te leggen over je bedrijfsvoering.

Verbeteren imago van fruitsector is hoog tijd
Deze winter neemt de Nederlandse Fruittelers Organisatie een besluit over het voorstel voor de imagocampagne ‘De Fruitigste’, om het imago van de sector te verbeteren. Fruitteler Arjan Lambregts uit Zevenbergschenhoek vindt het goed dat er aandacht aan de kwestie wordt besteed. “Wat ik vind van het verbeteren van het imago van de sector? Het is hoog tijd dat daar aan wordt gewerkt. Daar zou iedere fruitteler iets aan moeten doen”, geeft fruitteler Arjan Lambregts.
“Wij zelf hebben nu twee jaar deelgenomen aan de Landelijke Appelplukdag en je merkt daar zeker effect van. De mensen die op ons bedrijf kwamen hebben geen enkele vraag gesteld over gewasbescherming of milieu. Die consumenten hebben vertrouwen in ons en hebben gewoon genoten van het plukken en ons product. Het gaat erom hoe je de mensen bereikt die niet op zo’n plukdag komen. Die nemen nu alleen oneliners over uit de media. En kranten zoeken nu eenmaal niet automatisch goed nieuws op.”

Agenda
SMC050
organiseert op maandag 15 januari een bijeenkomst in MartiniPlaza in Groningen met trendwatcher Yuri van Geest. Yuri van Geest is spreker op het gebied van innovatie en ‘Singularity’. Singularity is inmiddels een verzamelterm van de belangrijkste opkomende technologiën zoals ICT, biotech (DNA profiling, synthetische biologie, stamcellen), neurotech, nanotech, robots, 3D printen, artificial intelligence, nieuwe energie, brain computer interfaces, quantum computing en ruimtevaart. De convergentie van deze technologieën leidt tot fundamentele veranderingen in de wereld.

Business Contact Dagen Noord
Op dinsdag 20 en woensdag 21 maart vinden de Business Contact Dagen Noord in het WTC in Leeuwarden plaats. Voor velen is de BCDN een moment om bij te praten met mede-ondernemers, maar vooral om nieuwe contacten te leggen en nieuwe kansen te creëren. Als ondernemer wil je blijven groeien, het centrale thema van het volgend jaar, spelen talent en ambitie hier een belangrijke rol in. We gaan dit dan ook als een rode draad terugzien in de verschillende lezingen en workshops, maar natuurlijk ook bij de stands en de standhouders.

Opmerkelijke transfers
Date Hoiting
is manager Communicatie en Mediarelaties bij Rodin Group. Date is eigenaar van Comsultant Communicatie, actief in management en geeft advies op het gebied van marketing, communicatie, verkoop en media bij meerdere noordelijke organisaties. Date werkte eerder voor SendCastle en was accountmanager bij RTV Noord.

Marit van Mil
is interim organisatie- en communicatie adviseur en eigenaar van Buro Ballonvaarder. Ze richt zich op innovatieve ondernemers en organisaties en helpt bij strategie en communicatie in verandertrajecten. Marit werkte de afgelopen jaren als manager Organisatieontwikkeling bij Historisch Centrum Overijssel. Daarvoor was zij werkzaam als Manager Contractactiviteiten bij Stenden Hogeschool en als Fondsenwerver bij de Rijksuniversiteit Groningen.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Emile
is een enthousiaste, gedreven en sociaal voelende Groninger, wil graag zijn kennis en expertise weer dichter bij huis (Groningen/Drenthe) gaan inzetten. Bij voorkeur als trainer, voorlichter en/of redacteur. Emile is zeer vertrouwd met het transformeren van ingewikkelde boodschappen in ‘gewone mensentaal’. Eén van zijn expertisegebieden is de doorwerking van Europees recht en beleid op (decentrale) overheden.
De 45-jarige Meedenaar startte als redacteur bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Daarna ging hij aan de slag als voorlichter/redacteur op het gebied van Europees recht en beleid. In deze functie bij Kenniscentrum Europa decentraal ‘vertaalde’ hij de veelal complexe Europese regelgeving naar de dagelijkse praktijk van gemeenten, provincies en waterschappen. Naast talloze andere redactiewerkzaamheden verzorgde hij onder meer de redactie van vier boeken op Europees terrein. Sinds 2014 geeft Emile colleges en trainingen voor onder meer European Studies en Bestuurskunde aan NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Meer weten over Emile, neem dan contact op met Jan Boon Communicatie: jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Drenthe wil proeftuin worden voor Internet of Things
De provincie Drenthe heeft de aftrap gegeven voor het Drents Internet der Dingen Initiatief, kortweg DIDI. Daarvoor trekken GS bijna 70.000 euro uit. Drenthe moet een proeftuin worden voor technische ontwikkelingen. Zo regelt de provincie voor alle inwoners en bedrijven gratis toegang tot LoraWAN, het Long Range Wide Area Network. Het gaat om een technologie voor machine tot machine-communicatie over een lange afstand.

Albert Heijn en Ali B meest irritant
Het TV programma van de Avrotros Radar deelde weer de Loden Leeuwen uit. Het kijkpubliek koos de Buik-Billen-Bonus reclame van AH uit als ‘winnaar’. De andere nominaties waren de hij-zij-en-zij’ reclame van kredietverstrekker Becam en de bemoeizuchtige schoonvader van Gamma. De meest irritante BN’er in commercials vonden de kijkers Ali B voor Yarden. Ook genomineerd waren Paul Haenen in de spot voor Pricewise en de familie Gerschtanowitz die de was doet voor Robijn.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ..
Kwart jongeren raakt gedemotiveerd als ze geen kerstpakket krijgen
Bijna driekwart van de Nederlanders verkiest extra vrije dag boven kerstpakket. 25% van de jongeren zegt minder gemotiveerd te zijn om zijn werk goed te doen wanneer ze geen kerstpakket krijgen. Dit blijkt uit onderzoek vanActies.nl onder 1.115 Nederlanders. Verder blijkt dat maar liefst 70% van de Nederlanders een extra vrije dag verkiest boven een kerstpakket. Jongeren hechten gemiddeld de meeste waarde aan een kerstpakket.

Uitspraak
“Laat zien dat je bent wie je zegt dat je bent”
Niet voor alle bedrijven ligt de nadruk van hun marketing activiteiten op het winnen van nieuwe klanten. Volgens Heleen Crielaard (hoofd Marketing) dat voor de Rabobank de focus vooral op de loyaliteit ligt: Klanten motiveren om te blijven, meer of nieuwe producten te benutten. Dat noemt zij de loyalty- en de win-back loop in de customer journey. Toen er een grote uitval tussen oriëntatie gesprekken en hypotheek-offerte-gesprekken bleek te zijn, onderzocht ze met haar team waar de knelpunten in de customer journey zaten en hoe deze op te lossen waren.

O ja
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2018
December 2017. Terwijl ik dit schrijf, zie ik het buiten sneeuwen. Het jaar loopt ten einde en we gaan de feestdagen tegemoet. We tellen af naar het jaar 2018. Een tijd van festiviteiten, vrolijkheid maar ook omzien naar elkaar. Er zijn voor elkaar! Maar weet dat je niet dikker wordt tussen kerst en oud en nieuw maar tussen oud en nieuw en kerst!

Bonen weken
wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenweken.nl, http://www.bonenindepot.nl en http://www.bonendoppen.nl; ook vindt je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenweken, @Bonenindepot en @Bonendoppen.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s