Bonen Weken

20 november 2017

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het communicatievak in relatie tot ondernemen.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws

Contentmarketing groeit maar door

In 2018 heeft ruim 80% van de B2B marketeers (84%) leadgeneratie als strategische focus gevolgd door de customer experience (57%). Voor het derde jaar op rij lanceerde Online Succes het B2B marketing onderzoek. Hiervoor deed het bedrijf online onderzoek onder bijna 200 B2B-marketeers in Nederland. En contentmarketing? Dat wordt almaar groter komend jaar. Van de respondenten heeft 79% content marketing als focus gevolgd door zoekmachine optimalisatie (71%). Op de derde plaats volgt de focus op sociale media (58%).

Verder in deze editie

  • Werknemers kunnen zich niet herkennen in het werkgeversimago
  • Marketing is de slaaf geworden van het financiële management
  • Driekwart marketing-professionals begrijpt consument niet
  • 77% Nederlandse bedrijven vergeet omzet te halen uit digitalisering
  • Meer vrouwen in de IT? Alles begint bij het imago
  • Café Top 100 2017 nr.21: De Sleutel, Groningen

Opgevallen

Werknemers kunnen zich niet herkennen in het werkgeversimago

Hun ervaringen op de werkvloer laten iets anders zien. Onderzoek van Weber Shandwick toont aan dat de kloof tussen werkgeversimago en de perceptie van werknemers serieuze gevolgen kan hebben voor reputatie van de organisatie. Slechts 12% van de werknemers in de Benelux ervaart een match tussen het imago van de werkgever en de eigen ervaring op de werkvloer. Uit recent onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van communicatiebureau Weber Shandwick onder 1.902 fulltime werknemers in 19 landen, blijkt dat een zogeheten employer brand credibility gap – de kloof tussen het werkgeversimago en de perceptie van de werknemers – kan leiden tot serieuze reputatieschade. Door het overbruggen van de kloof tussen imago en perceptie kunnen werkgevers kansen creëren op het gebied van recruitment en wordt de betrokkenheid en participatie van werknemers groter.

Marketing-innovatie

Door digitalisering verandert ook marketing dramatisch snel. Met verouderde kennis in het digitale tijdperk is het, zoals de Engelsen zo mooi zeggen: ‘Flying a plane with a driver’s license’. Net als bij IT-projecten moeten organisaties totaal anders met marketing omgaan. Marketing is anno nu helemaal verweven met marketingtechnologie en digitale media. En gezien de dynamiek die hier speelt, hebben marketingplannen op lange termijn geen zin meer.

Marketing is de slaaf geworden van het financiële management

Investeren in de mentale meerwaarde van een merk op de lange termijn of op korte termijn sales oogsten, het is een terugkerend onderwerp op de marketingagenda. De lange termijn is belangrijk. Daar staat tegenover dat er zonder de korte termijn überhaupt geen lange termijn is. Het is een onderwerp dat zorgt voor een gevoelsspagaat. En tijdens de periode van economische tegenwind, ruwweg de voorbije tien jaar, kregen financiële eindbazen de teugels strak in handen. Na een leidende rol in het crisismanagement werden financiële managers medeverantwoordelijk voor de strategische koers. Een rol die smaakte naar meer.

Driekwart marketingprofessionals begrijpt consument niet

Een nieuw onderzoek van Adobe en Goldsmiths, Reinventing Loyalty: The New Loyalty Experience, heeft aangetoond dat een ruime meerderheid (75%) van de marketingprofessionals moeite heeft om de snel veranderende consument bij te benen. De bedrijven die zich transformeren naar experience-gerichte ondernemingen waarbij de focus ligt op de behoeften van deze nieuwe consumenten, presteren echter maar liefst 14% beter dan de bedrijven die alleen traditionele loyaliteitsmethoden gebruiken. De resultaten van het onderzoek onder marketingbeslissers en consumenten uit heel Europa, laten zien hoe merken consumentenloyaliteit op nieuwe aspecten meetbaar maken, zoals geïdentificeerd door deze academische studie.

Waarom marcom-netwerken aan de winnende hand zijn

Je hoort het wel vaker: ‘Zo’n vaart loopt het niet. Voordat deze nieuwe innovatie is ingedaald zijn we jaren verder.’ Maar de tijd raast door. Omdat we in een netwerkmaatschappij leven, plant innovatie zich sneller voort dan we kunnen verzinnen. En het wordt alleen maar erger. Wie vandaag iets nieuws heeft gelanceerd, moet morgen maar afwachten of dat product (of die dienst) nog in een behoefte voorziet. De snelheid van het netwerk bepaalt de snelheid van vernieuwing. Wie de energie van een netwerk leert gebruiken, zal merken dat informatie pas dan echt gaat stromen.

77% Nederlandse bedrijven vergeet omzet te halen uit digitalisering

Wat vaak ontbeert is klantgerichtdenken en het lange termijn verdienmodel. In de afgelopen drie jaar investeerde in Nederland 83% van de bedrijven in digitalisering, terwijl slechts 23% daarmee een omzetverbetering realiseerde. Dat blijkt uit het onderzoek Global Pricing & Sales Study van strategie- en marketingadviesbureau Simon-Kucher & Partners. 77% van de bedrijven in Nederland slaagt er niet in met digitalisering meer omzet te behalen. Net als wereldwijd (81%) voelen de meeste bedrijven in Nederland (83%) de noodzaak om te investeren in digitalisering.

Agenda

SMC050

organiseert op maandag 4 december een bijeenkomst in MartiniPlaza over kunstmatige intelligentie. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Slimme computersystemen worden zelflerend en worden kwalitatief steeds beter. We worden geïnspireerd door de verhalen over de toekomst: maar wat zijn nou de concrete toepassingen anno nu? Waar is kunstmatige intelligentie wel en niet geschikt voor? Waar wordt het al ingezet? We gaan het horen op 4 december!

Opmerkelijke transfers

Marco Veling

is nu bedrijfsleider bij Autoland van den Brug in Drachten. De afgelopen vier jaar heeft Marco als senior projectmanager vanuit Pon’s Automobielhandel dealers in heel Nederland kunnen ondersteunen bij de implementatie van het dealer management systeem Autoline. Marco werkte als commercieel directeur eerder voor Century Autogroep in Groningen.

Goos de Boer interim-hoofdredacteur RTV Oost

RTV Noord-verslaggever Goos de Boer vertrekt tijdelijk naar de collega’s van RTV Oost. Goos de Boer wordt interim-hoofdredacteur bij de omroep van Overijssel. Door het vertrek van de huidige interim-hoofdredacteur bij RTV Oost moest de omroep op zoek naar een vervanger. In goed overleg tussen beide omroepen is die in de persoon van Goos de Boer gevonden. De overgang duurt tot 1 maart 2018 en past in de samenwerking van de noordelijke regionale omroepen. De werkzaamheden van Goos de Boer worden tot die tijd intern overgenomen. Goos de Boer werkt sinds 1992 bij RTV Noord en was eerder hoofd nieuws bij de omroep van Groningen. De laatste jaren houdt hij zich als verslaggever bezig met het gaswinningsdossier.

Martine Hamminga-Millet

is nu manager Marketing en Communicatie bij Yspeert advocaten in Groningen. Martine is mede initiatiefneemster van Gastvrij050 en SMC050. Ze werkte als manager Marketing en Sales voor Stenden Hotel en voor Hampshire Hotels Groningen. Verder deed ze opdrachten voor o.a. NOM, Dizain en voor GRQ Business Network.

Marieke Panneman

is nu verantwoordelijk voor Sales en Marketing bij Breeland Recreatie. Marieke komt van Bossers & Cnossen waar ze accountmanager Narrowcasting en New Business was en werkte eerder voor DVT Communicatie. We kennen Marieke ook nog van het Eurovoetbal toernooi.

Roy Boxmeer

vertrekt als accountmanager bij FC Groningen en gaat een nieuwe uitdaging aan bij de Economic Board Groningen als acquisitiemanager. Hier is hij verantwoordelijk voor het zoeken naar en aantrekken van bedrijven die zich willen vestigingen in de provincie Groningen.

Frits Emmelkamp,

verslaggever bij RTV Drenthe gaat vanaf januari aan de slag als marketing- en  communicatiemanager bij het Nationaal Busmuseum in Hoogezand. Na de verhuizing en directiewissel is het museum druk bezig verder te professionaliseren en daar hoort ook een gedegen marketing- en communicatiestrategie bij. Aan hem de taak dit plan te schrijven en de afdeling vorm te geven.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Ze

is een vlotte, enthousiaste meid, creatief en breed inzetbaar als junior communicatieprofessional. In 2012 HBO afgestudeerd in Marketing & Communicatie en momenteel doet ze werkervaring op als marketing- en communicatiemedewerkster. Hier is ze volop bezig met online zichtbaarheid en grafische vormgeving. Dat laatste is iets waar ze enthousiast van wordt en waarin je haar rustig haar gang kunt laten gaan. Ook voor organiseren en plannen schrijven komt ze graag haar bed uit. Ze is een nieuwsgierig persoon die graag wil leren en slim genoeg is om dit ook te kunnen. Ze is niet bang om haar mening te geven en houdt van een positie waarin er wat met haar mening wordt gedaan. Ze houdt van afwisseling in haar vak en kan focussen op meerdere dingen tegelijk. Meer weten over deze enthousiaste en leergierige dame, neem contact op met jan@janboon.com.

En dan nog even dit

Noordbizz in nieuwe handen

Het Drentse online zakenplatform Noordbizz is in nieuwe handen gekomen en gaat verder onder de vlag van het Asser bedrijf Newz Marketing & Media en het provinciale project Ik ben Drents Ondernemer. Oprichter en eigenaar Erik Riensema van Noordbizz heeft daartoe overeenstemming bereikt met directeur Jack Wieringa van Newz Marketing & Media (onderdeel van DitisNewzAssen BV). Erik Riensema blijft de redactie van Noordbizz verzorgen.

Meer vrouwen in de IT? Alles begint bij het imago

84% van de IT’ers zijn mannen, zo blijkt uit recent onderzoek van Eurostat. Een cijfer dat pijnlijk duidelijk maakt dat de it-sector een echte mannenwereld is. Dit alles is in veel Europese landen een probleem. Uit het Eurostat-onderzoek blijkt dat het aandeel vrouwen in de Nederlandse IT erg laag is. Zelfs de beste landen van de klas – Bulgarije en Roemenië – scoren met respectievelijk 30% en 26% vrouwen niet erg hoog. De IT-sector kampt met een groot imagoprobleem. Het klassieke imago van een programmeur die de hele dag achter zijn scherm zit en saaie, ingewikkelde applicaties maakt, blijft maar aan de sector kleven.

Meer vrouwen in de IT? Alles begint bij het imago

Dat weegt bij vrouwen blijkbaar zwaarder door dan de werkzekerheid en de financiële voordelen die een baan in IT met zich meebrengt. Daarnaast zien we bij jongeren, zowel jongens als meisjes, veel vraagtekens over de mogelijkheden van een baan in IT. Wat zijn je taken en bij welke bedrijven kom je terecht? Maar terwijl jongens op school nog vaak worden gestimuleerd om IT te studeren, is dit bij meisjes vaak minder het geval. Logisch dus dat zij een andere richting kiezen. Onbekend maakt onbemind.

Driekwart tijdschriftuitgevers gebruikt unieke positie nauwelijks

MMA-voorzitter Luc van Os spreekt zijn zorgen uit over de magazinebranche. Toch zijn er ook lichtpuntjes. Het is onrustig in de publiekstijdschriftenbranche en dat komt vooral door geruchten over te koop staande bladen. Het is een krimpende markt die hoognodig innovatie behoeft. Eerder werd bekend dat New Skool Media naar het portfolio kijkt dat het een aantal jaar geleden van Sanoma overnam. Daar gaat zeker in gesneden worden.

Café Top 100 2017 nr.21: De Sleutel, Groningen

Hoe je omgaat met je medewerkers en je gasten is de sleutel tot succes. Dat is hét advies van de hoofdjury van de Café Top 100 2017. Café De Sleutel is een prachtig café met veel historie. Van buiten is het wat minder opvallend, je moet het café weten te vinden aan een weg langs de gracht. Een klein terrasje helpt de zichtbaarheid. Het exterieur is dat van een oude brouwerij, tussen pakhuizen en andere grachtenpanden. Binnen in het warme, niet te donkere interieur is het thema scheepvaart.

Mediabedrijven gaan samen fake nieuws bestrijden

Onder meer Google, Facebook en Twitter werken samen met grote nieuwsuitgevers. In totaal hebben 75 partijen zich verenigd in The Trust Project, met als thuisbasis de Santa Clara universiteit in Californië. Het consortium introduceert acht technische ‘transparantie-indicatoren’ om consumenten te helpen met het vinden van content die klopt. Denk aan informatie over de auteur, geraadpleegde bronnen, of een artikel nieuws is of opinie, dan wel gesponsorde content. Maar ook of in een artikel verschillende meningen aan het woord komen, of de uitgeverij zich committeert aan ethische voorwaarden, of de inhoud accuraat is.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ..

“Het Harener college van b en w voelt zich ‘geschiphold’ door de provincie”. Dat is te lezen in de schriftelijke reactie van het college op het wetsvoorstel samenvoeging Groningen, Haren en Ten Boer.

Schiphollen

Pieter Winsemius omschreef het gevoel van de gemeente Haren perfect toen hij op zondag 23 oktober 2017 in Buitenhof sprak over ‘Schiphollen’. Er worden gesprekken gevoerd en na lang praten komt er een afspraak met een handtekening in bloed. (…) Als je zo’n tweede keer met een verslechtering wordt geconfronteerd dan denk je als burger: ‘wat zijn dit voor makkers?’. Overkomt het je een derde keer dan word je woedend en dreig je af te haken.”

Uitspraak

“Als ik de baas van dit land was, zou ik meteen de vergadercultuur opblazen.” (Jan Zeeman, ondernemer)

Bonen weken

wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: www.bonenweken.nl, www.bonenindepot.nl en www.bonendoppen.nl; ook vindt u mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenweken, @Bonenindepot en @Bonendoppen.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s