Bonen Weken

23 oktober 2017

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het communicatievak in relatie tot ondernemen.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws

Onderzoek

Binnenkort ontvang je een verzoek mee te werken aan een enquête over Bonen Weken. Als maker van deze nieuwsbrief wil ik weten of de Bonen Weken aan je wensen en verwachtingen voldoet. Het zijn vragen over je mening over de nieuwsbrief van Jan Boon Communicatie. Het invullen zal je maar enkele minuten kosten en zal ervoor zorgen dat je in de toekomst nog meer profijt en voordeel hebt van deze nieuwsbrief. Vanzelfsprekend worden de gegevens anoniem verwerkt. Communicatiestudente Eva Sikkema voert dit onderzoek in opdracht van Jan Boon Communicatie uit. Je medewerking stel ik zeer op prijs. Wanneer de resultaten bekend zijn, zullen we ze publiceren in Bonen Weken.

Verder in deze editie

  • Data of gevoel
  • Communicatieve vaardigheden belangrijk aandachtspunt in IT
  • Bedrijfsleven onderneemt actie tegen leugens
  • Facebook in de top 10 meest waardevolle merken
  • Relatie magazines blijven een sterk communicatiemiddel

Opgevallen

Data

De gemiddelde communicatieprofessional vliegt als een piloot zonder instrumentarium door het luchtruim. Hij houdt zijn koers vast en vliegt op gevoel en op basis van gemaakte vlieguren, terwijl hij geen idee heeft of de bestemming al is bereikt. Hoewel genoeg communicatieprofessionals haarfijn aanvoelen waar succesvol communicatiebeleid aan voldoet, wringt dat toch. Want waar data een belangrijke factor is in business- en marketingplannen, spelen toeval en geluk in communicatieplannen een té grote rol. Terwijl dat niet hoeft. Door de juiste zaken te meten en te analyseren wordt in kaart gebracht wie je bereikt en welke snaar je raakt bij de doelgroep. Dat maakt het eenvoudiger om de communicatieplannen zorgvuldig bij te sturen.

Communicatieve vaardigheden belangrijk aandachtspunt in IT

Het werven van technische specialisten met de nodige soft skills is voor veel organisaties een uitdaging. Ruim twee op de drie (68%) Nederlandse IT’ers die op contractbasis werken, zien dat hun opdrachtgevers moeite hebben het juiste talent aan te trekken. Dit, terwijl bedrijven communicatieve vaardigheden steeds belangrijker vinden. Daarbij vindt meer dan een kwart van de IT-professionals (29%) dat het gebrek aan solide soft skills nadelige effecten heeft op de uitvoering van IT-projecten. Dit blijkt uit het ‘IT Contracting Soft Skills Report’ van recruitmentorganisatie Hays onder 124 IT-contractors.

Bedrijfsleven onderneemt actie tegen leugens

De opgepompte markt van digitale advertenties loopt leeg, omdat adverteerders verborgen kosten en fraudes beu zijn. De reclamerevolutie wankelt. Internet heeft de afgelopen tien jaar tientallen miljarden euro’s aan advertentiegeld weggetrokken van televisie, bushokjes en kranten, maar adverteerders werken daar niet langer aan mee. Marc Pritchard, de marketingbaas van Procter & Gamble, riep zijn collega-adverteerders op om de enorme verspilling van hun budgetten aan te pakken. Nadat de onlinereclame- industrie jaar na jaar tientallen procenten groeide, vindt zijn noodkreet nu weerklank: adverteerders trekken hun geld terug. Procter & Gamble is er klaar mee dat zijn digitale reclame voor Gillette, Pampers en Olaz op plekken terechtkomt waar ook aanstootgevende verhalen of beelden staan. Of niet aangeklikt wordt door mensen maar door webrobots, oftewel bots.

De toekomst van contentmarketing

Volgens prof. dr. Ed Peelen, bijzonder hoogleraar Contentmarketing aan de Universiteit van Amsterdam zitten we momenteel in een transitieperiode. “We komen uit een tijd dat er media schaarste was. Marketing en communicatie zijn volledig gericht op die schaarste. We maakten onze berichten steeds kleiner en kleiner zodat je het verhaal in 20 seconden kon vertellen. Dat betekent dat je het hele verhaal bijna kwijt aan het raken bent en omdat er media schaarste was had jij toegang tot het medium de consument niet. Je duwde het er doorheen.”

Agenda

Gastvrij050
organiseert op dinsdag 7 november in café De Sleutel in Groningen een bijeenkomst over Koningsdag 2018. De koninklijke familie komt Koningsdag 2018 vieren in Groningen. Koningsdag 2018 is op een vrijdag. Hoe mooi is het als we met ideeën komen en samenwerken om mooie plannen om te zetten naar een geweldige koninklijke week. Gespreksleider Anita Pepping bevraagt wethouder Joost van Keulen over de plannen van de stad voor het bezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima.

Noordelijke Promotiedagen

Op dinsdag 7 en woensdag 8 november vindt het grootste zakelijke evenement van Noord-Nederland plaats. Op het programma staat een doorlopende stroom van workshops, presentaties, colleges, pitches, netwerkborrels, meet and greets, matchmakingsessies en debatten. Zo weet je in twee dagen wat er speelt in ondernemend Noord-Nederland. De Promotiedagen geven je de kans om je netwerk en je kennis uit te breiden.

SMC050

organiseert op maandag 4 december een bijeenkomst in MartiniPlaza over kunstmatige intelligentie. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Slimme computersystemen worden zelflerend en worden kwalitatief steeds beter. We worden geïnspireerd door de verhalen over de toekomst: maar wat zijn nou de concrete toepassingen anno nu? Waar is kunstmatige intelligentie wel en niet geschikt voor? Waar wordt het al ingezet? We gaan het horen op 4 december!

Opmerkelijke transfers

Wouter Wiersma

maakt de overstap naar Sellian als cusomer success manager. Wouter krijgt een centrale rol tussen de klanten en de interne organisatie. Met de ervaring die hij heeft opgedaan bij Traffic4You is Wouter een welkome versterking.

Carina Wolters

is nu office manager bij LinQhost managed hostingdiensten. Carina komt van DAAR waar ze online sales consultant was. Carina heeft haar eigen bureau SoMe-Thing (online marketing strategie).

Jepko van Roon

is nu de nieuwe faciliteit manager van FC Groningen. Hij volgt Romke Hoogstra op. Jepko was algemeen manager het Organisatiebureau FC Groningen en werkte eerder voor BizzTravel.

Frank Schröer

is de nieuwe directeur Leeuwarden Studiestad. Frank volgt hiermee Wiebe Goodijk op die Leeuwarden Studiestad verruilt voor Stenden Hogeschool. Frank Schröer komt van de Rijksuniversiteit Groningen/Campus Fryslân (RUG/CF) waar hij onder meer verantwoordelijk was voor de Marketing en Communicatie van de 11de faculteit (in oprichting) van de RUG in Leeuwarden.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Niels

is 24 jaar en heeft onlangs zijn master Marketing cum laude afgerond. Onderwerpen in deze studie die hij vooral interessant vond, waren de customer journey, klanttevredenheid en brand management. Niels leert snel en is tevens geïnteresseerd in marketingcommunicatie, zoals het schrijven van teksten. Niels is op zoek naar een leuke functie op het gebied van marketing/communicatie in de omgeving van Groningen. Branches die zijn belangstelling hebben zijn (online en offline) retail en marketingconsultancy, maar hij staat voor alles open. Niels maakt graag met je kennis in een gesprek, stuur hiervoor een bericht naar jan@janboon.com.

En dan nog even dit

Talenten op één business

Initiatiefnemers FC Groningen én NDC Mediagroep lanceren samen met partners Marketing Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool en Vos Opmaat Consultancy een uniek programma: ‘Talenten op één business’.  Dit is een nieuw initiatief voor jonge talenten, waarin leren van de sportwereld én van elkaar belangrijke uitgangspunten zijn. Gezamenlijk willen de partijen hiermee het thema ‘Talentontwikkeling’ binnen het bedrijfsleven nadrukkelijker op de kaart zetten. ‘Talenten op één business’ is een multidisciplinair netwerk en inspiratieplatform waar talenten uit het bedrijfsleven en de sport elkaar ontmoeten en van elkaar leren.

Facebook staat nu in de top10 van meest waardevolle merken

Het merk staat op de achtste plaats in Best Global Brands-lijst van Interbrand. Interbrand publiceerde onlangs voor de 18de keer zijn Best Global Brands-lijst, waarin de 100 merken met de grootste merkwaarde in zijn opgenomen. Apple staat voor het vijfde jaar op een rij bovenaan als waardevolste merk in de wereld. Ook de nummer twee, Google, behoudt voor het vijfde achtereenvolgende jaar zijn plek

De merkwaarde van Apple steeg het afgelopen jaar met 3%, die van Google met 6%. Techbedrijven maken nu voor 50% de dienst uit in Interbrands Best Global Brands-lijst. In 2016 was dat 40%. Facebook, nieuw dus in de top10 ziet volgens Interbrand een groei van 48 procent qua merkwaarde. Andere sterke winstgroeiers zijn  Amazon (29%), Adobe (19%), Adidas (17%) en Starbucks (16%).

Relatie magazines blijven een sterk communicatiemiddel

Dat zegt Eline Zwinkels in haar column. Ondanks de wijdverbreide digitalisering van het medialandschap, blijken relatiemagazines nog steeds een sterk communicatiemiddel. Het percentage ontvangers dat aangeeft het magazine in te zien, steeg de afgelopen jaren gestaag naar 72% (2013: 65%). De magazines worden gemiddeld hoog beoordeeld met een 7,5. Zowel relatiemagazines als personeelsbladen worden in 2016 en 2017 hoger beoordeeld dan in voorgaande jaren. Dat blijkt uit de benchmark van MediaTest, die gebaseerd is op ongeveer 200 uitgevoerde lezersonderzoeken.

Embrace SBS voor de 2de keer genomineerd voor Deloitte Technology Fast50

Dit betekent dat zij tot één van de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven in Nederland behoort. De social business softwareleverancier heeft daarnaast ook voor de tweede keer een nominatie voor de FD Gazellen Award. Om genomineerd te worden, moet een organisatie drie jaar achter elkaar 20% groeien en financieel gezond zijn. Erik Dokter, CEO van Embrace SBS, wijdt het succes vooral aan de interne organisatiecultuur: “De nominaties zijn een mooie waardering voor alle inzet binnen onze club.

Scripta fuseert met Zhomer en gaat internationaal

Scripta fuseert met internationaal uitgeefbedrijf Zhomer. Don Akkermans wordt partner naast Henk Jacobs en David Vink. Vanuit haar hoofdkantoor in Aken, Duitsland, exploiteert Zhomer internationale uitgeefmerken in business- (Elektor) en consumer electronics – het magazine FWD en websites als hifi.nl. In Nederland is het gespecialiseerd in de wereld van de filantropie, met platform De Dikke Blauwe (onder hoofdredactie van Charles Groenhuijsen) en contentmarketingbureau Lenthe.

Top Dutch campagne als inspiratie voor Groningse ondernemers

Tientallen ondernemers en andere belangstellenden hebben onlangs inspiratie en ideeën opgedaan over ‘innovatie’ tijdens een goed bezochte bijeenkomst van de VBZO Academy. Een deel van die inspiratie was te danken aan een inleiding door Stef van der Ziel, een van de geestelijke vaders en bedenkers van de ‘Top Dutch’ campagne die in het leven was geroepen om een gigafabriek van Tesla voor de productie van accu’s naar het Noorden te krijgen.

Marketeers solliciteren zich na zomer een slag in de rondte

Het aantal sollicitaties neemt in de breedte toe, maar marketeers spannen de kroon. Oriënteren op een nieuwe baan, en, daaropvolgend, solliciteren op een nieuwe baan kent van oudsher twee piekmomenten: in het begin van het jaar en in september. Volgens carrièreplatform Monsterboard hebben mensen na een periode van vakantie en rust tijd gehad om na te denken over hun werk en carrière. Monsterboard: “Ze zitten dan vaak vol goede voornemens om een nieuwe baan te gaan zoeken.”

Communicatie is bij duurzaamheid te vaak een zendstation van de blije boodschap

Voor de geloofwaardigheid van duurzame initiatieven in de organisatie is goede pr essentieel. Al is dat nog niet zo gemakkelijk, constateren wetenschappers Wim Elving, Betteke van Ruler en Piet Hein Coebergh. Organisaties leggen steeds meer nadruk op maatschappelijk verantwoord handelen. Ze spreken uit zich meer aan te trekken van de klant en van hun sociale omgeving, willen het gesprek aangaan en voelen zich genoodzaakt verantwoording af te leggen over hun handelen en soms zelfs over hun raison d’être in de samenleving. Vaak komt het op het bord van de corporate communicatieafdeling om deze verantwoordelijkheden voor het voetlicht te brengen of – verdergaand – het thema in de organisatie tot leven te brengen. Maar het valt nog niet mee om dat goed te doen.

La Compagnie

gaat voor SNN de verdere vertaling van de huisstijl doen. De ingezette huisstijl wordt verbreed en krijgt extra dimensies. Verder gaat La Compagnie als communicatiepartner het fusietraject tussen de samenwerkende stichtingen MJD, Spinn en Trias begeleiden. Deze drie maatschappelijk ondernemende organisaties gaan per 1 januari 2018 samen in een bestuurlijke fusie. Het Expertisebureau Noord, met vestigingen in Eelde en Hoogeveen, koos het Groninger bureau als communicatiepartner. Voor dit gestaag groeiende bureau ontwikkelen ze een nieuwe huisstijl, een compleet nieuwe website en online campagnes.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ..

#metoo is impuls om taboe seksuele intimidatie te doorbreken 

Met #metoo maken steeds meer Nederlandse vrouwen duidelijk dat ze in het verleden lastig zijn gevallen op seksueel gebied. Om het onderliggende probleem van seksueel ongewenst gedrag op te lossen, is veel meer nodig. Maar #metoo levert wel degelijk een bijdrage. Het begon allemaal met actrice Alyssa Milano, die half oktober op Twitter slachtoffers van seksuele intimidatie of geweld opriep zich te melden in een reply onder de noemer “me too”.

Uitspraak

“Reclame gebruik je als je iemand niet kan ontmoeten. En meer is het niet.”
(Fairfax Cone, Amerikaanse reclame goeroe).

Bonen weken

wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: www.bonenweken.nl, www.bonenindepot.nl en www.bonendoppen.nl; ook vindt u mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenweken, @Bonenindepot en @Bonendoppen.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s