Bonen Weken

30 mei 2017

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het communicatievak in relatie tot ondernemen.

 

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws

Kracht van digitale netwerken

De nieuwe digitale economie vernietigt de bestaande bedrijfseconomische, sales- en marketingtechnische en strategische modellen en treedt logistieke en financiële regels met voeten. Deze bedrijven zijn tien keer beter in het wegnemen van customer friction en tien keer beter in het creëren van een onvergetelijke ervaring voor de klant.

En ze zijn oneindig veel beter in het profiteren van de kracht van digitale netwerken. Ze spelen hetzelfde spelletje, maar hanteren compleet andere spelregels. Eén van die spelregels was deze: zonder zorgvuldig opgebouwde reputatie ben je niets. Of je nu de bakker op de hoek bent, Apple of een landelijke retailer: je reputatie maakt of kraakt je succes.

Verder in deze editie

  • Medewerkers nog nauwelijks ingezet als merkambassadeurs
  • Twitter in zee met persbureau Bloomberg
  • Hoe schadelijk is een hack voor de reputatie van jouw bedrijf?
  • Marketing draait om vertrouwen
  • Hashtag is bezig met sterke opmars in merkrecht
  • Marketing creëert behoeften bij consument in plaats van ze te vervullen

Opgevallen

Medewerkers nog nauwelijks ingezet als merkambassadeurs

Medewerkers willen wel, maar worden nog te weinig door hun werkgevers gestimuleerd om zich op te werpen als merkambassadeurs via hun persoonlijke social media. En dat is zonde, want juist medewerkers kunnen als ambassadeur een positieve bijdrage leveren aan de reputatie van een bedrijf. Organisaties blijven evenwel achter met het bieden van een eenduidige boodschap, relevante content en een motiveringsprogramma. Dat blijkt uit onderzoek van PR-bureau LEWIS onder ruim 1.000 kenniswerkers wereldwijd. De onderzoeksresultaten zijn samengebracht in het rapport ‘Employee Activate’. De studie laat een interessante tegenstelling zien. De helft van de onderzochte medewerkers geeft aan niet deel te nemen aan een employee advocacy-programma, dat als doel heeft om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Tegelijkertijd blijkt dat de meerderheid van de medewerkers bij deze bedrijven juist wel behoefte heeft aan een dergelijk programma (52%).

Twitter gaat in zee met persbureau Bloomberg

Twitter begint een nieuwskanaal met financieel persbureau Bloomberg. Dat hebben hoge functionarissen van Twitter en Bloomberg aan The Wall Street Journal laten weten. De streamingsdienst, die naar verwachting komende herfst in de lucht gaat, betekent een fikse uitbreiding van de video-activiteiten van Twitter. “We denken dat we een publiek kunnen bereiken dat niet betaalt voor televisie en die televisie kijkt wanneer dat zo uitkomt en we denken dat Bloomberg de ideale partner is om mee te beginnen”, zo verklaarde Anthony Noto, de financieel directeur van het social mediabedrijf.

Hoe schadelijk is een hack voor de reputatie van jouw bedrijf?

“Wij wisten pas dat Twitter Counter gehackt was, nadat de media ons in maart 2017 hierover had geïnformeerd,” vertelt CEO Omer Ginor. Hij legt uit hoe cyber criminaliteit zich heeft ontwikkeld tot een reëel gevaar voor de zakenwereld. “Bedrijven die het negeren zijn waarschijnlijk al gehackt of zullen in de nabije toekomst gehackt worden.” Twitter Counter is in november 2016 en in maart 2017 ten prooi gevallen aan hackers. “De schending van de privacy van mensen is absoluut het meest vervelende. Naast de kosten was de hack ook schadelijk voor de reputatie van Twitter Counter. “We hebben een partnerschap met Twitter, dus de hack was een gevaar voor ons gehele bedrijf.” Ginor geeft aan dat er binnen de markt en vanuit de overheid wel enig begrip is voor bedrijven die gehackt zijn, omdat het iedereen kan overkomen.

Marketeers struikelen nog te vaak over data

Gebrek aan samenwerking tussen verschillende afdelingen is belangrijkste drempel voor datagedreven organisatie, dat vertel Bas Karsemeijer in zijn blog. Marketeers voelen de druk om met data aan de slag te gaan. Hun ambitieuze analyses en campagnes lopen echter nog te vaak vast op data, inzichten en organisatorische aspecten.

Agenda

Uitreiking Noordelijke Innovatie Persprijs

Vrijdag 2 juni (vanaf 15.30 uur) wordt de Noordelijke Innovatie Persprijs in de Marie Lokezaal (Harmoniegebouw) van de RUGOude Kijk in ’t Jatstraat 26 in Groningen uitgereikt. Aan het slot van het blok “Ondernemerschap en Innovatie in de Journalistiek” biedt de Master Journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen een inkijkje in de vernieuwingskracht van hun studenten. Dat gebeurt inmiddels alweer enkele jaren door de openbare pitch van een reeks vernieuwende journalistieke activiteiten waar de studenten drie weken aan hebben kunnen bouwen. Toegang is gratis, maar inschrijving vooraf is wel verplicht. Stuur s.v.p. een mail naar b.j.brouwers@rug.nl.

De Vrienden Beatrix Kinderziekenhuis UMCG organiseren op vrijdag 2 juni in De Oosterpoort in Groningen het familieconcert van het Noord Nederlands Orkest. Dit familieconcert is een benefietconcert waarvan de opbrengst geheel ten goede komt van het Beatrix Kinderziekenhuis UMCG Groningen. Dit concert (in de reeks van de Pieter Roelf Jeugdconcerten) wordt ieder jaar in samenwerking met een theater- of muziekgezelschap gemaakt waarin kinderen leren over muziek dan wel over het orkest. Hier kunt u uw kaarten bestellen.

BusinessWise

Omgaan met veranderingen is de titel van de volgende BusinessWise op dinsdagmiddag 13 juni aanstaande in de Martiniplaza in Groningen en wordt gegeven door Marc de Hond. Marc de Hond is tv- presentator, radio dj, ondernemer, schrijver, theatermaker en voormalig speler van het Nederlands rolstoelbasketbalteam.

SMC050 organiseert op maandag 10 juli in MartiniPlaza in Groningen een bijeenkomst met het thema: “You will be hacked and you know it!”. Is het een kwestie van tijd voordat zich in de samenleving of in je bedrijf een digitale ramp voltrekt? Nu we steeds meer vertrouwen op nieuwe technologie, worden we ook kwetsbaarder. Dat is een van de grote dilemma’s van de digitale samenleving.

Opmerkelijke transfers

Astrid Crum nieuwe directeur Marketing Drenthe

Ze volgt per 1 juli huidig interim-directeur Alice Wösten op. Astrid Crum is momenteel relatiemanager bij Marketing Oost en maakt onderdeel uit van het managementteam. Ze verlaat Marketing Oost na een dienstverband van 25 jaar. “Crum heeft met haar kwaliteiten en ruime ervaring in de regiomarketing een toegevoegde waarde voor de marketing van Drenthe”, laat de organisatie in een persbericht weten. “Drenthe is een geweldig mooi toeristisch product. Ondanks dat mijn roots hier niet liggen, zie ik de schoonheid en de potentie van deze provincie. Het is een veelzijdige toeristische bestemming om te ‘vermarkten’, waarbij alle belanghebbenden betrokken moeten worden, zonder het overkoepelende doel uit het oog te verliezen”, zegt Crum.

Adreas Blühm blijft langer directeur van het Groninger Museum. De Raad van Toezicht van het museum heeft zijn contract met onbepaalde tijd verlengd. Het nieuwe contract gaat op 1 september in. Blühm: “Ik ben blij om met dit uitstekende team ook in de toekomst een boeiende programmering voor de Groningers en alle gasten van de stad te kunnen realiseren.” Naast het directeurschap in Groningen is hij in 2015 benoemd tot bijzonder hoogleraar Kunstgeschiedenis, Musea en Maatschappij aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie  via jan@janboon.com.

En dan nog even dit

Human skills steeds belangrijker maar nog onontwikkeld

De beleidsonderzoekers hebben in opdracht van STOOF onderzoek gedaan om bij uitzendbureaus en inleners na te gaan welk belang wordt gehecht aan human skills van uitzendkrachten en in hoeverre human skills worden vastgelegd. Het onderzoek bevestigt het OECD Skills Strategy Diagnoserapport. Human skills zijn cruciaal voor de toekomst door de snel veranderde arbeidsmarkt, innovaties en globalisering. Uitzendbureaus en inlenende bedrijven hechten groot belang aan human skills. Maar het structureel onderzoeken, vastleggen en ontwikkelen gebeurt nog maar heel weinig. Terwijl het vastleggen van human skills de mogelijkheden biedt om de kwaliteit van de dienstverlening van uitzendbureaus te vergroten. Voor uitzendkrachten zou deze informatie hun kansen op de arbeidsmarkt sterk vergroten. Inlenende bedrijven krijgen kwalitatief betere en productievere uitzendkrachten

Marketing draait om vertrouwen, niet om de laatste techgadgets

Marketeers moeten minder naar het ‘wat’ kijken en meer naar het ‘waarom’, aldus Aljan de Boer. Gebrek aan vertrouwen in overheid, media en merken: hete hangijzers anno 2017. Betrouwbaar zijn, dat is wat nu belangrijk is in de marketing en communicatie. Belangrijker dan hippe gadgets of kunstmatige intelligentie. “We moeten echt zorgen dat we relevanter zijn.”

Hashtag is bezig met sterke opmars in merkrecht

64% meer aanvragen binnen een jaar. De stijging van aantal aanvragen van een handelsnaam met hashtag, geeft volgens Rob Davey, senior director Global Services bij CompuMark, aan dat ‘marketeers de meerwaarde erkennen van het doorlopen van het gehele handelsmerkproces binnen alle relevante gebieden, zoals social media’. Dit blijkt uit onderzoek van CompuMark, marktleider op het gebied van merkonderzoek en -bescherming. Zo heeft T-Mobile het afgelopen jaar de handelsnaam #getthanked geregistreerd, Marriott registreerde de handelsnaam #lovetravels en Hershey #gofor2. Sinds de eerste aanvraag in 2010, zijn er wereldwijd ruim vijfduizend aanvragen geweest voor een merknaam met een hashtag.

Marketing creëert behoeften bij consument in plaats van ze te vervullen

Is marketing moreel verwerpelijk? Een belachelijke en suggestieve vraag. Je vraagt toch ook niet of het schrijven van columns moreel verwerpelijk is? Alsof niet evident zou zijn dat dat niet zo is. Allicht is het antwoord afhankelijk van wat je onder ‘marketing’ verstaat. Daar slingeren talloze definities van rond: ‘Marketing is het managementproces gericht op het vervullen van behoeften’. En: ‘Marketing is het aanzetten van mensen tot het kopen van iets’. Wanneer een marketeer van Mona heeft bedacht dat het toetje van deze maand slagroompudding met sinaasappelsaus is, dan is dat niet omdat er behoefte aan die pudding bestond. Die pudding zelf bestond nog niet eens. De eventuele behoefte aan die pudding is gecreëerd.’

Uitspraak

“Klanten kunnen je niet altijd vertellen wat ze willen, maar ze kunnen je wel altijd zeggen wat er niet goed is.” (Carly Fiona).

Bonen weken

wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: www.bonenweken.nl, www.bonenindepot.nl en www.bonendoppen.nl; ook vindt u mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenweken, @Bonenindepot en @Bonendoppen.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s