Bonen Weken

1 mei 2017

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en gaat over de ontwikkelingen in het communicatievak in relatie tot ondernemen.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws

Ter leringh en de vermaeck

Wat doet de directeur van Parkmobile bij Radar als hij zó non-empathisch in zijn eigen gelijk blijft zitten. Dat vroeg blogger Ward van Beek zich ook af. Radar. Het is soms een vreselijk programma, maar af en toe zitten er prachtige communicatiecases in. Zoals afgelopen maandag met directeur Tomas Novak van Parkmobile. Novak richtte alleen maar schade aan. Geconfronteerd met een simpele vraag betreffende 106 euro en een overvloedige bewijslast dat de eigen Parkmobile-app in elk geval niet lekker functioneerde, kon hij niets anders uitbrengen dan: “Wij zijn hier niet om het beter te regelen als er iets fout is gegaan”. En vervolgens vielen er stiltes. Een konijn in Hertsenbergs koplampen. Verlamd. Totale Meltdown. Was deze man helemaal niet voorbereid? Waarom naar Radar afreizen als je van plan bent zó arrogant en non-empathisch in je eigen gelijk te gaan zitten?

Verder in deze editie

  • Optimalisatielessen die je als MKB’er ter harte moet nemen
  • RABO Bank wil zijn nieuwe verhaal laten vertellen
  • Snap jij het nog?
  • ProRail begint een massa mediale campagne

 

Vooraf

Eerder dit jaar memoreerde ik het al in mijn column Bonen Doppen: we gaan anders communiceren. Zij die het kunnen weten, zeggen dat we steeds meer alles via onze telefoon doen. Er wordt al jaren geroepen dat we ‘mobile first’ moeten denken. En dat is natuurlijk ook zo. Sommigen voorspelden dat 2016 het omslagjaar zou worden van desktop naar mobiel en tablet. Dat is gebeurd, maar in een veel sneller tempo dan we ooit hadden verwacht. Kortom: wil je je klant bereiken, doe het dan smartphone vriendelijk.

Nieuw format Bonen Weken

Vanaf nu zal Bonen Weken in een nieuw format worden opgemaakt. iWink biedt het format aan en tekende voor het ontwerp. Bonen Weken past zich vanaf nu automatisch aan aan het formaat van het scherm waarop de nieuwsbrief wordt gelezen. De tekst is dan altijd goed leesbaar. Meer dan 40% van alle e-mail wordt tegenwoordig op een smartphone gelezen. Een ‘responsive’ nieuwsbrief is in mijn beleving dan ook onvermijdelijk. Vandaar …… En, ehh, laat me even weten wat je er van vindt.

Opgevallen

Merkstrategie

Negeer het imago, zet samen je identiteit centraal

De identiteit van een organisatie gaat over de vraag ‘wie zijn we en waar staan we voor’. Het merk gaat over hoe je dat uitstraalt. Marketing en sales zijn gebaseerd op het merk, het merk is gebaseerd op de identiteit. Waar kan dit misgaan? Als de gewenste verandering van de organisatie op merkniveau aangepakt wordt. Je kunt pas een overtuigend merk bouwen, als je weet wie je bent en waar je voor staat. Aldus Stephan Hummelen van Waardegedreven.

Optimalisatielessen die je als MKB’er ter harte moet nemen

Vandaag de dag gaat een gemiddeld MKB-bedrijf zich (gelukkig) ook steeds meer interesseren voor het optimaliseren van zijn website. Want het is natuurlijk goed dat je al die traffic inkoopt, maar als je je landings- of productpagina niet goed op orde hebt, gooi je eigenlijk geld in het putje; je traffic-investering wordt immers niet omgezet in conversies. Toch worden er nog veel fouten gemaakt die met een beetje meer aandacht voor de website makkelijk voorkomen kunnen worden.

Rabobank wil zijn nieuwe verhaal laten vertellen

maar niet door die opdracht bij één reclamebureau neer te leggen. De bank deed op social media een oproep aan ontwerpers, architecten, muzikanten, studenten, reclamemakers en andere creatieven om dat nieuwe verhaal te gaan vertellen. “Stel je eens voor dat je Rabobank opnieuw mag voorstellen aan Nederland”, zo luidt de online oproep van het bankbedrijf. “Conceptontwikkeling en creatieve activering is meer dan reclame maken. We nodigen uit tot revolutionaire partnerships die een nieuwe lat in de markt willen leggen. Nationaal en internationaal.”

Contentmarketing

draait om het regelen van het loyale, betrokken publiek naar jouw platform, waardoor je daarna veel makkelijker wat kunt verkopen. Of dat nu een idee is of een product. Juist als je heel bewust op verkoop gaat sturen, haken mensen af. Bedrijven moeten eerst bepalen wat ‘the job to be done’ is. Wat moeten we realiseren en waarvoor gaan we contentmarketing inzetten? Conversie kan ook zijn dat je een groter marktaandeel krijgt. Dat is de allerhoogste ‘job to be done’.

Snap jij het nog?

Crosschannel, multichannel of omnichannel: snap jij het nog? Voor 2017 zijn er weer ontzettend veel mooie lijstjes gemaakt met de toptrends voor digitale marketing. Trends als video, chatbots en personalisatie zie je overal terug. Maar ook een optimale customer journey over alle kanalen, staat op menig lijstje. Een crosschannel strategie is het devies. Of nee: een multichannel benadering. Of moest het nou omnichannel zijn? Snap jij het nog? We willen hetzelfde, maar noemen het anders. Tijd voor opheldering. Wie de trends in ons vakgebied volgt, ontdekt al snel dat er een gemene deler is: consumenten verwachten meer dan ooit een eenduidige boodschap door hun klantreis heen, ongeacht kanaal of device.

ProRail heeft zijn reputatie op de rails, en wil het spoor nu sexy maken

Half april startte ProRail met wat je zonder overdrijven een imago bewustwordings- en wervingscampagne ineen zou kunnen noemen. Met onder meer radiospotjes en banners op grote nieuwssites zoals nu.nl maakt het bedrijf duidelijk waar het voor staat en vooral ook waar het niet voor staat. Nodig. Want dat NS er, kort door de bocht, voor de reizigers is en ProRail voor het spoor, is het grote publiek nog steeds niet duidelijk. De campagne is de voorlopige kroon op het werk van Wieneke Buurman, die als directielid en communicatieverantwoordelijke samen optrekt met de tamelijk uitgesproken ProRail-directeur Pier Eringa. Het doel, de luiken opengooien, het vertrouwen op de werkvloer terugbrengen en de reputatie naar niet eerder bereikte hoogten stuwen.

Agenda

Uitreiking Groninger Persprijs

Op maandag 15 mei wordt in Café De Sleutel in Groningen tijdens een bijzondere bijeenkomst van de Noorder Pers Sociëteit de Groninger Persprijs uitgereikt. Genomineerden zijn RTV Noord-journalist Goos de Boer, verder Margreet Brandsma, Heleen Ekker en Reinalde Start, Volkskrant-journalist Jurre van den Berg en een twintigtal Stadjers, schrijvers, journalisten en fotografen en Carlien Bootsma en Peter Keizer, journalisten van Dagblad van het Noorden en de Universiteitskrant.

SMC050

organiseert op maandag 22 mei een bijeenkomst in MartiniPlaza met het thema: ‘Wat kunnen we leren van Singularity University en van Silicon Valley’? Jarno Duursma zal ons alles over de laatste ontwikkelingen vertellen. Hij vertrekt binnenkort naar Silicon Valley om daar een opleiding te volgen aan de Singularity University. Dat is een denktank en opleidingsinstituut dat zich bezighoudt met de cutting edge van exponentiële technologieën. Peter Laanen, ook wel ‘Mr. Silicon Valley’ genoemd, is de tweede spreker.

De Vrienden Beatrix Kinderziekenhuis UMCG

organiseren op vrijdag 2 juni in De Oosterpoort in Groningen het familieconcert van het Noord Nederlands Orkest. Dit familieconcert is een benefietconcert waarvan de opbrengst geheel ten goede komt van het Beatrix Kinderziekenhuis UMCG Groningen. Dit concert (in de reeks van de Pieter Roelf Jeugdconcerten) wordt ieder jaar in samenwerking met een theater- of muziekgezelschap gemaakt waarin kinderen leren over muziek dan wel over het orkest. Hier kunt u uw kaarten bestellen.

BusinessWise

Omgaan met veranderingen

is de titel van de volgende BusinessWise op dinsdagmiddag 13 juni aanstaande in de Martiniplaza in Groningen en wordt gegeven door Marc de Hond. Marc de Hond is tv- presentator, radio dj, ondernemer, schrijver, theatermaker en voormalig speler van het Nederlands rolstoelbasketbalteam.

Opmerkelijke transfers

Marketingman wordt hoogste baas ING Nederland

Vincent van den Boogert, voormalig directeur Marketing, volgt Nick Jue per 1 juni op, die de hoogste man bij ING Duitsland wordt. Vincent van den Boogert heeft een marketingachtergrond. Voordat hij ‘chef klanten’ werd, was hij vier jaar directeur marketing ING Nederland (2010-2014). De overige functies die hij bij de bank bekleedde (vanaf 1995) waren overwegend commercieel van karakter.

Geert-Jan ten Brink verlaat Slochteren voor Waterschap Hunze en Aa’s

De zittend burgemeester van Slochteren, Geert-Jan ten Brink, wordt dijkgraaf van Waterschap Hunze en Aa’s. Het bestuur steunde zijn voordracht unaniem, zo melden het waterschap en de gemeente Slochteren. Ten Brink wordt per 1 augustus de opvolger van dijkgraaf Alfred van Hall, die in juli met pensioen gaat.

Willem Smink kondigt vertrek aan

Willem Smink vertrekt per 1 september als voorzitter van het College van Bestuur van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL). Daar heeft hij ruim 9 jaar de leiding gehad. Van 1992 tot 2006 was Smink wethouder Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting, Wijkvernieuwing, Grondzaken en Monumenten voor de PvdA in Groningen. Hij was nauw betrokken bij de bouw van het stadion van FC Groningen. Wat Smink gaat doen, is nog niet bekend. Hij wil zelf het liefst in Noord-Nederland blijven werken.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit

Corné van Willigen van Hificorner.nl wint Paul Dijkstra Award

De Paul Dijkstra Award is een prijs van de Jongeren Commerciële Club Groningen (JCC) en de Commercieele Club Groningen (CCG) voor een jonge, innovatieve en veelbelovende ondernemer. Van Willigen liet in de verkiezing Laura Wilpstra van Walnutt en Jurjen Smeenk van De Roemer achter zich.

How & Knower beste opleider van Nederland

Digitale marketingopleider How & Knower uit Groningen is verkozen tot beste opleider van Nederland. Dit maakt Emerce bekend bij de presentatie van de 12de editie van de Emerce 100. Onderzoeksbureau Motivaction voerde het jaarlijkse onderzoek naar de beste bedrijven in e-business en marketing uit. De Emerce 100 wordt samengesteld op basis van de feedback van honderden business managers. In het imago-onderzoek worden bedrijven in verschillende categorieën beoordeeld op diverse onderdelen. How & Knower staat met 5,5 sterren bovenaan  in de categorie ‘opleiders’.

Nieuwe werknemer promoot werkgever graag

Nieuwe medewerkers zijn uitstekende ambassadeurs voor hun werkgever. Dat blijkt uit recent, grootschalig onderzoek van Effectory, uitgevoerd onder 280.000 medewerkers in Nederland. Van de medewerkers die minder dan een jaar in dienst zijn, raadt ruim 86% de organisatie aan bij vrienden en kennissen. Dit aantal neemt vanaf het tweede jaar af, na vijf jaar is dit nog maar 70%. De groep nieuwe medewerkers kan organisaties dus helpen om op een goedkope manier meer talent aan te trekken. Nieuwe medewerkers zijn in hun eerste jaar bijzonder positief over hun werkgever. Ze zijn trots op de organisatie (78%) en tevreden over hun werkzaamheden (90%). Ook hun collega’s zien ze helemaal zitten (89%), net zoals hun leidinggevende (85%).

iWink verhuist

Vanaf medio juni verhuist iWink naar hun nieuwe kantoor aan de Laan Corpus den Hoorn 200 in Groningen. Op het moment wordt er druk verbouwd aan de benedenverdieping, die ze samen zullen delen met Magento e-commerce specialist MediaCT. Een speciale samenwerking dus! Het nieuwe kantoor komt op de tweede verdieping en de gezamenlijke benedenverdieping zal ingericht worden met ruimtes voor overleg, lunch en ontspanning.

Oplage publieksbladen blijft verder dalen

De oplagen van publieksbladen blijft dalen. Sinds de eeuwwisseling is de gezamenlijke oplage van vrouwenweekbladen, roddelbladen en omroepbladen gehalveerd. Ook andere segmenten laten nog steeds een daling zien. Dat becijfert mediaonderzoeker Piet Bakker op de website van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. De omroepbladen zagen hun gezamenlijke oplage zakken van 4,5 miljoen per week in het jaar 2000 naar net iets meer dan 2 miljoen per week in 2016. Ook de vrouwenweekbladen en de roddelbladen zagen hun gezamenlijke oplagen kelderen.

Notarissen in België moeten beter leren communiceren

“In België moeten notarissen en hun beroepsfederatie nog meer in communicatie investeren en extra aandacht besteden aan overzichtelijke facturatie.” Tot die conclusie is André Michielsens, ombudsman van het notariaat gekomen. Consumenten krijgen niet altijd een duidelijke uitleg over hoe het werk van de notaris en zijn medewerkers zal worden gefactureerd. Hierdoor hebben consumenten soms geen duidelijk zicht op wat de elementen zijn die de totaalkosten uitmaken.

Uitspraak

“De essentie van marketing is het verbeteren van het welzijn van klant en samenleving.” (Peter Heshof, strateeg en tijdgeest-watcher, oprichter van BLOOM).

Bonen weken

wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: www.bonenweken.nl, www.bonenindepot.nl en www.bonendoppen.nl; ook vindt u mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenweken, @Bonenindepot en @Bonendoppen.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s